fbpx

כיבוי אורות ועוד

כיבוי אורות ועוד

הארון של בתכם מתמלא בבגדים ללא שימוש? המתבגר שלכם ישן עם מזגן? עליכם ההורים מוטל התפקיד לגרום להם להתחיל לחסוך, לא רק למען הכיס אלא גם למען הסביבה. שעת כדור הארץ, החלה היום, היא נקודת פתיחה מצוינת לשינוי אורח החיים של כל בני המשפחה. מבעד לעיניים ירוקות

כולם מדברים על אקולוגיה, מיחזור ואיכות הסביבה, אבל האם עצרתם לרגע כדי לחשוב מה אתם עושים בנדון? האם המתבגרים שלכם תורמים לסביבה או דווקא פוגעים בה? אילו שינויים תוכלו לבצע באורח החיים שלכם, כדי להירתם למאבק הכולל בזיהום האוויר ובפגיעה במשאבים הטבעיים שלנו, על מנת שלילדים ולבני הנוער של היום יהיה הרבה יותר נעים מחר?
שימו לב מה קורה מסביב: הכול עולה. הדלק, המים והמצרכים הבסיסיים מתייקרים, וכתוצאה מכך אפילו האנשים הפחות ירוקים שבינינו מתחילים לחשוב על דרכים לצמצם הוצאות. אחרי הכל (ואולי לפני הכול), לא רק הכיס שלנו נפגע, אלא בעיקר הסביבה המספקת לנו על בסיס יומי את כל הצרכים שלנו ושבלעדיה לא נוכל להתקיים. הכנרת נמצאת בסכנת התייבשות חמורה, זיהום האוויר מחמיר מדי שנה באופן מדאיג ביותר, וכמויות הפסולת הבלתי מתכלות מכסות שטח רב שקשה מאוד לשקמו.
צריכה מוגזמת ולא אחראית ובזבוז מיותר של אנרגיה הם מנת חלקם של הורים וילדים כאחד. אולם כמו בכל דבר, הכול מתחיל בנו – המבוגרים. אם נהווה מודל ראוי עבור ילדינו המתבגרים, הם יוכלו להפנים את הדרך הרצויה וליישם אותה גם בתקופת ההתבגרות, המאופיינת לא פעם בבזבזנות יתר.
אז מתי מתחילים? שעת כדור הארץ, החלה היום, היא הזדמנות מצוינת לסמל עבור כל אחד מאתנו את נקודת המפנה, כדי להתחיל להתחשב בסביבה ולחסוך. אל תסתפקו בכיבוי האורות לשעה, השמירה על כדור הארץ יכולה להתרחש באינספור דרכים שנטמיע בחיי היומיום שלנו.

שינויים בהרגלי הצריכה: מעט אך איכותי

הגידול המתמיד באוכלוסייה מביא בהתאמה לעלייה מתמדת בצריכה, ועקב כך גם לגידול בתעשייה ובכמות הפסולת. בישראל למשל, כל שנה מגיעה הפסולת  לכשישה מיליון טון (!), והיא גדלה משנה לשנה בכחמישה אחוזים, שהם 300 אלף טון נוספים. יש  שתי דרכים לטיפול בפסולת בישראל: שריפה או הטמנה בקרקע. בשנה שעברה נגמרה הקרקע שיועדה להטמנת פסולת בישראל, אז מה נוכל לעשות כעת? פשוט – לקנות פחות ולצרוך פחות אריזות, שקיות ונייר.

קנו רק מה שאתם באמת צריכים: חִשבו היטב האם אתם באמת צריכים את מה שאתם קונים, האם אתם צריכים לקחת שקית לכל מוצר בודד או שתוכלו פשוט לשים אותו בתיק שלכם או להחזיק ביד עד הבית. קנו מוצרים עמידים, באיכות גבוהה ולא כאלו שמתקלקלים אחרי השימוש הראשון. זה אמנם אולי יותר יקר, אך משתלם לאורך זמן.

אריזות עמידות: תנו עדיפות למוצרים שבאים באריזות גדולות. או אריזות שניתן לעשות בהם שימוש חוזר, כמו כלי פלסטיק (דבר שלא מתכלה) או בקבוקי פלסטיק.

בגדים מיד שנייה: זה גם פחות יקר וגם לרוב מיוחד ואופנתי יותר.

עודדו מיחזור: קנו מוצרים שעשויים מחומרים ממוחזרים, כדי לעודד את תעשיית המיחזור, אשר מקלה על כמויות הפסולת בארץ.

הפחיתו שימוש בחומרים מזיקים: המעיטו בקניית מוצרים המכילים חומרים המסכנים את הסביבה ואינם מתכלים- כמו פלסטיק, ניילון, קלקר, PVC ועוד.

מוצרי פיקדון: קנו מוצרים שלאחר השימוש אפשר להחזירם תמורת כסף.

תאורה: תנו לשמש יד

כדי לייצר אנרגיה, יש להשתמש בחומרי גלם כמו נפט, פחם, גז או סולר, המזהמים את האוויר וגורמים למפגעים בריאותיים וסביבתיים חמורים. רוב מפעלי האנרגיה בארץ מופעלים על ידי פחם – חומר מסוכן ביותר עבור האדם והסביבה.

כבו לחלוטין את מכשירי החשמל: הכיבוי הסטנדרטי של מכשירי חשמל (טלוויזיה, רדיו, DVD, מזגן- כמעט כל מה שמופעל באמצעות שלט) מביא את המכשירים הללו למצב המתנה, כלומר Standby, שבו הם עדיין צורכים חשמל אך בכמות מועטה. הצריכה הזו מכונה ‘צריכת רפאים’. בחישוב גס, מגיעה צריכת הרפאים הביתית הכוללת לעלות של 1000 שקל בשנה! את צריכת הרפאים הזו נוכל לחסוך, אם נכבה את מכשירי החשמל לחלוטין. שימו לב: נורית דולקת (בדרך כלל אדומה) היא אינדיקציה להימצאות המכשיר החשמלי במצב המתנה. כמו כן, שנאים ומטענים גורמים גם כן לצריכת רפאים.

העדיפו אור טבעי: השתמשו בתאורה הטבעית מתי שהדבר אפשרי. הרבה יותר נעים לשבת בסלון וליהנות מאור השמש, מאשר בתאורה המלאכותית.

באווירה קולנועית: איכות הצפייה במסך הטלוויזיה משתפרת כשמעמעמים את האורות או מכבים אותם לגמרי. גם למען החיסכון וגם למען האיכות.

השתמשו בנורות חסכוניות: ספוטים ונורות הלוגן צורכים חשמל רב, לכן נסו להימנע ככל הניתן משימוש בהן ולהחליפן בנורות חסכוניות בחשמל, שאורך חייהן רב יותר.

אוורור: לא על המזגן לבדו

פתחו חלונות: לעתים אוורור טבעי, בעזרת כיווני האוויר שיש לכם בדירה, הוא נעים יותר וגם יוצר שינוי חיובי באווירה.

העדיפו מאוורר תקרה: השימוש במאווררים אלו הוא חסכוני ויעיל. העדיפו מאוורר כזה,שעלותו אגב נמוכה יחסית, על פני השימוש במזגן.

שלבו מאוורר ומזגן: באמצעות שימוש משולב במיזוג ובמאוורר תוכלו להעלות את טמפרטורת הקירור במזגן ל- 26 מעלות, ועדיין לחוש קרירות. בדרך הזו תשיגו חיסכון של כ-10 אחוז מעלות החשמל.

בודדו ואווררו בבתים צמודי קרקע: במקרה כזה יש לדאוג לבידוד הגג ולאוורור החלל שכלוא בין הרעפים לתקרה, בייחוד כשמדובר בבית עם גג רעפים. הסיבה היא שהאוויר הכלוא מתחמם במשך היום, ובלילה נפלט חומו אל תוך הבית. אוורור החלל יאפשר תחלופת אוויר וימנע התחממות יתר המקשה על פעולת קירור הבית.

מיזוג יעיל: בהפעלת מיזוג, יש לסגור את הדלתות בבית כדי ששטח המיזוג יהיה מינימלי ופעולת המזגן תהייה יעילה וחסכונית יותר. במקביל יש לסגור את החלונות ולדאוג להצללה, באמצעות תריסים או וילונות.

הקפדה על טמפרטורה: הפעלת מזגן חסכונית היא כזו שאינה יורדת מ-25 מעלות בקיץ.

הכותב הוא עוזר מחקר ופיתוח לקמפיינים, צוות גרינפיס ישראל

עצות ירוקות לחיסכון במים, בדלק ובקרינה סלולרית

מי צריך אקונומיקה? גם לנקות אפשר בלי כימיקלים

בחן את עצמך: עד כמה אתה ידידותי לסביבה?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.