fbpx

שינויים בהרגלי הגלישה

שינויים בהרגלי הגלישה

בזק פרסמה את דוח מצב האינטרנט בישראל לשנת 2018 וחשפה  את המספרים האמתיים מאחורי הרגלי הגלישה של הילדים שלנו

15% מכלל בני הנוער שיחקו במשחק אומץ ברשת השנה או מכירים מישהו שהתנסה ו-67% נחשפו גם השנה לתופעת השיימינג – כך חושף הדוח החמישי למצב האינטרנט בישראל לסיכום שנת 2018, אותו פרסמה לאחרונה חברת בזק.

הדוח, אשר סוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים ברשת, מבוסס על מחקר שערכה החברה על המגמות השולטות באינטרנט בישראל ושימושיו השונים, וכן על נתונים מפעילות החברה. בין השאר נערך לצורך המחקר גם סקר בשיתוף מכון TNS, ובו נדגמו 1,300 בני נוער מכלל המגזרים.

מהדוח עלה כי יותר ויותר מתבגרים מעדיפים את האינסטגרם על פני הפייסבוק – 88% מהם ציינו שהם פעילים בעיקר באינסטגרם, לעומת 61% בפייסבוק. ובהתאם להצהרת הכוונות של ראשי פייסבוק, היא אכן הפכה השנה מרשת חברתית לרשת קהילתית: 89% מהנשאלים חושבים שהקהילות בפייסבוק שימושיות.

אם בעבר היינו מצטלמים בשביל הפייסבוק ו”שופכים” את אשר על לבנו בפוסטים מרגשים, השנה כ-34% ציינו שהם לא כתבו או הפסיקו לכתוב פוסטים ומספר דומה הפסיקו להעלות תמונות. לעומת זאת, הפייסבוק הפך למקור אמין ויעיל לחיפוש המלצות ו-39% אמרו שהשנה הם חיפשו יותר המלצות בפייסבוק בהשוואה לשנה קודמת.

עוד נמצא בסקר כי 61% מבני הנוער ציינו שהם מעלים סטורי (Story) מידי שבוע ו-21% ציינו שהם מעלים כל יום. כצפוי, המבוגרים פחות מדברים את שפת הרשתות ולמעשה 75% מהם בגילאי 35 ומעלה לא יודעים בכלל מה זה סטורי. 72% לא יודעים מה זה האשטאג.

למרות המלחמה העיקשת בתופעת השיימינג, למרבה הצער גם השנה נרשמה עלייה ו-67% מהנשאלים ציינו שנחשפו לשיימינג כזה או אחר באינטרנט וברשתות החברתיות. בצד חיובי אפשר לדווח כי רבע מבני הנוער שיתפו שהם נוקטים בפעולות אקטיביות להפסקת השיימינג כאשר הם נחשפים אליו, באמצעות מחיקת המידע מבלי להעביר או לשתף. בהחלט עובדה שאפשר להתנחם עימה לעת עתה.

זה רק אני והסמארטפון שלי

הסקר מצא, באופן לא מפתיע במיוחד, שהאמצעי העיקרי לצפיית תכני ווידיאו באינטרנט בקרב בני הנוער הוא הסמארטפון. 46% צופים בדרך כלל בתכני וידיאו דרך הסמארטפון שלהם, לעומת 30% במחשב. 71% מבני הנוער ציינו שאת תכני הווידיאו שלהם הם מעדיפים לצרוך במיטה שלהם, לעומת 49% מהמבוגרים. בחדר האמבטיה/ שירותים המבוגרים לוקחים הפסקה ורק 13% מהם צופים בתכני ווידיאו, לעומת 25% מבני הנוער. עוד תופעה חדשה יחסית היא השתלטותו של נטפליקס על ישראל. אחוז החדירה שלו בישראל בעלייה מתמדת ו-18% ציינו שהם צופים בתכני טלוויזיה ווידיאו דרך נטפליקס. בני הנוער גם מאוד אוהבים את ההמלצות של נטפליקס ו-62% מהם משתמשים בהם. כנ”ל לגבי הנשים, עם 64% לעומת 27% מהגברים.

כאשר נכנסה ספוטייפי לחיינו בסערה, כולם היו בטוחים שהיא תעשה מהפכה בשירותי המוזיקה הקיימים היום, והיא אכן הציגה נתוני חדירה מרשימים של 14%. עם זאת, הישראליים עדיין מעדיפים את ה-Youtube כאמצעי העיקרי להאזנה למוזיקה, עם 43% מהנשאלים. 22%, אגב, ציינו שהרדיו הוא עדיין הדרך המועדפת עליהם לשמיעת מוזיקה. עוד כדאי לשים לב, ש-92% מבני הנוער ציינו שמשתמשים ביוטיוב ככלי עזר בלימודים. 57% מהם משתמשים בתדירות גבוהה לצורך לימודים, הכנת שיעורי בית או הכנה למבחנים.

למי יש כוח להקליד?

האם העולם המודרני והדינמי שהכול בו זמין ונגיש לנו, הפך אותנו לעצלנים עד כדי כך שגם להקליד כבר אין לנו כוח? כ-20% מהציבור פשוט הפסיק להקליד ועבר לפקודות קוליות. בקרב משתמשי אייפון, סירי הפכה לחברה הטובה ביותר, כאשר 74% מבני הנוער ו-41% מהמבוגרים משתמשים בשירותיה.

האם הנוער חוזר להיפגש פנים אל פנים? בערך. 61% מבני הנוער התנסו בשיחות וידיאו קבוצתיות השנה (לעומת 23% בקרב המבוגרים) ו-33% מהם מבצעים שיחות וידיאו לפחות פעם בשבוע.

הסלפי, כמו ששמתם לב, עדיין לא עוזב אותנו ו-27% ציינו שהתמונות העיקריות שהם מצלמים במהלך השבוע זה של עצמם (עלייה של 12.5% בהשוואה ל-2015). אולי הצילום העצמי האובססיבי העלה בבני הנוער מוטיבציה להיכנס לכושר, משום ש-52% מהם דיווחו שהם משתמשים באפליקציות כושר. לעומת המבוגרים, שרק 30% מהם משתמשים באפליקציות אלו.

וכמובן שאי אפשר שלא להזכיר את תופעת הפורטנייט. תוך שנה אחת בלבד, משחק הפורטנייט הרחיב משמעותית את אחוז הגיימרים בקרב הנוער: 47% מבני הנוער נוהגים לשחק במשחקי רשת באמצעות המחשב מול אנשים אחרים בארץ ובעולם. 37% מהנוער שיחקו פורטנייט מידי יום במהלך החופש הגדול השנה. 30% מבני הנוער הוציאו בממוצע 357 שקלים על המשחק במהלך החופש הגדול.

טרנד נוסף שנכנס אלינו בשנה החולפת הוא המושג “משחקי אומץ”, שבמסגרתו המשתתפים מקבלים משימות באמצעות אפליקציות, בדרגות קושי שונות, החל מצילום תמונה תמימה ועד משימה שעלולה לסכן את חייהם. אותם משתתפים צריכים לבצע משימות אלו כדי “להתקדם” במשחק. 15% מכלל הנוער התנסה במשחקי אומץ או מכיר מישהו שהתנסה.

ולסיום, קצת אחריות אישית: שליש מההורים מאפשר זמן מסך לילדים לפני גיל שנה. 46% מההורים מאפשרים לילדים מעל גיל שנתיים. 43% מההורים לא מגבילים כלל את זמן המסך של הילדים, וכתוצאה מכך ילדים נמצאים במצטבר יממה בשבוע מול המסך! (זמן ממוצע מול מסך:3.3 שעות ביום). 30% מההורים בכלל לא חושבים שיש חסרון בחשיפה ממושכת למסכים לילדים מתחת לגיל 13. האמנם?

איך אפשר להילחם בתופעה של הפצת תמונות אינטימיות של קטינים ברשת?

חמישה צעדים שיעזרו לכם לנהל נכון את זמן המסכים של המשפחה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.