fbpx

סכנה, נוער בפארק!

סכנה, נוער בפארק!

גם “עיר ללא אלימות” לא הצליחו למנוע את הרצח הנוראי

הרצח המזעזע שאירע בסוף השבוע בבאר שבע השאיר את כולנו המומים. מי מאתנו לא התעורר לפחות פעם אחת בלילות הקיץ החמים מהמולה של בני נוער מתחת לחלון ביתו, מי מאתנו לא שקל לרדת כדי להעיר להם ולבקש שישמרו על השקט? גדי ויכמן, אב לשניים, שילם בחייו על כך שהעיר לנערים שהתקבצו בפארק הסמוך לביתו והטרידו את מנוחת השכנים. אחד הנערים  התקרב לעברו ודקר אותו למוות. פשוט כך.

מיד לאחר המקרה החלה המשטרה לחקור את הנושא. האם הייתה פנייה למוקד? ואם כן, מדוע המשטרה לא הגיעה? ואנחנו שואלים את עצמנו האם יש דרכים נוספות למנוע מקרים כאלה. בשנים האחרונות פועלות ברחבי הארץ סיירות הורים, שמנסות לתת מענה לבני נוער המסתובבים בחוסר מעש ולהתמודד עם האלימות הגואה.

גיל חורב, דובר “עיר ללא אלימות” של המשרד לביטחון הפנים, מסביר כי סיירות ההורים הן ארגון התנדבותי של הורים, אך אין לו סמכויות אכיפה. “ההורים מסיירים בשכונות כדי לוודא שאין אלכוהול, ונדליזם וסמים, וגם כדי להעניק לבני הנוער את התחושה שיש מבוגר אחראי, כלומר שיש אנשים שאכפת להם. ההורים מפיצים כרטיסי ביקור בקרב בני הנוער כדי שיוכלו להתקשר בעת הצורך, ובני הנוער משתפים פעולה ואכן מתקשרים לסיירות בהרבה מקרים”.

מה קורה אם סיירת הורים מגיעה לפארק ונתקלת בקבוצת בני נוער רועשת, שחבריה מפריעים לדיירים וחלק מהם אף שותים אלכוהול?

“הורים מתנדבים שנתקלים למשל בבני נוער שותים וודקה לא יכולים לקחת מהם את האלכוהול ולשפוך אותו על הרצפה, אין להם סמכות לכך”, הוא מסביר. “יחד עם זאת, ישנה ניידת של שיטור משולב של ‘עיר ללא אלימות’ ובה יושב פקח ושוטר – להם יש את סמכות האכיפה. ההורים המתנדבים קוראים לניידת במידת הצורך , והניידת מגיעה ו’עושה סדר’. אם זה אחרי 11 בלילה הם גם דורשים מהנוער להתפנות מהמקום”.

לדברי חורב, ברחבי הארץ פזורים כ-200 סיירות הורים הפועלות תחת הגג של המשרד לביטחון הפנים והמגמה היא כל הזמן להתרחב. “הכול תלוי במוטיבציה של ההורים”, הוא אומר, “בקריית אונו לבדה למשל יש עשר סיירות הורים, כי הם בחרו להירתם לעניין”.

אתה חושב שאפשר היה למנוע את הרצח בבאר שבע אם סיירת הורים הייתה מגיעה למקום?

“אי אפשר לדעת כזה דבר. אולי אם הייתה סיירת והיא הייתה מזעיקה את הניידת זה היה נמנע. ברוב הפארקים בבאר שבע יש מצלמות, אבל לא בפארק הזה, כי זה לא פארק מסודר”.

חורב מציין כי הפעילות של “עיר ללא אלימות” ביישובים היא נרחבת וחולשת על תחומים רבים, וכי הנתונים מהארץ ומהעולם מראים באופן ברור כי ישנה ירידה משמעותית במספר מקרי האלימות. “הירידה באלימות קשורה, בין היתר, להתפתחות הטכנולוגית שמאפשרת פיקוח ואכיפה טובים יותר – למשל באמצעות מצלמות הפזורות בפארקים”.

למי שרואה חדשות זה ממש לא נראה שיש ירידה באלימות, ההפך הוא הנכון.

“ישנם פחות מקרי אלימות, אולם אירועי האלימות היום קיצוניים, חמורים ומזעזעים – בעיקר בעקבות הצריכה המוגברת של האלכוהול. ידוע כי צריכת אלכוהול ‘מגבירה את הווליום’ של כל מה שקורה באותו רגע. לכן אנחנו עובדים בשיתוף עם הרשות הלאומית למלחמה בסמים ואלכוהול”.

לדברי חורב, בימים הקרובים תתקיים ישיבת חירום בעיריית באר שבע במטרה להפיק לקחים. “צריך להיות שיתוף פעולה בין כל הגורמים בכל עיר כדי למגר את בעיית האלימות ולמנוע מקרים מזעזעים כמו המקרה האחרון. זה לא היה צריך לקרות. אנחנו מאמינים שהמאבק באלימות צריך להיות רחב, לא רק אכיפה אלא גם הסברה, חינוך כבר מהגיל הרך, סדנאות להורים, הקצאת עובדים סוציאליים וצעדים נוספים שבהם אנחנו נוקטים ב’עיר ללא אלימות'”.

במשרד החינוך התייחסו למקרי הרצח שאירעו בסוף השבוע האחרון, ובהם גם רצח הנער ברחובות. מהמשרד נמסר כי “אירועים אלה מצטרפים לאירועי אלימות נוספים שהתרחשו במגרשי הכדורגל, בחופי הים במועדונים ובפארקים. מקרים אלה מותירים את החברה בתחושות קשות של זעזוע, של אובדן הביטחון האישי ושל משבר ערכי שאותו אנו פוגשים במסגרות שונות בחיינו”. בעקבות האירועים, שר החינוך גדעון סער הנחה לקיים במהלך השבוע דיון בנושא בקרב כלל התלמידים בכיתות ה’-י”ב במערכת החינוך. בנוסף, הבוקר העלה מטה משרד החינוך פעילויות חינוכיות לרשת האינטרנט המזמנות שיח חינוכי ערכי על האירועים האחרונים. “מטרת השיחות היא לאפשר לתלמידים לשתף במחשבות וברגשות  העולים בהם לאור האירועים, להעביר מסרים ברורים של קדושת החיים ולגנות התנהגות אלימה לשתייה לשוכרה, חוסר סובלנות לאחר והתנהגות חסרת שליטה. המטרה היא גם לעורר דיון על נקיטת עמדה ערכית, איפוק וניהול כעסים  ולברר מה יכולים בני נוער לעשות בכדי למנוע הישנות של אירועים כאלה בסביבתם”.

אלימות נוער מתחת לאף

הורים שואלים: הילדה מפחדת ללכת לבית הספר בגלל מקרי אלימות, מה עושים?

יחסי מין בגיל 15 זה לגיטימי?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.