fbpx

מה הקשר בין הפרעת קשב לדיכאון?

מה הקשר בין הפרעת קשב לדיכאון?

כשליש מהילדים ובני הנוער המאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז סובלים מדיכאון נלווה. מהם הגורמים לכך? אילו תסמינים נוכל לזהות אצל הילדים הללו? ואיך נדע במה לטפל קודם – בדיכאון או בהפרעת הקשב? כל הסיבות להיות קשובים גם לרגש


בשנים האחרונות הפרעת קשב וריכוז הפכה לאחת התופעות השכיחות והמדוברות ביותר. אולם לא כולם יודעים כי הפרעה זו מלווה לעתים, בייחוד אצל ילדים ומתבגרים, בדיכאון ברמות שונות. ובמספרים: כעשרה אחוזים מתלמידי בית הספר מאובחנים כיום כבעלי הפרעת קשב וריכוז, וכשליש  מהם מאובחנים במקביל כסובלים מהפרעת דיכאון נלווית.
מחקרים מצביעים על קיומו של קשר משפחתי. כלומר, ילדים עם הפרעת קשב ממשפחות שבהן קיימת שכיחות גבוהה של דיכאון הם בעלי סיכון יתר לפתח דיכאון בגיל ההתבגרות. יתר גורמי הסיכון ללקות בשתי ההפרעות נובעים מההשלכות הישירות שיש להפרעת קשב וריכוז על הילד: חוויות מתמשכות של כישלון ותסכול, דחייה חברתית ופגיעה בקשרים הבינאישיים, ירידה בדימוי העצמי והתייחסות שלילית וביקורתית של הסביבה הקרובה.
אז איך נדע האם הילד שלנו סובל מדיכאון בנוסף על הקשיים בקשב ובריכוז? האם במקרה כזה הטיפול בהפרעת הקשב צריך להתבצע באופן שונה? ואיך בכלל יודעים במה לטפל קודם – בהפרעה הרגשית או בהפרעת הקשב?

[fancy_box]

אולי הילד בדיכאון?

לאבחון דיכאון דרושה נוכחות של 5 מהתסמינים הבאים לפחות, למשך שבועיים לפחות:

  1. מצב רוח ירוד במשך כל היום, כל יום (אצל ילדים זה יכול להיות מצב רוח רגזני / עצבני / כעסני)
  2. איבוד עניין והנאה בפעילויות שונות, שקודם לכן עוררו עניין והנאה
  3. ירידה בתיאבון או תיאבון יתר
  4. תלונות גופניות מרובות
  5. קושי להירדם, חוסר שינה או שנת יתר
  6. עייפות וחוסר אנרגיה (אופייני למתבגרים)
  7. קשיי ריכוז, חוסר ערך עצמי, רגשות אשם לא תואמים
  8. מחשבות של ייאוש, פסימיזם וחוסר אונים
  9. מחשבות או כוונות אובדניות

[/fancy_box]

הדיכאון: פגיעה ממשית בתפקוד

הפרעת קשב וריכוז מאופיינת בטווח קשב קצר, פעלתנות יתר וקושי בוויסות ושליטה על דחפים. מהלך ההפרעה הוא כרוני ומשפיע על כל תחומי החיים של הילד. לכן, אבחון וטיפול מוקדמים הם בעלי חשיבות מרובה ועשויים למנוע סיבוכים וסיכונים בטווח הארוך. הפרעה דיכאונית בשילוב עם הפרעת הקשב מחמירה את האבחנה הזו, ולכן חשוב שהורים יגלו ערנות מתוך מודעות לאפשרות שיתפתחו מצבים דיכאוניים אצל ילדיהם.
חשוב להדגיש: המושג דיכאון אינו מתייחס למצב רוח ירוד וחולף או לתגובות עצב ואכזבה המהוות  חלק מחיי היומיום, אלא לתסמינים הגורמים לפגיעה ממשית בתפקוד ולמצוקה מתמשכת ולכן מחייבים התייחסות וטיפול.

תסמיני הדיכאון בילדים דומים לאלה שבמבוגרים (ראו מסגרת), אך יש תופעות ייחודיות האופייניות לגילאים שונים. ילד הסובל מדיכאון ייראה לנו בדרך כלל עצוב מאוד או כעוס מאוד חלק גדול מהזמן, יאבד עניין בתחומים שבהם אהב לעסוק ויתייחס לעצמו בביקורתיות (“אני מיותר”, “אתם לא אוהבים אותי”, “אני רק מפריע לכם”). בנוסף, תיתכן ירידה בלימודים, איבוד עניין בחברים ודיבורים פסימיים על החיים.

האבחון: תסמינים חופפים לצד תסמינים שונים

התמונה הקלינית של ילד עם הפרעות קשב וריכוז הסובל גם מדיכאון, תתאפיין לרוב בתסמינים הבאים: הדיכאון יופיע כמה שנים לאחר שהילד אובחן כסובל מהפרעת קשב; תסמיני הדיכאון יתווספו לתסמיני הפרעת הקשב או ישנו אותם. כך למשל, ילד שהיה קופצני ואנרגטי יהפוך לפסיבי, מכונס בעצמו ושקט; בשונה ממהלכה המתמשך של הפרעת הקשב, מהלך ההפרעה הדיכאונית מאופיין באפיזודות מובחנות. מעבר לכך חשוב להבין כי קיימת חפיפה בחלק מהתסמינים של שתי ההפרעות, כמו: חוסר ריכוז, אי שקט והתנהגות תוקפנית.

כאשר הורה חושש שילדו סובל ממצב דיכאוני בנוסף על הפרעת הקשב, עליו לפנות לאיש מקצוע מתחום בריאות הנפש ולדאוג לקבל ממנו התייחסות לסוגיות הבאות:

  • האם מדובר בהפרעת קשב וריכוז או דיכאון?
  • האם הילד סובל משתי ההפרעות גם יחד?
  • האם מדובר במצב רוח ירוד תגובתי וחולף או בהפרעה דיכאונית?
  • האם קיימת סכנה אובדנית?
  • האם יש סימנים לשימוש באלכוהול או בסמים?

הטיפול: שילוב תרופות ופסיכולוגיה

הגישה הטיפולית היא רב תחומית ועליה לכלול התייחסות לכל תחומי התפקוד הפגועים אצל הילד או המתבגר. לכן, בדרך כלל ישולב טיפול פסיכולוגי עם טיפול תרופתי  ויותאם באופן ייחודי ופרטני לכל ילד ומשפחתו. המונח הרחב “טיפול פסיכולוגי” כולל מגוון התערבויות בגישות שונות, כמו: פסיכותרפיה, טיפול התנהגותי, הדרכת הורים ותרפיות לסוגיהן. הטיפול התרופתי חייב להיות מכוון לכל מרכיבי התמונה הקלינית, כאשר לעתים ניתן לשלב בין תרופות ייחודיות להפרעות קשב (כגון ריטלין) לבין תרופות אנטי דיכאוניות.


הכותבת היא פסיכיאטרית של הילד והמתבגר במרכז “דרך מהות” לאבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה במבוגרים, מכללת סמינר הקיבוצים


קשיים נוספים האופייניים למתבגרים עם קשיי קשב וריכוז

מהן הסיבות לאלימות אצל ילדים ומתבגרים, ואיך על ההורים והמורים לנהוג כשהם נתקלים בה?

כל מה שההורים צריכים לדעת לקראת המעבר לחטיבת הביניים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. תודה על ההצגה הברורה והמסודרת של הנושא. אין ספק שמדובר בשילוב מנצח, ואני חושד שגם הרבה יותר נפוץ ממה שחושבים. מניסיוני, תוספת של ריטלין במינון נמוך מאד (10 או אפילו 5 מ”ג ליום) ל-SSRI, משפיעה לא רק על הריכוז אלא גם על מצב הרוח והתפקוד הכללי.

    ממליץ גם על הפוסט הזה אצל ירדן לוינסקי http://www.thingsonmymind.com/?p=998

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.