fbpx

בלי סיגריות בבקשה



בלי סיגריות בבקשה

חרף החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים, צעירים רבים ממשיכים לעשן בפאבים ובחצר בית הספר. מה בכל  זאת נוכל לעשות? על פי מחקרים, לאופי הקשר שבין ההורה לילדו המתבגר ישנה השפעה על הסיכוי שלו להתחיל לעשן. אה, וגם חשוב שלא תעשנו בעצמכם


“יום ללא עישון” מצוין מדי שנה בארץ ובעולם כבר למעלה משני עשורים, אולם נראה כי הפעם הוא עשוי להשאיר חותם יותר מתמיד – לפחות פה בארץ. בימים האחרונים פורסמו בתקשורת ממצאים ומסקנות, שהובילו לנקיטת צעדים חדשים במאבק בעישון ובנזקיו. נחשפנו לנתונים מספריים שאישרו את מה שרובנו כבר ידענו: החוק למניעת עישון בפאבים אינו נאכף ברוב המקומות בארץ. אז אם היה לכם צל של ספק, עכשיו אתם יכולים להיות בטוחים (ואולי גם מודאגים): כל עוד המתבגר שלכם יוצא לפאב הוא מעשן פסיבית, ולא מעט, גם אם הוא אינו מעשן פעיל. החדשות הטובות הן שבעקבות הממצאים עשויות להתקבל הגבלות חדשות. ביניהן: איסור על עישון בבתי הספר ובתחנות הרכבת והאוטובוס, וכמובן החמרת האכיפה במקרים של הפרת החוק. אולם כולנו יודעים שגם ביטול פינת העישון בבית הספר וגם אכיפת החוק בפאבים לא תמנע מילדינו המתבגרים להתחיל לעשן. אז מה כן?

איך משפיע הקשר עם ההורים?

אחד המחקרים החדשים שהציגה השבוע האגודה למלחמה בסרטן בנוגע לעישון, מראה כי למערכת היחסים בין הורים לילדם המתבגר ישנה השפעה על הנטייה שלו להתחיל לעשן. מחקר זה מתווסף למחקרים קודמים, המראים כי הורים יכולים למנוע התחלת עישון בקרב ילדיהם המתבגרים, באמצעות הקשר ביניהם, אכיפת הרגלי אי-עישון בבית ופיקוח על כך שהם נוהגים על פי הכללים. המחקר האחרון, שנערך בארה”ב, עקב אחר אלפי הורים ומתבגרים שאינם מעשנים במשך כשנה וחצי, ובדק האם במקרים שבהם המתבגר החל לעשן בין שתי נקודות הזמן הללו – חלו שינויים בגורמים המשפחתיים, ומה השפעת השינויים האלה על התחלת העישון.
על פי הממצאים, רמת הגורמים המשפחתיים המגנים (מלשון הגנה) פחתה בין שתי נקודות הזמן, הן בקרב מתבגרים שהחלו לעשן והן בקרב מתבגרים שנשארו “לא מעשנים”. הסיבה לכך היא, ככל הנראה, שבגיל ההתבגרות קשה יותר להציב לילד גבולות ולשמור על קִרבה. יחד עם זאת, רמת הגורמים המגנים והתומכים הייתה גבוהה יותר באופן קבוע בקרב המתבגרים הלא מעשנים בהשוואה למעשנים. עוד נמצא, כי רמות גבוהות יותר של קשר בין ההורים לבין המתבגרים ופיקוח מצד ההורים על הימנעות מעישון, הפחיתו את הסיכון להתחלת עישון ב-30 אחוז. עלייה בסיכון להתחלת עישון בין שתי נקודות הזמן הללו מקושרת במחקר זה עם ירידה ברמת הגורמים המשפחתיים הבאים: עונש, פיקוח וקשר בין ההורים לבין המתבגרים. מסקנת החוקרים היא כי יש לעודד הורים למתבגרים להמשיך לפקח על ילדיהם ולאכוף איסור עקבי על התחלת עישון, לצד שמירה על תקשורת רציפה בינם לבין הילדים במהלך גיל ההתבגרות (ממצאי המחקר הוצגו בתחילת החודש במסגרת הכנס השנתי של ה-Pediatric Academic Societies בדנבר, ארה”ב).
מחקר אחר מראה כי עישון פסיבי עלול להגביר את הנטייה להתמכרות לניקוטין. על פי מחקר זה, לעישון פסיבי ישנה השפעה ישירה ומדידה על מוחו של הלא-מעשן, בדומה לתהליך שמתרחש במוחו של המעשן עצמו. תוצאות המחקר מחזקות את נכונותה של מדיניות איסור העישון במקומות ציבוריים, ובמיוחד בחללים סגורים ובקרבת ילדים.

להפסיק לעשן למען הדור הבא

דוח שר הבריאות על העישון לשנת 2010, שפורסם אתמול בישראל, מראה כי לא רק לקשר בין ההורים לילדם ישנה השפעה על הסיכוי שלו להתחיל לעשן, אלא גם לעובדת היותם “מעשנים” או “לא מעשנים” . לפי הדוח, שיעורי העישון הנמוכים ביותר נמצאו בקרב תלמידים שהוריהם אינם מעשנים (3.4 אחוזים); השיעורים הגבוהים ביותר נמצאו בקרב תלמידים שדיווחו כי שני הוריהם מעשנים (19.8 אחוז). כמו כן, שיעור העישון היה גבוה בקרב תלמידים שדיווחו כי האמהות שלהם מעשנות, לעומת תלמידים שדיווחו כי אף אחד מהוריהם אינו מעשן.
מירי זיו, מנכ”ל האגודה למלחמה בסרטן, אומרת כי המחקרים המפרטים את נזקי העישון – האקטיבי והפסיבי –הולכים ומתרבים. “ביום הבינלאומי ללא עישון, האגודה למלחמה בסרטן יוצאת בקריאה למעשנים רבים המעוניינים להפסיק לעשן: נצלו תאריך מיוחד זה להפסקת העישון. בכוחכם להפחית את הסיכון שלכם לחלות, באופן משמעותי”. זיו הדגישה כי מטרת היום ללא עישון ופעילות האגודה בכל ימות השנה היא להילחם בנגע העישון – גורם המוות מספר אחד בעולם הניתן למניעה. “יום זה נועד גם כדי לעודד את רוב הציבור שאינו מעשן להתגונן מפני עישון פסיבי ולהניע צעירים ומבוגרים, כאחד, לעמוד על זכותם לאוויר נקי ולחיים בריאים”.
איכות הסביבה חשובה לכם? קבלו טיפים לניהול חיים משפחתיים ירוקים יותר
שלוש דרכים טבעיות להפחתת עומס וחרדה אצל המתבגרים
רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז / פורום הורים לילדים ביסודי בתפוז

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.