fbpx

“מי ייקח אותך אם לא תדעי לבשל”?

"מי ייקח אותך אם לא תדעי לבשל"?

 

הדרת נשים? זה מתחיל מהבית, גם אם הוא חילוני למהדרין. קבלו עשרה משפטים שאנחנו אומרים למתבגר ולמתבגרת שלנו, שמנציחים את האפליה המינית ומחזקים את תקרת הזכוכית! עזבו אתכם מחרדים, קודם כול בואו נדיר את המשפטים השוביניסטיים האלה מהשיח היומיומי עם הילדים שלנו

“הדרת נשים” הפך לביטוי השגור ביותר בישראל. מי שאינו מדבר על כך בשבועות האחרונים מדיר את עצמו מהטרנד הנוכחי. ככה פתאום, בוקר אחד התעורר העם ונזכר שבעצם עדיין יש דבר כזה אפליית נשים, ושהאפליה הזו באה לידי ביטוי בהשפלה ולעתים אף גובלת באלימות. כל זה מתרחש, איך לא, במגזר החרדי. האומנם?
זה מכבר נזעקו החרדים והחילוניים גם יחד והציבו מול כולנו מראה גדולה, כדי שלא נעצום את העיניים מפני האפליה הקיימת גם במגזר החילוני, הליברלי והנאור לכאורה – אם במקומות העבודה ואם באופן הייצוג השונה של שני המינים במדיה. ועדיין, כל אחד מאתנו משוכנע שלפחות בביתו שלו, בדלת אמותיו, אין כל זכר לאפליה-הדרה-השפלה או איך שלא תבחרו לקרוא לזה. כולנו הרי הורים המחנכים את ילדינו לערכים שוויוניים ללא שום אפליות מגדריות. חחח…הרשו לנו לגחך.

מי שמכיר אותנו כבר יודע שאנחנו לא עושים לעצמנו הנחות, והנה הגיע הזמן לבדק בית גם בעניין הזה. כי השאיפה המרכזית שלנו היא להיות הורים טובים יותר. אז הנה לכם עשרה משפטים שאנחנו אומרים למתבגרים שלנו בחיי היומיום (בוורסיה כזו או אחרת), גם אם לפעמים הם “מתפלקים” לנו מהפה רק בגלל שהיינו רגילים לשמוע אותם בילדות מההורים שלנו. החל מהיום בואו ננסה לחשוב פעמיים לפני שאנחנו מוציאים אותם מהפה:

[fancy_box]

בדרך החוצה

6 עקרונות שיסייעו לנו להדיר משפטים מגדריים מפלים, על פי מדריכת ההורים אלה שלומקוביץ

1. לעולם לא נדיר את קולן: מחקרים מוכיחים כי נערות הלומדות לשתוק ולהיות עדינות בגיל ההתבגרות, מפנימות שזו הדרך הנכונה ליחסים זוגיים. לכן, חשוב לא להתנות לעולם יחסים בשתיקה או בהעלמת הקול, כפי שעולה ממשפטים כמו “מי יקח אותך אם…”, “תהיי יותר עדינה…”, וכו’.

2. אל תנסו להקשיח את לבו של הנער: הנטייה לחנך בנים ישראלים להיות “קשוחים” מובילה לכך ששיעור ההתאבדויות בקרב נערים ישראלים גבוה יותר מאשר אצל נערות. נערים רגישים נוטים יותר לסבול גם מדיכאון, ולכן חשוב מאוד לא לנסות להקשיח את הילד. אפשרו לנערים לדבר על רגשות, לבכות, להביע חולשה. היכולת שלהם להתמודד עם רגש נבנית מתוך התמודדות ושיח על הרגש, לא מתוך הדחקתו.

3. עודדו אסרטיביות אצל הנערה: התנהגויות הנתפסות כגבריות בגיל ההתבגרות, טומנות בחובן את הדרך להצלחה בחיים הבוגרים: היכולת לעמוד על שלה, אסרטיביות, כישורי ניהול, יכולת מנהיגות ועוד. הורים רבים מדכאים, גם אם לא במודע, התנהגויות הנתפסות כגבריות, כחלק מהתפיסה התרבותית שלנו שנשים צריכות להיות עדינות, נעימות ומטפלות. בפעם הבאה שתרצו להעיר לבת שלכם על “אגרסיביות”, חשבו על האופן שבו התכונה הזו תשרת אותה כשהיא תצטרך לדאוג לעצמה להעלאה במשכורת.

4. אל תפעילו לחץ בעניין הזהות המינית: גיל ההתבגרות הוא גיל של גישוש וחיפוש זהות מינית, הכולל לעתים התנהגויות מיניות מול בני אותו מין. חרדה של ההורים (מה, הילד שלי הומו?) והפעלת לחץ מצידם אינן מאפשרות לתהליך להתפתח באופן טבעי ופשוט. לכן, דברו עם המתבגר על מיניות, מבלי לכעוס עליו או לשלול את זהותו המינית.

5. תנו למתבגר/ת לבחור את סגנון הלבוש: המתבגרים מבטאים את הזהות שלהם בין היתר דרך הלבוש. לכן, אפשרו למתבגרים ולמתבגרות שלכם לבחור עבור עצמם מה הם לובשים, גם אם הלבוש מנוגד לגמרי לטעמכם או לסגנונכם האישי.

6. לבוש פרובוקטיבי אינו הזמנה לאונס! הורים רבים מטילים מגבלות על הנערות שלהן, מתוך מחשבה שגויה שאם הילדה לובשת חצאית קצרה היא מזמינה הטרדה/ פגיעה מינית. הגיע הזמן לנתק את הקשר, מיניות מופגנת היא לא הזמנה לאונס. במקום הפחדה, דברו על הכבוד שלנו לגוף שלנו (גם עם בנים וגם עם בנות) – כבוד שמתבטא באכילה הולמת, לבוש הולם ופעילות הולמת. זכרו שרוב מקרי האונס של נערות התרחשו על ידי אנשים שהן מכירות, ללא כל קשר למה שהן בחרו ללבוש.

[/fancy_box]

1.

לה: מי ייקח אותך אם לא תדעי לבשל?
לו: מה אתה מצייר/מנגן/שר, לך תלמד מחשבים! מי תיקח אותך אם לא תדע לעשות כסף?

2.

לה: אל תצטערי עליו, הוא עשה לך טובה. את לא צריכה חבר, את צעירה מדי.
לו: שכח ממנה, אתה תחליף עוד הרבה חברות, יש לך זמן לעשות חיים.

3.

לה: איך את רוצה שיהיה לך חבר? תתגנדרי קצת, תיראי מטופחת!
לו: מה אתה לבוש כזה מגונדר? אתה הומו?

4.

לה: אולי תדברי קצת פחות?
לו: לך זקוף, תהיה גבר!

5.

לה: את תתפסי לך בעל עשיר, שתוכלי לגדל את הילדים בשקט.
לו: אתה עוד תמצא מישהי טובה שתפנק אותך, שתבשל ותנקה לך – כמו אמא.

6.

לה: תהיי קצת יותר עדינה ומנומסת, אישה לא מדברת בזמן האוכל.
לו: יהיו לך עוד הרבה בעיות בחיים, מה אתה בוכה כמו תינוקת?

7.

לה: מותק, אם תמשיכי לאכול ככה תצטרכי דיאטות כל החיים!
לו: לך לחדר כושר, שיהיו לך קוביות בבטן, אתה רזה מדי בשביל גבר.

8.

לה: איך את הולכת ככה חשוף, את נורמלית? יש מלא פועלי בניין ליד הסטודיו.
לו: מה אתה דופק חשבון, תתחיל איתה! תמשוך אותה לרחבת הריקודים, היא לא תסרב לך.

9.

לה: את אל תתעסקי איתם, תבואי אלי ואני כבר אדבר עם המורה והמנהל.
לו: אם יש לך טענות למורה הזו אל תשמור בבטן, תגיד לה בדיוק מה אתה חושב עליה.

10.

לה: מה פתאום מדריכת חי”ר? השתגעת? את תשבי במשרד ממוזג בקרייה.
לו: קרבי זה הכי, אחי.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. אני כאמא לחמישה ילדים:שתי בנות ושלושה בנים.
    חייבת להודות היום,אחרי שבחנתי את עצמי במרוצת השנים,שהיו לתגובות ולהערות שלי ושל בעלי השפעה מרחיקת לכת על כל ילד.
    אני לא רוצה להיכנס לפרטים אבל למשל את ילדי הראשון ילדתי כשהייתי בת 22 רוב גיל היתבגרותו ניסיתי לעצב אותו כרצוני ולמנוע מימנו טלטלות ריגשיות,בדיעבד רק החמרתי את פגיעותו וחששותיו בעיקר בתחום המיני.
    ההורות היא לא משחק בעיקר שמדברים על אנשים קטנים שעוד לא פיתחו מנגנוני סינון והגנה שיכלו להתמודד עם כל מה שהשלכנו עלייהם.

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.