fbpx

העתיד של חומרי הלימוד

העתיד של חומרי הלימוד

סטודנט שמצא דרך גאונית לשלב בין הסמאטפון ללימוד מעמיק מזמין אתכם לקחת חלק במהפכה

כשהייתי קטן מאוד אהבתי לראות את הסדרה “החיים”. סדרת האנימציה לימדה על גוף האדם והמערכות השונות בו, ואהבתי להסתכל על יצורים קטנים, לקרוא עליהם ולבחון אותם עם כלים פשוטים כמו זכוכית מגדלת וליישם את הנושאים שלמדתי בסדרה זו. היתה לי אנציקלופדיה לילדים בנושאי המדעים, הנושאים שהכי קסמו לי היו אלו שרחוקים מהעין, אלה שהייתי צריך לדמיין כדי להבין איך הם נראים ומתנהגים. מאז נשארה לי החדווה לגילוי, וזה מה שהוביל אותי ליצירת פרויקט הגמר בבצלאל: הספר האינטראקטיבי “אני והתא”, אשר עכשיו בעיצומו של קמפיין הדסטארט במטרה לראות אור ולקדם נושאים חינוכיים-טכנולוגיים.

בתור בוגר התכנית המשולבת במדעי המחשב באוניברסיטה העברית ותקשורת חזותית בבצלאל, ניסיתי לשאול את עצמי מי אני? מה זה אומר להיות גם מעצב וגם מתכנת? אחרי קצת חקירה ונסיונות, הגעתי למסקנה שאני רוצה ליצור ספר אינטראקטיבי שמטרתו לעורר סקרנות אצל ילדים, להסתכל, לגעת ולשאול שאלות, ולהעביר אצלם את התחושות שאני הרגשתי כשהייתי קטן.

העתיד של חומרי הלימוד

כחלק מהפרסום הנרחב, פרסמתי את הסרטון ברשת החברתית בין חבריי, ובן רגע הסרטון הפך ויראלי. הוזמנתי להופיע ולהתראיין בתכניות טלוויזיה, ובנוסף לכך הספר זכה בשני פרסים בינלאומיים בתחרות Digital Ehon Award לספרים דיגיטליים ביפן ובתחרות לעיצוב אינטראקטיבי של המגזין היוקרתי CommArts בקליפורניה.

חינוך טכנולוגי

בעידן שבו הילדים נחשפים דרך המסכים לגירויים המהווים גורם מפתה יותר מהסביבה בכלל, ומהסביבה הלימודית בפרט, יש לנו תפקיד להתאים את החינוך לסביבה הטכנולוגית המשתנה. כיום משרד החינוך מפתח ומקדם תוכניות תקשוב שמטרתה לשלב את ההוראה עם אמצעים טכנולוגיים. מנקודת המבט שלי, דרך המסכים ניתן להעביר מידע רב שלעיתים אינו נגיש בספרי לימוד, ולכן במקום להשתמש בו כגורם מפריע ומסיח מהמידע הנלמד, יש לשלב אותו ולא בכדי משרד החינוך מקדם את תחום זה. גם אני רציתי שהסמארטפון, עם כל יכולותיו, יוכל לגרום לילדים ליצור אינטראקציה, לרכוש ולהעמיק נתוני מידע.

“אני והתא”

הספר האינטראקטיבי “אני והתא” הוא התחנה הראשונה לעולם הביולוגיה ולחווית המחקר. הקריאה בספר משלבת סמארטפון, ובאמצעותו הקוראים בוחנים, נוגעים, מסתקרנים ושואלים שאלות. הקריאה בו היא חוויה משותפת לילדים, להורים ולמחנכים – במסע חינוכי וטכנולוגי. הקוראים יכולים לראות את אבני הבניין של הגוף: התאים, אשר ניתן לראותם רק באמצעות ציוד מעבדה יקר, ואף לצלול פנימה לתוך התאים – הדי-אן-איי והאברונים. הקריאה בספר עובדת על זיכרון טקסטואלי, זיכרון ויזואלי וזיכרון חושי, ומשלבת טקסטים, איורים, אנימציות ואינטראקציה באמצעות מגע ומסייעים לקורא לזכור את המידע.

העתיד של חומרי הלימוד

מאחר והספר הוא איננו ספר סטנדרטי, היצירה שלו היא חלק מתהליך ארוך שהתחיל בקשקוש על דף, המשיך לקשקוש על המסך וחוזר חלילה. זה מעין דיאלוג שביצעתי עם עצמי והוביל אותי שלב אחרי שלב לספר בגירסה הנוכחית שלו. הפרויקט היה מורכב והכיל הרבה חלקים שונים: טקסטים, איורים, אנימציות ותכנות. כל פעם עבדתי על דבר אחד ורק לקראת סוף התהליך הכל התחבר יחד וזה היה רגע מאוד מרגש.

הדף המודפס לצד המסך, מעשירים זה את זה וחווית הקריאה והאינטראקציה עוברת בין הכתוב למונפש כל הזמן. הטלפון אינו עוד מכשיר למשחק או שיחה, כאשר הוא מוכנס לתוך מקומו הייעודי בספר, הוא נבלע בין דפיו והופך לחלק בלתי נפרד בתהליך הקריאה.

אני מזמין אתכם להיות שותפים במסע מופלא, אל המערכות והתאים שיוצרים את המכלול המדהים שהוא גוף האדם. הצטרפו לקמפיין ההדסטארט, ליצירה של פרויקט חינוכי, לימודי ואינטראקטיבי, שיקדם את ילדכם אל העולם המופלא של המדע.

הכותב הוא סטודנט במוסד האקדמי בצלאל, במחלקה לתקשורת חזותית, בהנחיית אמיתי גלעד.

החינוך הביתי תופס תאוצה בשנים האחרונות. אך האם זה מתאים לכל אחד?

כמה שינויים קטנים שיהפכו את בית הספר למקום שבו באמת לומדים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.