fbpx

לא מלחמה

לא מלחמה

 

לתקשר עם המתבגר: משחק קלפים ייחודי, במקום פסיכולוג

כל הורה למתבגר מכיר את ההתנגדויות הפנימיות והחיצוניות שאופייניות לגיל הזה, מי יותר מי פחות. הילדה שנכשלה בבחינה חושבת “אני לא מוצלחת”, הילד שמתעמת עם חבריו חושב “כולם נגדי”, ולמחשבות המזיקות מתלווים לעתים התקפי כעס, הסתגרויות בחדר ואפילו כאבי בטן או מיגרנות ממתחים מיותרים. משחק חדש שפותח על ידי שתי פסיכולוגיות חינוכיות, שלי זאנטקרן ונעמי דותן, כולל בתוכו מגוון רחב של סיטואציות שמפגישות את ילדינו עם קושי או תסכול (“קיבלתי 70 במבחן”, “רבתי עם אחי ואמא הענישה אותי”, “היום יש חיסון בבית הספר”, ועוד ועוד). המשימה היא להצמיד לכל קלף של סיטואציה או אירוע קלפים מתאימים של “מחשבה מזיקה”, “מחשבה מועילה”, תגובה גופנית” ו”תגובה התנהגותית” – ואם אין קלף מתאים, לוקחים קלף נוסף מהקופה (בהוראות המצורפות  מפורטות עוד אפשרויות משחק). הרעיון הוא ללמוד דרך הקלפים איך אנחנו יכולים לשלוט במחשבות שלנו ולהתמודד טוב יותר עם קשיים רגשיים כמו חרדות, פחדים, דיכאון, התפרצויות זעם, דימוי עצמי נמוך ועוד.

הנחת היסוד של המשחק היא הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית בפסיכולוגיה, המוכרת בשם CBT (שמו של המשחק נגזר ממודל אמ”ת – אירוע, מחשבות, תגובות). לפי גישה זו, האירועים בחיינו (חיוביים או שליליים) אינם קובעים באופן בלעדי את התחושות, הרגשות וההתנהגות שלנו, אלא מתוּוכים על ידי מחשבותינו. משמעות הדבר היא שכדי לשפר את אופן ההתמודדות, עלינו לאתר את דפוסי החשיבה המכשילים והמזיקים ולבחון את הקשר הקיים ביניהם לבין התגובות הרגשיות ואופן ההתנהגות. לאחר שנאתר את דפוסי החשיבה המכשילים, נוכל לנסות לשנות אותם – בין היתר על ידי שינוי הדיבור הפנימי לדיבור חלופי, יעיל יותר, שיוביל לתגובות רגשיות והתנהגותיות מתונות ומסתגלות יותר.

המשחק יכול לשמש הורים לקיום דיאלוג עם המתבגר הפרטי שלהם, אך ניתן לרתום אותו גם לעבודה של מטפלים עם ילדים ובני נוער, כמו עובדים סוציאליים, תרפיסטים באמנות, ואפילו מדריכי נוער המקיימים פעילות בקבוצות קטנות (4-2 משתתפים במשחק).

מההתנסות שלי, בנות נוטות לשתף פעולה יותר מאשר בנים מכיוון שלרובן קל יותר לדבר על רגשות. אולם בדרכים יצירתיות אפשר להגיע גם לבנים מתבגרים, ואפילו למופנמים שביניהם. אם יש בבית מתבגר ומתבגרת, נסו לגייס את שניהם למשחק ותופתעו מהדינמיקה שתיווצר בין כל המשתתפים ומהיכולת של המשחק להחדיר בהם מהדלת האחורית “חשיבה חיובית” .

# לשחק באמת – משחק קלפים לחיזוק השליטה של ילדים ובני נוער ברגשות שלהם; מידע על המשחק והזמנה באמצעות האתר:  www.lesachekbeemet.com

אבא אמר לספור עד 10: התמודדות עם התקפי זעם

על משחק התשבצים בצורת בננה כבר שמעתם?

דרכים לקיום תקשורת מוארת עם המתבגר

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.