fbpx

מעשים טובים באמצע הדרך

מעשים טובים באמצע הדרך

 

בגיל ההתבגרות נוטים הילדים להיות מרוכזים בעיקר בעצמם. אולם אם נעודד אותם לרגישות חברתית ולעשייה התנדבותית, נתרום לא רק לחברה אלא גם לתחושת הערך העצמי שלהם. לרגל “יום מעשים טובים”, ביקשנו לבדוק האם לא מאוחר מדי להחדיר במתבגרים שלנו ערכים חברתיים של עזרה לזולת ולסביבה

 
לא מעט הורים למתבגרים ובני נוער שותפים לתחושה שילדיהם מרוכזים מדי בעצמם, אינם יודעים להעריך את מה שיש להם ולהוקירו, ותחת זאת נוטים להתלונן על כך ש”הדשא של השכן (המתבגר) ירוק יותר”. האגוצנטריות המאפיינת את גיל ההתבגרות היא חלק בלתי נפרד מתהליך החיפוש העצמי וההגדרה העצמית. לכך נוספת העובדה שבשנים הראשונות לחיי הילד רובנו ניסינו, ולעתים עדיין מנסים, ליצור עבורו עולם ורוד ומוגן ולחסוך ממנו כל עוול חברתי – וזאת  מבלי שנהיה מודעים לכך שאנו עלולים לגרום לו להיות חסר מודעות ורגישות למצוקה של אחרים.
“מתבגרים רבים לא הורגלו בילדותם לחשוב על הזולת, ועקב כך לא התפתחה אצלם זיקה חברתית. בסגנון החיים שלהם, פונקציית התרומה אינה פועלת”, מסכימה אירית מנשה בכר, מדריכת הורים קבוצתית ופרטנית, מנהלת אקדמית של מרכז מיכל דליות . אולם היא מדגישה: “על אף שיהיה קשה ללמדם לשנות הרגלים ואורח מחשבה בגיל ההתבגרות, הדבר בהחלט אפשרי”. בכר מוסיפה כי זיקה חברתית, תרומה ומועילוּת, מעלות את ערכו של המתבגר בעיני עצמו, נותנות לו משמעות ומחזקות את ביטחונו העצמי.

איך נחדיר בהם רוח התנדבותית?

דוגמה אישית – דברו ערכים: “בגיל ההתבגרות, הילד עסוק באינטראקציה עם בני גילו ובגיבוש זהותו, ופחות מכך בראיית הזולת. יחד עם זאת, הורה שהערכים תרומה ונדיבות חשובים לו חייב להשמיע את עמדותיו”, אומרת בכר. “גם אם נדמה לכם שהמתבגר אינו מקשיב, הוא כן, והוא ממשיך וסופג את ערכי הבית אפילו כשהוא ‘עושה קולות’ שהם לא מעניינו. המתבגר שומע הכול, ולכן על ההורה להמשיך להשפיע, להגיב על אירועים מסביב ולנקוט עמדה”.

אל תסתפקו בדיבורים: “הגורמים המשפיעים ביותר על סגנון החיים של הילד ועל אישיותו הם האווירה בבית, הערכים שהוטמעו בו ומודל ההתנהגות של הוריו”, אומרת בכר. “ילד החי בבית שבו הוא חווה כבוד הדדי, התייחסות שוויונית לזולת, נדיבות וחברותיות, ושצופה בהוריו מגלים רגישות לחלש ולחריג בחברה, סופג זאת לתוכו”. לכן, ישנה חשיבות רבה למחוות הקטנות שלנו בחיי היומיום. אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בהגשת עזרה לזקן בחציית הכביש או בפינוי מקום ישיבה באוטובוס עבורו, ברגישות שנגלה כלפי מנקה המדרגות המזיע כשנציע לו כוס מים, וכו’. “סביר להניח שילדינו יאמצו את הזיקה החברתית הזו וינהגו בעצמם באופן דומה”.

עידוד המתבגר להשתייך לתנועות נוער: ישנה תחושה שפחות ילדים מצטרפים היום לתנועות הנוער, וחבל. בכר מציינת כי מעבר להנאה החברתית וההווי שמספקת התנועה, היא גם מלמדת ערכים, כמו תרומה והתנדבות למען הזולת. “מתבגרים המבלים בשעות התבגרותם בתנועת נוער משתתפים בהכרח בפעילויות שהתנועה מארגנת, כמו גיוס תרומות למען האגודה למלחמה בסרטן, קטיף בקיבוצים, התנדבות בבתי חולים ועוד”.

מד”א (מגן דוד אדום) או כיבוי אש: “הציעו למתבגר שלכם לתרום שעות ספורות בשבוע להצלת חיי אדם”, מציעה בכר. “מתבגר המתנדב במד”א, רוכש ידע חיוני רב בתחום הצלת חיים, וההתנדבות עצמה מקנה לו משמעות וערך שמסייע גם לביטחונו העצמי”. תוכלו לציין בפני המתבגר את היתרונות שיש לפעילות כזו גם ברמה האישית, אם כהכשרה העשויה לסייע לו בשעת הצורך בטיולי כיתה ואם בשיבוצו בעתיד כחובש בצה”ל. כמו כן, חשוב שהמתבגר יימשך לאופן ההתנדבות. כלומר, אין טעם לנסות לשכנע אותו להתנדב במד”א, אם אנחנו יודעים שהוא אינו מסוגל לראות דם. במקרה כזה, ייתכן כי דווקא התנדבות במערך כיבוי האש, למשל, תמשוך אותו יותר. “אירוע הדליקה בכרמל שפך אור על התנדבותם של מתבגרים למכבי אש ועל המוטיבציה ההרואית שלהם להצלת חיי אדם”, מזכירה בכר. “במקרה הזה, המתנדבים לומדים לתפעל ציוד כבד ורוכשים מיומנות המקנה להם הרגשת חשיבות, משמעות וערך”.

התנדבות משפחתית: כדאי להתנדב יחד בעמותות שונות המסייעות לחלשים או לחריגים. בדרך הזו, ההורה מעניק לילדו תרומה אישית ושניהם מרוויחים גם זמן משותף שמעניק להם תחושת סיפוק. “הורה יכול למשל לגייס את המתבגר או לאתגר אותו ליזום יחד אירוע התרמה למען יחידים או למען אגודות/עמותות שמייצגות את החריג, החלש והזקן”, מוסיפה בכר.

פותחים את הלב לקראת הפסח

לקראת החג הקרב כדאי להתנקות מחפצים מיותרים בבית – כאלה שאין בהם שימוש אף אם הם עדיין שמורים במצב טוב. זו הזדמנות נהדרת לכם ולילדים להעביר לנזקקים את כל מה שכבר אינו בשימוש: החל מצעצועים ישנים שהמתבגר סחב איתו מכוח ההרגל אך כבר אינם מתאימים לגילו, וכלה בבגדים הרבים שלטענת המתבגרת “כבר מזמן לא באופנה”. הזכירו לילדיכם כי ישנם אנשים רבים שישמחו לקבל אליהם חפצים שמישים אלה, אך הקפידו להעבירם לתרומה כשהם נקיים ומכובסים. הרווח שלכם מכך שתטילו על ילדיכם את המשימה לארגן ארגז לנזקקים עם חפצים ישנים יהיה כפול: גם עזרה בבית וגם הטמעת ערך חברתי.
מעבר לכך, על אף שרובנו עובדים קשה לקראת החג, אם בניקיונות ואם בבישולים, סביר להניח כי הוספת כיסא אחד לשולחן לא תכביד עלינו באופן ניכר. למתארח בביתנו, לעומת זאת, היא תעניק חיבוק נעים וארוחה חמה. לכן, בקשו מילדכם שיתבונן סביב וינסה לראות אם בין מכריו (לכיתה או לפייסבוק) ישנו מתבגר שאין לו היכן לחגוג מכל סיבה שהיא, ועודדו אותו להזמינו.

שיהיה חג שמח!


אתם או ילדיכם תורמים או מתנדבים למען הזולת? נשמח אם תספרו לנו על כך

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.