fbpx

“חלק מהנוער כבר הספיק להתייאש מהפוליטיקה במדינה”

"חלק מהנוער כבר הספיק להתייאש מהפוליטיקה במדינה"

רועי זיו, ממכינת חנתון, מספר מדוע הוא וחבריו החליטו להעלות סרטון פוליטי

מכינת חנתון היא מכינה קדם צבאית מעורבת בעמק יזרעאל המשלבת חניכים מכל הספקטרום של החברה הישראלית. המכינה דוגלת בערכי הפלורליזם וקבלת האחר ובכך מאחדת לקבוצה אחת בני נוער דתיים וחילוניים, מהמרכז והפריפריה וגם בעלי צרכים מיוחדים. אולי לאחרונה יצא לכם לראות את הקליפ שהכינו חניכי המכינה, לקראת ההכרזה על הסבב השלישי לבחירות. בקליפ מצולמים תלמידי המכינה כשהם שרים את מנגינת השיר “לשוב הבית” של ישי רביבו, רק עם מילים מקוריות שלהם, שעוסקות במצב הפוליטי.

במסגרת הפרויקט שלנו “דווקא כן מדברים על פוליטיקה”, המבקש לעודד בני נוער להיות מעורבים במצב האקטואלי, ראיינו את רועי זיו, תלמיד המכינה, בן 18 מהוד השרון, שהיה בן האחראיים לקליפ.

זיו מספר שבמכינה יש דגש עצום על חינוך למנהיגות והשפעה חברתית, וכחלק מכך הם יוזמים פרוייקטים בקהילה ומתנדבים במקומות שונים. “באחד השיעורים במכינה, הוטלה עלינו משימה ליצור סרטון ויראלי ולהפיץ אותו ביוטיוב”, הוא משחזר. “בעקבות המשימה החלטנו החניכים שאם אנו כבר יוצרים סרטון ומפיצים אותו, צריך להיות לו ערך מוסף ואיזשהיא אמירה. לאחר סיעור מוחות במכינה, הגענו למסקנה כי קיים נושא שמכעיס מאוד את כולנו והוא גם נושא שמאוד רלוונטי לתקופה בה ניתנה המשימה: המצב הפוליטי בישראל”.

לדבריו של זיו, הרצון היה ליצור שיר מחאה. “התחלנו לחשוב איך אנחנו מוחים על הפוליטיקה מבלי לתפוס עמדה פוליטית. בגלל שהמצב הפוליטי הוא מצב בעייתי, שפוגע בכל אחד ואחת בעם, רצינו גם להביע בקליפ שזו בעיה כללית ולא בעיה ששייכת לאחד הצדדים על המפה הפוליטית. לאחר שחשבנו מה המסרים שאנו רוצים להעביר, התחלנו לכתוב מילים, דבר שלקח הרבה זמן בגלל שניסינו להתאים את המילים לאוזניים של כלל המדינה. כעבור כמה ימים סיימנו לכתוב את המילים ומשם נשאר רק להקליט ולצלם. הקלטנו עם מקרופון ומחשב נייד כמה חניכים ששרים לא רע וצילמנו וערכנו את הוידאו עם האייפון. דבר שמוכיח שגם עם אמצעים דלים אפשר ליצור משהו גדול”.

מה בעצם היתה המטרה שלכם?

“בתחילת יצירת הסרטון המטרה הייתה לעצור את הבחירות. רצינו שהסרטון יצור הד גדול ובעקבתו אנשים יצאו לרחובות ויעצרו את הבחירות. במהלך יצירתו הבנו כי זו שאיפה גדולה מידי בהתחשב בזמן הקצר שנותר להרכבת הממשלה, ושינינו את המטרה, במקום מטרה יישומית – מטרה ערכית.רצינו להעביר בסרטון שכרגע העם קרוע ומפולג ומצב המדינה הולך ומתדרדר, ואם נמשיך לתת לגיטימציה ותמיכה לפוליטיקאים, שבמקום להתעסק בבעיות האלה מתעסקים במשחקי אגו, המצב רק ילך ויחמיר”.

איך היו התגובות שקיבלתם?

“היו הרבה מאוד תגובות תמיכה והרבה מאוד אנשים הזדהו עם המסר שהסרטון העביר. ולעומת זאת היו גם לא מעט אנשים שטענו שאנחנו אומרים הרבה מאוד מילים יפות ובעצם לא אומרים כלום. לחלק מהאנשים באמת היה קשה לקבל את העובדה שאנו מציגים בעיה שקשורה לכל הפוליטיקאים ולא רק לצד אחד במפה הפוליטית אליו הם מתנגדים. וגם אני חושב שחלק מהאנשים ציפו לשמוע הצעה לשינוי פרקטי ולא שינוי ערכי כמו שאנחנו הצגנו”.

התאכזבתם לגלות שבכל זאת יש סבב נוסף של בחירות?

“האמת שהיה לנו ברור ומובן מאליו בזמן הפצת הסרטון שלא נצליח למנוע את הבחירות, אבל זה לא תסכל אותנו. אנחנו מאמינים שלאחר הסבב הקודם, ולאחר כל המחאות שנעשו וביניהן הסרטון שלנו, התוצאות בפעם הזאת יהיו שונות. אולי אנחנו טיפה נאיבים אבל אנו מאמינים שהמצביעים יחשבו שוב למי הם מצביעים בפעם הבאה, מי רוצה לשנות את המצב העגום שנוצר ומי רק דואג למקומו שלו”.

זיו ציין שהוא וחבריו לא מרגישים שהפוליטיקאים מספיק קשובים לקלות הצעירים. “אני חושב שבחודשים האחרונים התקיימו הרבה מחאות של הנוער שאפילו לא קיבלו פידבק מהפוליטיקאים. ובנוסף אני מרגיש כי חלק גדול מהנוער כבר הספיק להתייאש מהפוליטיקה במדינה , זו כבר מערכת בחירות שלישית שאנחנו הולכים לעבור בגיל 18 – אבסורד”.

עד כמה חשוב שהצעירים יהיו מעורבים בפוליטיקה?

“מאוד חשוב! עם כמה שזה קלישאתי – אנחנו המחר! אנחנו הכי צריכים להשמיע את קולנו בפוליטיקה בשביל שהעתיד שלנו והמדינה שתהיה לנו יהיו אידאלים עבורנו. אנחנו לא יכולים להישאר אדישים לדברים שמכאיבים לנו ועוד יכאיבו לנו. אנחנו צריכים לשנות את כל מה שנראה לנו עקום”.

האם אתם מתכוונים להמשיך להתעסק בפוליטיקה?

“בהחלט, אנחנו מרגישים שלא הצלחנו לייצר את השינוי אליו שאפנו והוא נראה לנו מאוד אפשרי. בעקבות הסרטון הזה, הבנו שיש לנו כוח בידיים, ואם יש בעיה שתקפה להרבה אנשים – הרבה אנשים ילכו אחרינו. אנחנו מאמינים שאפשר לעשות שינוי ואנחנו שואפים לעשות אותו”.

למה לנו פוליטיקה עכשיו?

מה בעצם הבעיה ב’טיק טוק’?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.