fbpx

שינוי מקצוע באמצע החיים

שינוי מקצוע באמצע החיים

ג’: “מאז שנולדו ילדיי אני עובדת מהבית, כקניינית באינטרנט. כיום הילדים כבר גדולים ואני רוצה לחזור לעבוד בחוץ ולהשתלב כשכירה. האם לא מאוחר מדי לבצע שינוי כזה בגיל 40? אילו מקצועות יכולים להתאים לי? אני עם תואר ראשון בכלכלה ונמשכת לתחום הניהולי”. קואצ’ינג ברשת: אתם שואלים, המאמנים עונים


סופסוף יש לך הזדמנות לפעול כמעט בלי תלות והתחשבות באחרים. וואו, איזה כיף! אבל…זה עלול להיות גם מפחיד! אני קוראת את המשפטים הבודדים שכתבת וחשה איפוק מפוקח מצדך. ודאי אפשר להציע לך לערוך רשימת מיומנויות שרכשת כקניינית באינטרנט וכאמא, להיפגש עם אנשים בתחום, לבדוק מודעות דרושים, ולאחר קבלת מידע נוסף – לתת לך רשימת מקצועות שחלקם קשורים לתחום הניהולי בשילוב עם נסיונך עד כה. אבל לפני הכול מוטב לשאול: מה טוב ונכון עבורך?
[fancy_box]

השאלון

נקודות למחשבה בתהליך האימון

אילנה קירשנבוים, מאמנת אישית לפריצת דרך בקריירה ובחיים האישיים, חברה בלשכת המאמנים, עם נקודות למחשבה עבור ג. במסעה אחר בחירת מקצוע חדש:

  • עצמי עיניים ונסי לדמיין את עצמך כיום במקום עבודה כלשהו: את מי את רואה שם? האם יש שם עובדים נוספים מלבדך ומי הם? איך נראה המשרד שלך ואיפה את יושבת? מה תפקידך בכוח? האם את שמחה להיות שם? (עשי זאת בתנאים מתאימים: בשקט ולבדך בחדר).
  • לאחר שתדמייני את עצמך במקום העבודה, בדקי עם עצמך: האם היה זה תפקיד ותחום שמעניינים אותך? האם ראית את עצמך עובדת מן המניין או בתפקיד ניהולי? באיזה גיל היית בדמיון?
  • מתי לאחרונה ביצעת שינוי כלשהו בחייך? מה באישיותך איפשר לך לעשות זאת ומי סייע לך בשינוי?
  • נסי לחשוב על שלושה ערכים החשובים לך כיום ומנתבים את דרכך. עד כמה את פועלת לאורם?
  • עד כמה את באמת רוצה לבצע שינוי בקריירה? עד כמה חשוב לך למצוא עבודה מחוץ לבית? מי בבית תומך בשינוי הזה?
  • אם את אכן רוצה מאוד לבצע את השינוי, שאלי את עצמך: מה הייחודיות שלך? למה שמקומות עבודה יקבלו אותך – אמא לילדים, בת 40?
  • מהם תחומי העיסוק שמעניינים אותך בתחום הניהולי? באילו מקומות עבודה את רואה את עצמך משתלבת?
  • עד כמה את מעוניינת כיום להשקיע בעבודה מחוץ לבית, לאחר שנים של עבודה בבית?
  • איפה תוכלי לחפש עבודה (אינטרנט? חברים? בני משפחה? חברות כוח אדם) והיכן תוכלי למצוא פירוט לגבי תחומי עיסוק רלוונטיים?
  • האם יש לך קורות חיים מעודכנים? האם העברת אותם לעיונו של מי שמתמצא בכתיבת קורות חיים?
  • מתי לאחרונה היית בראיון עבודה? (אולי כדאי לך לעשות סימולציה של ראיון עם מישהו המתמצא בתחום)
  • באיזה טווח של זמן את רואה את עצמך משתלבת במקום עבודה? מהן התוכניות שלך לגבי צעדים נוספים בהמשך?
  • את מי את מתכוונת לגייס לצידך שיסייע לך, אפילו מורלית, בביצוע השינוי?

הצלחה ענקית בדרך ובמימוש המטרה!
[/fancy_box]
בראייה אימונית, רק לך יש את התשובות לשאלות ששאלת. האם מאוחר מדי בשבילך לקחת הסיכון ולעשות שינוי כזה בגיל 40? מה משמעות השינוי בשבילך? מה זה בשבילך “להיות בת 40”? מעבר לדרישות ומגבלות השוק, חשוב שתבחני עם עצמך ממה את חוששת, מה עוצר בעדך ולמה את מצפה (את הרי כבר לא מכירה את עצמך מחוץ לבית). שאלות חשובות נוספות הן: מה יהווה עבורך הזדמנות להתפתחות ועשייה, ומה משמח וממלא אותך בסיפוק היום?.
בתוך כך, זִכרי כי זה הזמן להתנסות. את רק בת 40, הילדים גדולים, לכן הרשי לעצמך להתמסר לתהליך. גם אם הדרך לא ידועה לך מראש, תוכלי להתקדם צעד אחר צעד ולעבור תהליך של צמיחה – אפילו עוד לפני שתמצאי את מקום העבודה המיוחל.

עוצרים כדי לחשוב לעומק

בתהליך אימוני יש התייחסות למתאמנת ולתגובותיה, היות והתהליך הוא דו-כיווני. כאן אין לנו אפשרות לעשות זאת, אך בואי נמשיך הלאה: נדרש אומץ רב כדי לחזור למעגל העבודה מחוץ לבית ולהתמודד עם כל שיקרה בדרכך. על פניו נראה כי האומץ קיים אצלך, לצד המוכנות לצאת לדרך. בשאלה שהעלית כבר פתחת פתח לתחילתו של תהליך. בהמשך עלייך לשאול את עצמך שאלות רבות ולא פשוטות, כמו:  מה האפשרויות שהיית רוצה לפרוש בפני עצמך ואיך את רואה את עצמך משתלבת בהן; איזו מבין האפשרויות מושכת אותך יותר, גם אם אינה נשמעת הגיונית; האם את כנה בתשובותייך לעצמך. כמו כן, אם החלטת לעבוד בחוץ ולהשתלב כשכירה עלייך לשקול כמה שעות תהיי מוכנה להקדיש לכך ואיזה מקום “יתפסו” הילדים מעכשיו בחיי היומיום שלך. כדאי גם שתבחני עם עצמך האם את בוחרת לנהל את חייך או להתנהל בהם. הדרך שתעברי בהשיבך על השאלות האלה היא חשובה ושכר רב בצדה.  (רבים אינם עוצרים לחשוב ונותנים לזמן לעבור, וכשכבר מאוחר מדי – הם מתחרטים). ועכשיו, משענית על כל השאלות האלה, חִזרי לשאלות המקוריות שלך. הן אם החלטת לעבוד בחוץ ולהשתלב כשכירה והן אם קיבלת החלטה אחרת, עשי תוכנית שבה את מגדירה פעולות ספציפיות בדרך למטרה ושבצי אותן בלוח זמנים חודשי. חתרי למטרתך בנחישות ובאהבה.

זיהוי מקורות האנרגיה

עוד דבר, כביכול לא שייך: בשאלתך עולים שני נושאים מרכזיים בחייך, ילדים ועבודה. חשוב שתבחני עם עצמך האם את מקדישה מחשבה גם לרמת האנרגיה שיש לך – האם את מלאת אנרגיה או חשה מרוקנת לחלוטין. נסי לזהות את מקורות האנרגיה ומקורות התמיכה שלך, או במילים אחרות: מה עושה לך טוב ומי האנשים שקשר עמם תורם להרגשתך הטובה. האם מי מהם יוכל להשתתף איתך בתהליך התשובה לכל השאלות המופיעות כאן?
יש לי מקום רב להניח, כמאמנת, שאומץ, נחישות ואהבה המחוברים לרצון כן ואמיתי יובילו אותך למימוש עצמי. ומימוש עצמי כזה, בשלב שבו את נמצאת – קשה לך אפילו לשער את מידתו.
הכותבת היא מאמנת אישית בעת שינויים, מעברים והתמודדויות אצל נשים, בחיים האישיים ובארגונים, חברה בלשכת המאמנים בישראל
עצמאות הדדית בזוגיות כמפתח להגשמה עצמית
איזו מתנה הילד/ה שלכם רוצה לקבל לבר/בת מצווה? השתתפו בסקר שלנו בפייסבוק
רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז / פורים הורים לילדים ביסודי בתפוז

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.