fbpx

טיפוח לאם ולבת: יפה בלי כימיקלים

טיפוח לאם ולבת: יפה בלי כימיקלים

 

כיצד נדע האם השמפו, קרם הלחות והאיפור שמשמשים אותנו ואת הילדה כדרך קבע אינם מזיקים לבריאותנו ולסביבה? מה משמעות רשימת המרכיבים על גבי מוצרי ההיגיינה והטיפוח? ולמה כדאי לנו להקשיב למה שהטבע מציע לעור הפנים ולשיער שלנו? הכי בטרנד: קוסמטיקה טבעית

כל נערה וכל אישה מגבשת לעצמה שגרת טיפוח משלה, אך את ההרגלים העיקריים אנחנו בדרך כלל מאמצות מאמא. ממנה שאלנו לראשונה קרם לפנים או עיפרון לעיניים, אולי אפילו חיקינו אותה בצורת האיפור או מריחת הלק על הציפורניים. וגם בכל הנוגע להרגלי ההיגיינה בשעת המחזור, אמא היא המורה הזמינה והראשונה שלנו בשיעור של “איך להיות אישה”.
המכנה המשותף של הנשיות מחזק, ללא ספק, את הקשר בין אם לבת. על אף ההשפעות מנשים אחרות בסביבה, לאמא תמיד שמור אצלנו מקום של כבוד באמנות הטיפוח. מניסיון חייה אנחנו שואבות תובנות בכל גיל ובכל שלב בחיים, אם באופן מודע ואם באופן לא מודע. עם זאת, לא נוכל להתעלם מהשינויים שמכתיב הזמן. כנשים מעודכנות, אנחנו חייבות להיות מודעות לכמה וכמה דברים שאמא שלנו אולי לא הביאה בחשבון, ולדאוג להנחיל אותם לבנותינו. הכוונה היא לעובדות אקולוגיות ובריאותיות כאלה ואחרות.

קחו למשל את מוצרי ההיגיינה למיניהם (מישהו אמר מחזור?), שחלקם הגדול והמוכר לא עולה בקנה אחד עם המאמץ האקולוגי להפחית בחומרים שאינם מתכלים. גם רשימת המרכיבים המתנוססת על קרם הטיפוח שלכן, שמכילה עשרות כימיקלים, עלולה לאותת שהגיע הזמן להשתדרג במוצר ידידותי יותר לעור ולסביבה כאחד.

[fancy_box]

הרשימה השחורה (חלקית ביותר)

5 מרכיבים שמהם רצוי להימנע במוצרים

 

  • פארבן (ethylparaben, butylparaben, methylparaben propylparaben):

מופיע במוצרים המכילים הרבה מים, כמו: שמפו, קרמים, סבון גוף, תחליבי גוף ועוד.

נועד כדי להרוג את החיידקים, אולם הוא חודר לזרם הדם ומגיע גם למערכת העיכול.

נמצא כי חומר זה מחקה אסטרוגן בגוף, ולכן מקושר לבעיות הורמנליות, לסרטן השד ועוד.

  • אלומיניום (aluminum chloride, aluminum chlorohydrate)

חומר הנמצא בדיאודורנטים שהם אנטיפספירנט ותפקידו למנוע הזעה של הגוף. זיעה עוזרת לגוף לווסת את הטמפרטורה שלו ולפנות רעלים החוצה דרך העור .לא מומלץ למנוע מהגוף את הפעילות הטבעית הזו.

  • SLS) sodium laureth sulfat):

חומר מקציף, הנמצא ברוב חומרי הטיפוח: שמפו, סבון, משחת שיניים ומוצרי ניקוי (בכל סבוני התינוקות ואף במוצרים לעור רגיש), ואפילו במזונות מסוימים. חומר זה הוא אגרסיבי מאוד ומיועד במקור לניקוי גריז ממכונות ומרצפות מוסכים.

  • Mineral Oil:

תוצר לווי של זיקוק נפט, הנמצא בפארפין, בוואזלין וברוב מוצרי התינוקות (סבונים, שמן תינוקות, שמפו ועוד). מהווה שכבה על העור שמונעת ספיגה, חוסמת את הנקבוביות ומקשה על העור בהגנה על עצמו. בנוסף, החומר מגיע לכבד דרך זרם הדם.

  • Fragrance:

חומרים מאוד אלרגניים יכולים ליצור אסתמה והתקפים אסתמטיים. חומרי ריח סינטטיים.

[/fancy_box]

כימיקלים מזיקים בריח סינטטי

ישנה רשימה ארוכה של כימיקלים המזיקים לבריאות ולסביבה (ראו רשימה חלקית במסגרת), המשולבים במוצרי היגיינה וטיפוח בסיסיים שכולנו רוכשים בפארמים ובסופרים. חומרים אלה נכנסים היישר לזרם הדם שלנו ומשפיעים על האיברים הפנימיים. עקב כך הם עלולים לגרום לפריחות, לדלקות, לגירויים ואף למחלות עור ונשימה קשות יותר.
את התוצאות לא נראה מיד, כמובן. הרי לא נחלה בסרטן בתום חפיפת השיער. אולם החשיפה המצטברת לחומרים כימיים חזקים עלולה להוביל לשיבוש פעילות הורמונלית, או לשיבוש מערכת העיכול, העור והנשימה. הוסיפו לכך את החשיפה המתמדת שלנו לקרינה, לזיהום אוויר ולאוכל מעובד ומתועש – והרי לכם שילוב קטלני למדי שמספק הסבר הגיוני לעובדה המצערת הבאה: כ-1,400 ילדים חולי סרטן חיים היום בישראל, ובכל שנה מתגלים כ-380 ילדים חולים חדשים. במסגרת מחקר חשוב שנערך בנושא, נערכו בדיקות דם לעשרות נערות – ואלו הוכיחו כי בגופן נמצאים חומרים מזיקים כמו פארבנים. מהמחקר עולה כי נערות משתמשות בממוצע ב-17 מוצרי טיפוח (נשים משתמשות בממוצע ב-12 מוצרים כאלו), שדרכם הן נחשפות לחומרים בעלי פוטנציאל לשיבוש הורמונלי ולסרטן.
מי שבעד המוצרים הללו יציג בפניכם שני טיעונים: הראשון הוא שאין ברירה, כי לא נוכל ללכת בראש לא חפוף או ללא דיאודורנט. השני הוא שהכול עניין של מינון וכי כמות הכימיקלים הללו במוצרי הטיפוח הם מזעריים. את הטיעון הראשון ניתן להפריך בקלות, מכיוון שנשים קיימות מימי קדם – ויחד איתן גם מוצרי טיפוח והיגיינה, אם כי ממקור טבעי ובלתי מזיק. ובאשר לשאלת המינון: אף אחד לא באמת יודע לאילו מינונים מצטברים אנחנו מגיעים בצריכת החומרים הללו, ומהן תוצאות האינטראקציה של כל כך הרבה חומרים כימיים גם יחד.
כעת אתם בטח שואלים: אז למה בעצם כל כך הרבה חברות מכובדות משתמשות בכימיקלים הללו ללא הבחנה? התשובה היא פשוטה למדי: מתוך אינטרס כלכלי בלבד. הרבה יותר זול לייצר חומרים בצורה תעשייתית מאשר לקטוף פרחים ולהפיק מהם שמן. מעבר לכך, במוצרים התעשייתיים ישנם חומרים משמרים שמאריכים חיי מדף. ואיך כולנו נופלים בפח? אורזים לנו את המוצרים כל כך יפה, משקיעים בקמפיין, מוסיפים דוגמנית עם עור חלק ושיער שופע – ולכל העלילה הזו מוסיפים ריח ניחוח. סינטטי כמובן.

התחליף: שמנים, מינרלים ותזונה

השימוש בצמחי מרפא, בשמנים ובעשבים לצורך ריפוי וטיפוח קיים, כאמור, כבר מימי קדם. לשימושים בארומתרפיה (תרפיה על ידי ריח) ישנו תיעוד מהעת העתיקה: קליאופטרה למשל רחצה בחלב ועלי ורדים והשתמשה בשמן הוורדים כאמצעי לפיתוי. גם ביוון העתיקה השתמשו בשמנים לטיפול ולטיפוח הגוף בבתי מרחץ, שאמצעות שילוב של שמנים אתריים עם שמנים צמחיים מכבישה קרה (כמו שקדים, שומשום, חוחובה, אובליפיכה, אבוקדו, זית ועוד). מעבר לשמנים, נעשה שימוש גם באדמות עם תכולת מינרלים גבוהה (אדמת חאוור, קאולין, חמר ירוק) ובחמאות העשירות בחומצות שומן (שיאה ,מנגו ,דקל, קוקוס, קקאו). מכל אלו ניתן ליצור מוצרי טיפוח והיגיינה כמו סבונים, שמפו, קרמים לפנים ולגוף, סרום, דיאודורנט ואפילו משחת שיניים.
שמנים אתריים שטובים לעור הם לוונדר, גרניום, רוז, יסמין, זרעי גזר, ילנג ילנג ועוד רבים. התכונות הנפלאות של המרכיבים מהטבע מסייעות לאיזון העור, לריפוי מחלות ולחיטוי, ומחדירות לתאים ויטמינים ומינרלים. כאן נכנסת לתמונה גם התזונה שאנו צורכים, שיש לה קשר ישיר לבריאותנו ולמראה העור והשיער. ויטמינים רבים נחוצים לגופנו לצורך תפקוד שוטף, גדילה, הזנת המוח ותהליכי בנייה בגוף. כאשר יש לנו אספקה סדירה מהם, הגוף מתפקד כראוי והדבר בא לידי ביטוי בבריאות הגופנית ובמראה החיצוני שלנו. טיפוח בריא, לכן, חייב לכלול תזונה מאוזנת הכוללת: פירות, ירקות, דגנים, קטניות, וכמות מאוזנת של שומנים טובים ופחמימות.

הוויטמינים החיוניים לנו במיוחד לטיפוח העור, בין אם ממקור תזונתי ובין אם מקוסמטיקה טבעית, הם ויטמין C, ויטמין E וויטמין A. הראשון מחזק את התא, מגביר את גמישותו, שומר על אלסטיות, נוגד חמצון ומבהיר את העור. הוא נמצא בפירות הדר, קיווי ,שמן אובליפיכה ותה ירוק. השני הוא האנטי אוקסידנט החזק ביותר, השומר על תאי התא מפני התחמצנות והזדקנות, עוזר במניעת והעלמת צלקות, מטפח את העור ומזין אותו. הוא נמצא בנבט חיטה, בתירס, בסויה, באבוקדו, באובליפיכה ועוד – כמו גם במוצרי טיפוח רבים כמו קרמים לפנים ולגוף, שמפו ותכשירי הגנה מהשמש. ויטמין A חשוב לתהליכי גדילה והתפתחות ולמערכת החיסונית, ועוזר לתפקוד העור ולהגנה עליו. הוא נמצא בגזר, בדלעת ובתרד, וכאשר מצוין על מוצר “חומצה רטינולית” הכוונה היא לנגזרת שלו מן החי.

עצות לטיפוח התפיסה והטואלט

גם אם את נאמנה לקרמים שלך כבר עשרים שנה, וגם אם השרשת לבתך את המסר שאין שני להם, לאורך זמן עור פנייך יודה לך על השינוי הבריא שתבצעי. איך עושים את זה? ריכזתי כאן כמה עצות לטיפוח בריא עבור האם והבת, וכל שנותר לי הוא להמליץ בחום לנסות להיגמל מהרגלים מזיקים ישנים ולנסות ליהנות מהקוסמטיקה שהטבע מספק לנו.
מי פנים: השתמשי במי פנים על בסיס מים ארומטיים, ללא אלכוהול.
מסכה לפנים: השתמשי במסכות שסופחות שומנים ומבוססות על חמר או על שיבולת שועל (לבני נוער עם עור בעייתי, רגיש או אקנתי מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע).
סבון גוף: בשונה מסבון נוזלי, סבונים טבעיים קשים עשויים על פי רוב משמן זית או משמנים אחרים, ואינם מכילים את החומרים המזיקים (מופיעים במסגרת). ישנו גם סבון נוזלי על בסיס סלק סוכר שאינו מכיל חומרים מזיקים.
קרם פנים לאמא: לאם המתבגרת אני ממליצה להשתמש בקרמים טבעיים, או בסרום על בסיס שמנים מכבישה קרה וויטמינים שכולאים את הלחות בתוך העור ועוזרים בהאטת הקמטים.

כדאי לשים לב לכך שיש חברות המבליטות מרכיב טבעי, בזמן שכל יתר המרכיבים אינם  טבעיים. בנוסף, נעשה שימוש רב בצבע ירוק על גבי אריזות מוצרי טיפוח כדי ליצור אצלנו קונוטציה ישירה ומהירה למוצר טבעי.
גם האם וגם הבת עוברות תהליכי התבגרות, והצרכים שלהן משתנים בהתאם. בתוך כך, חשוב שנדע אילו אפשרויות טיפוח עומדות בפנינו, ומהן ההשלכות שיש לכל אחת מהן על בריאותנו הפיזית והנפשית. מתוך המודעות הזו, נוכל לבחור בדרך הטיפוח הנכונה לנו ביותר.

הכותבת היא נטורופתית מוסמכת והרבליסטית קלינית. לעמוד הפייסבוק של אביטל איינהורן

מה הכי חשוב בהלבשה תחתונה – נוח או סקסי?

התפריט המושלם לבני נוער הסובלים מחצ’קונים

השתכנעתם שהחלב מזיק לבריאות? כך תחיו בלעדיו

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

2 תגובות

  1. מהמם!!! לכולם כדאי לגלות וגם לנסות את הקרמים של הבחורה המוכשרת הזו!

  2. כתבה מעניינת. נראה ששווה להשקיע קצת תשומת לב במוצרי הטיפוח ולא לקנות כל מה שמוכרים לנו…

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.