fbpx

חיסון הפפילומה: כל מה שאתם צריכים לדעת

חיסון הפפילומה: כל מה שאתם צריכים לדעת

בעקבות פניות רבות של הורים, החלטנו לשאול את ד”ר אדוארדו שכטר, מומחה לרפואת נשים ולצוואר הרחם במכבי שירותי בריאות, את כל מה שחשוב שתדעו לפני שאתם מחסנים את ילדיכם נגד פפילומה

ממה בעצם החיסון מגן? האם זו הגנה של מאה אחוז?
חיסון ה”גרדסיל” מגן מפני זנים שגורמים ל-70% מהמקרים של סרטן צוואר הרחם וכן מפני זנים שגורמים ל-90% מיבלות המין. זנים אלה מאוד שכיחים באוכלוסייה וקונדום מספק הגנה חלקית בלבד מפניהם, לכן החיסון מהווה את ההגנה הטובה ביותר כיום.

יש לציין שנגיף הפפילומה גורם גם ל-90% מהמקרים של סרטן פי הטבעת, ל-50% מהמקרים של סרטן איברי המין  ול-30% מהמקרים של סרטן הלוע, כך שהחיסון מסייע להגן גם מפני סוגי סרטנים אלו.

 ממתי הוא בסל הבריאות?
החיסון אושר בעולם ובישראל כבר בשנת 2007 והוכנס לסל החיסונים בבתי ספר החל משנת 2015, כך שכיום מחסנים בכתה ח’ גם בנות וגם בנים. במסגרת הביטוחים המשלימים של קופות החולים נתן לרכוש את החיסון בהנחה.

למה מחסנים דווקא בגיל הזה? ועד איזה גיל אפשר להתחסן? 
נגיפי הפפילומה מאוד שכיחים באוכלוסייה והסיכוי המצטבר להיחשף לנגיף במשך החיים הנו כ-85%. עיקר החשיפה הנה בתחילת התקופה של קיום יחסים מיניים, כך שהשכיחות של הנגיפים באוכלוסייה צעירה נע בסביבות 20-30%. מכיוון שהחיסון הוא למעשה חיסון מונע, רצוי מאוד להתחסן לפני תחילת קיום יחסי מין (ועל כן החיסון ניתן בבתי הספר כבר בכיתה ח’), אך גם באוכלוסייה שכבר פעילה מינית ישנה המלצה להתחסן מכיוון שמדובר על חיסון נגד מספר זנים אליהם ניתן להיחשף. בנוסף, להבדיל ממחלות נגיפיות אחרות, בהן חשיפה לנגיף למעשה ‘מחסנת את הגוף’ לצמיתות, חשיפה טבעית לנגיף הפפילומה אינה מקנה הגנה מפני חשיפה והידבקות עתידית.

חשוב להדגיש שגבר או אישה יכולים לשאת את נגיף הפפילומה בעור ללא כל סימנים מזהים ולכן ההגנה המשמעותית היחידה שיש נגד הנגיף הינו החיסון, שכן קונדום מגן באופן חלקי בלבד. החיסון מאושר בארץ לנשים עד גיל 45 ולגברים עד גיל 26.

מה לגבי צעירים וצעירות אשר בטוחים שהם לא יקיימו יחסים עם הרבה פרטנרים?
מכיוון שהנגיף נפוץ באוכלוסייה, כ-30% מהאנשים בגילאים 20-30 וכ-10% מהאנשים מעל גיל 30 נושאים את הנגיף, כך שבכל מגע עם בן או בת זוג חדש יש פוטנציאל להיחשף לנגיף – גם אם מדובר בפרטנרים בודדים. לכן ההמלצה להתחסן נגיד נגיף הפפילומה אינה תלויה במספר בני הזוג של גבר או אישה במהלך חייהם.

מהן תופעות הלוואי של החיסון?
מדובר על חיסון שניתן בעולם במספרים גדולים (מעל כ-270 מיליון מנות שכבר ניתנו) ומחקרים רבים הוכיחו את בטיחותו. ארגון הבריאות העולמי, המרכז לבקרת מחלות האמריקאי (CDC) וה- EMEA האירופאי קובעים חד משמעית שמדובר בחיסון בטוח. תופעות הלוואי של החיסון, כמו בחיסונים רבים אחרים, עשויה להיות תגובה עורית קלה ומקומית לאחר קבלת החיסון וכן יתכן חום קל.

חלב זה טוב או רע, ואיך בכלל משנים הרגלי תזונה?

מתחים נפשיים עלולים להחמיר אלרגיה אצל המתבגר/ת

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.