fbpx

הכספומט שייך (גם) לצעירים

הכספומט שייך (גם) לצעירים

אם הילדה מרוויחה כסף מבייביסיטר או הילד כבר אינו מסתפק בדמי כיס חודשיים, ייתכן כי הגיע הזמן להיפטר מהקופה המצועצעת ולהפקיד את כספם בבנק. אילו אמצעי תשלום עומדים לרשות מתבגר עם חשבון בנק? עד כמה להורה יש שליטה על החשבון? ומה עם הטבות? המדריך המלא


השיח סביב כסף הוא אחד המאפיינים הבולטים בקשר בין הורים לילדים בגיל ההתבגרות. הילדים שלנו כבר מזמן אינם מסתפקים בדמי הכיס הסמליים, ששימשו אותם לרכישת חפיסת קלפים וארטיק. הם יוצאים למסיבות, רוכשים מותגים, נוסעים עם חברים לטייל, קונים מתנות יקרות לחברים – וכל זה עולה כסף. הרבה כסף. זו גם הסיבה לכך שהם מתחילים לצבור כספים, ולא אחת ימי ההולדת שלהם מהווים בסיס לגריפת סכומים לא מבוטלים (“סבא, אני מעדיף כסף על מתנה”…). חלק מהם אף נכנסים לעולם התעסוקה, אם בעבודות מזדמנות כמו בייביסיטר וניקיון חדר המדרגות ואם בעבודה מוסדרת בחופשות מהלימודים. במוקדם או במאוחר אתם מבינים שאין מנוס: פתיחת חשבון הבנק הראשון היא רק שאלה של זמן.
אצל רובנו המושג “בנק” נושא בתוכו גם משמעות שלילית. הוא בדיוק מה שאנחנו לא רוצים שיקרה לילדים שלנו. האסוציאציות המיידיות הן מינוס, הלוואות וטלפון זועם מהפקיד בבנק, וכל עוד זה קשור לילדינו ייתכן כי נעדיף לדחות את הסיטואציה הזו לשלב מאוחר ככל האפשר. יחד עם זאת, לא נוכל  להתעלם מהעובדה שבעידן הנוכחי, שבו ניהול כספים הוא מיומנות חיים חשובה ונדרשת, האפשרות הזו יכולה להוות הזדמנות נהדרת ללמד את המתבגרים דבר או שניים: התנהלות פיננסית נכונה, חינוך לחיסכון והפקת תועלת מרבית מכספם (מעבר לארנק הפתוח של ההורים).

אז מאיזה גיל אפשר לפתוח חשבון בנק?

בגיל 14 המתבגר רשאי לפתוח לעצמו חשבון בנק, אולם יש להגיע בליווי אחד ההורים או שניהם ובצירוף תעודות הזהות שלהם. החל מגיל 16, ניתן לפתוח חשבון בנק ללא נוכחות ההורה.

האם כדאי לפתוח חשבון בנק בגיל 14?

התשובה לשאלה הזו תלויה בהורים, במתבגר וכמובן במערכת היחסים ביניהם. הורים רבים חוששים עדיין מאיבוד שליטה בתוך הקשר עם המתבגר – אפילו אם הם מרגישים כמו “כספומט”, הם עדיין יודעים כמה הילד שלהם מוציא. הבנקים הבינו את החשש הזה ולכן נקטו בכמה צעדים שיאפשרו למתבגר צעיר ולהוריו לנהל חשבון בנק ו”להישאר בחיים”.

תנאים והטבות בפתיחת חשבון למתבגר

מומלץ לבדוק מהם התנאים, ההטבות והשירותים שהבנקים השונים מציעים. לרוב אין הבדלים גדולים בין הבנקים.

  • מתי: בגיל 14 הבנקים עדיין מאפשרים להורים שליטה מלאה על חשבון הבנק של המתבגר.
  • הכנסה: ניתן להעביר דמי כיס בהוראת קבע לחשבונו של הילד.
  • הוצאה: ישנו פטור מדמי ניהול בחשבון העובר ושב, מדמי כרטיס אשראי ועוד; פתיחת החשבון וההתנהלות הבסיסית בחשבון (דוגמת הפקדה ומשיכת כספים, פתיחת פיקדון/חיסכון) – ניתנים בחינם.
  • מסגרת: בגילאי 16-14 המתבגרים אינם יכולים לבצע פעולות שיחרגו מהיתרה המצויה בחשבונם.
  • חיסכון: חשבון בנק אינו רק פלטפורמה למשיכת כספים, אלא גם פלטפורמה לפיתוח הרגלי חיסכון. כשהילד יהיה בן 18, הוא ישמח לגלות שהכסף הקטן ששמתם בצד לפני ארבע שנים הצטבר לסכום משמעותי.
  • לימוד: לצד כל אלו, בני נוער יכולים כבר מגיל צעיר להתחיל ולרכוש מיומנות בכל הקשור להתנהלות עם כסף. חשבון הבנק הינו אחד הצעדים הראשונים של כל אחד מאיתנו בדרך לעצמאות כלכלית.

אם החלטתם שאתם מעוניינים בחשבון בנק לילד, חשוב שמעבר לבדיקת התנאים והשירותים שמוצעים לכם בבנק תבדקו עם עצמכם היכן יהיה לכם ולילדכם הכי נוח לנהל את החשבון.

איך בוחרים היכן לפתוח חשבון?

  • נגישות הבנק: עד כמה סניף הבנק קרוב אליך?
  • זמינות: עד כמה הבנקאי מעניק לכם שירות זמין.
  • נוחות: כדי להקל על הפעולות הבנקאיות בין שני החשבונות, מוטב לפתוח את חשבון המתבגר בסניף שבו מתנהל חשבון ההורים.
  • קשר אישי: להורים יש קשר אישי עם פקידי הבנק, וגם מהבחינה הזו כדאי למתבגרים לפתוח חשבון באותו סניף וליהנות מקשר דומה.

מהם אמצעי התשלום העומדים לרשות המתבגרים?

  • כרטיס אשראי: בגיל 14 ניתן להזמין כרטיס מידע המאפשר ללקוח לבצע משיכת כסף בהתאם ליתרה בחשבון בלבד. ככלל, מומלץ שלא להוציא / למשוך כסף יותר ממה שיש.
    מגיל 16 ניתן להזמין כרטיס אשראי, שבשונה מהכרטיס הקודם מאפשר ללקוח לבצע רכישה גם באשראי שמעבר ליתרה בחשבון (בכפוף לאישור הבנק להעניק אשראי ללקוח).
  • כרטיס בנקט: כרטיס שאליו ניתן לטעון סכום מסוים ולהתנהל בו כמו עם כסף מזומן. הרכישות מבוצעות / יורדות מהכרטיס באותו יום, ולא ניתן לחרוג מהסכום שהוטען בו.
  • שיקים: מסמך המהווה הוראה של הלקוח לשלם למוטב (לאדם/לגוף שעבורו רושמים את השיק) את הסכום הנקוב בו. ניתן להזמין שיקים מגיל 16בלבד.


המידע באדיבות בנק הפועלים
קראו עוד בנושא: דמי כיס זה טוב או רע?
הם נוהרים אחר מותגים. מה אנחנו יכולים לעשות בעניין?
רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.