fbpx

לא אוכלת חיות

לא אוכלת חיות

בחודשים האחרונים הבת שלי, בת 13, החליטה להיות צמחונית, והיא נראית לנו רצינית ונחושה בדעתה להתמיד. אני מאוד מודאגת מההשלכות שיהיו לכך על בריאותה, מכיוון שהיא ממילא לא אכלנית גדולה וגם קיבלה באחרונה מחזור. איך עלינו להגיב ואיך נוכל לספק לה את התחליפים הנחוצים להתפתחותה התקינה?

[credit]מאת: רוני גוטליב 21.05.12 [/credit]

אמנם עם התפתחות האבולוציה הפך אותנו הטבע לאוכלי בשר, אך אם בתך רוצה להיות צמחונית חשוב שתקבלו את החלטתה ולא תכפו עליה לאכול מאכלים בשריים. יחד עם זאת, חשוב שבמקביל תעזרו לה ללמוד להיות צמחונית באופן בריא ונכון. לתזונה לא נכונה בילדים ומתבגרים עלולות להיות השלכות קצרות טווח וארוכות טווח, החל מחסרים תזונתיים ועייפות וכלה במחלות כרוניות. חלבונים מן החי, כדוגמת בשר, עוף או דגים, חיוניים לצמיחה תקינה של ילדים. ולכן אם הילדה צמחונית, חשוב שתדעו לספק לה תחליפים דרך תזונה ובאמצעות תוספים.

הנה כמה המלצות תזונתיות, שחשוב להקפיד עליהן: לגדילה תקינה של הילדה דרוש חלבון מלא, החיוני לבניית תאים ושרירים.  כשמוותרים על מנות הבשר יש להקפיד יתר על המידה בהחלפת החלבון מן החי לחלבון איכותי אחר: חלב ומוצריו, למשל, יכולים להוות תחליף איכותי, וכמובן ביצים – אם הילדה אוכלת (ההמלצה היא על ביצה אחת ביום). בנוסף חשוב להקפיד על מנות מלאות, משולבות בדגנים וקטניות, המספקות חלבון איכותי. למשל: אורז מלא ואפונה, עדשים עם אורז, חומוס בלחמנייה מלאה, שעועית עם אורז. כמו כן, גם שקדים טבעיים יכולים לתת גיבוי למנת החלבון. ניתן לצרוך במקביל מיקס של כעשרה אגוזים מסוגים שונים, מדי יום. הסיבה היא שאגוזים מכילים מקבץ גבוה של ויטמינים ומינרליים המצויים בחלק ניכר ממוצרי הבשר.
בנוגע לתחליפי בשר, חשוב לשים לב שמנות צמחוניות כמו שניצל סויה או טופו עלולות להכיל מלחים רבים, חומרי מאכל מלאכותיים, חומרים משמרים וגם פיטואסטרוגנים מסויה (אינם מתאימים לילדים מכיוון שגורמים להתפתחות מינית מוגברת  ומוקדמת)? לכן לא מומלץ לצרוך מהמזונות הללו על בסיס יומיומי.

מבחינת תוספים, אם הילדה נמנעת לחלוטין מדגי ים מומלץ לתת לה תוסף של חומצת השומן אומגה 3, החשובה מאוד להתפתחות מערכת העצבים של הילד. מחסור משמעותי באומגה 3 עלול להוביל לנזקים הקשורים למערכת העצבים, ובמקביל נמצא קשר חיובי בין צריכת אומגה 3 לבין קשיי קשב וריכוז, בריאות הלב ומניעת מחלות קרדיווסקולריות.
מלבד תוסף זה, חשוב שבתכם תיטול את הוויטמין B-12, מכיוון שהוא קיים בעיקר בבשר ונמצא רק בכמות קטנה בביצים ובגבינות. ברזל אף הוא מינרל חיוני הנמצא בבשר, בהודו ובדגים, אך גם בעלים ירוקים, בטחינה, בביצים ובגבינות. המקור האיכותי ביותר של הברזל הוא בשר, הודו ואיברים פנימיים שלהם (כבד בעיקר), ואילו ירקות ירוקים מכילים כמות קטנה שספיגתה ירודה. לכן חשוב ליטול גם תוסף ברזל, החיוני מאוד לגדילה תקינה, להובלת חמצן בדם, לערנות ולריכוז. מחסור בברזל לאורך זמן עלול מוביל לאנמיה, שהשלכותיה הן בין השאר חולשה, עייפות, חוסר ריכוז, דיכאון, חוסר אנרגיה ורצון לתפקוד.

במקביל להקפדה על תזונה מלאה ונטילת תוספים, מומלץ לוודא שאין חסרים תזונתיים באמצעות בדיקת דם אחת לתקופה. כמו כן חשוב ומומלץ להתייעץ עם דיאטנית קלינית, כדי להימנע מטעויות בתפריט היומי ובצריכת תוספים.

המשיבה היא דיאטנית קליניתBs.c Nutrition ומנהלת מחלקת הסברה רפואית בחברה פלוריש הדס

מה הופך ילדים רזים למתבגרים שמנים?

“בעלי לא מוכן ללכת איתי לייעוץ זוגי”

לא צמחונים? נסו את הקציצות השחורות של ריקי

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. לאמא של בת ה-13 – כל הכבוד לבת שלך. אם את בפייסבוק את יכולה להיכנס לקבוצה של טבעונים ומתעניינים ולקבל המון המון טיפים על תזונה בריאה.
    כשאני החלטתי להיות צמחונית, בגיל 14, לפני 32 שנים, באמת לא היה עם מי להתייעץ. היום יש המון מידע ברשת.
    תזונה צמחונית, ועוד יותר תזונה טבעונית, היא בריאה בהרבה.

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.