fbpx

קואצ’ינג לחיים


  1. קואצ'ינג לחיים

אנחנו רגילים לשמוע על אימון עסקי או אימון זוגי, אבל מסתבר ששיטת הטיפול הפופולרית יכולה לעזור גם לסובלים מלקויות למידה והפרעות קשב

ישבתי עם האמא הצעירה ר’ בקליניקה ושמעתי את כל תלונותיה על ילדתה המיוחדת, על המילים הגסות בהן היא משתמשת, על התפרצויות הזעם, ועל הבלגן שהיא משאירה אחריה במטבח כשהיא מחליטה להכין ארוחה בהפתעה.

“רגע”, שאלתי, “מה זאת אומרת היא מכינה ארוחה בהפתעה?”. ואז הסבירה ר’ על ילדתה המיוחדת שמדי פעם, נחה עליה רוח היצירתיות והיא פוצחת בהכנת ארוחת ערב לבני המשפחה ומוודאת בטלפונים חוזרים ונשנים שכל בני המשפחה יגיעו הביתה בזמן כדי שהארוחה לא תתקלקל. מה שהאמא התרכזה בו היה בעיקר הבלגן והלכלוך שהילדה משאירה אחריה במטבח, ערימות הכלים שבהם השתמשה לכל אחד משלבי ההכנה ושחיכו לאם שתסדר ותנקה אחריה, ואני בכלל התרכזתי בשאלות אחרות: “הארוחה היתה טעימה?”, “שיבחתם אותה על היוזמה וההשתדלות?”, “היוזמה הזו חזרה על עצמה?”, “האם הילדה הרגישה שאתם גאים בה למרות הבלגן ששרר במטבח?”.

ר’ השתתקה. זה היה הרגע שבו הבינה מה קרה כאן בעצם. היא ראתה רק את הבלגן שנשאר, הרגישה וזכרה רק את הכעס והתסכול שחשה מאי השלמת הפעולות הנדרשות במטבח והגיבה בכעס חוזר ונשנה על בתה.

לאור התגלית החדשה, החלטנו ביחד על שתי משימות:

  1. ר’ (בשיתוף פעולה של האבא והבת הגדולה) התבקשה להכין מאגר תשבחות משפחתי בו ישתמשו כל בני הבית כלפי הילדה על יוזמה שנקטה בבית, ולו רק היוזמה הקטנה ביותר (הכנו רשימת משפטי מחמאות התחלתית שאח”כ הרחיבו אותה כל בני המשפחה).
  2. בנוסף, הכנו ביחד לוח הנחיות לעבודה במטבח; פירקנו את תהליך הכנת ארוחת הערב לשלבים וכתבנו הנחיות מדויקות, למשל היכן להניח כלים מלוכלכים (בכיור), מה לעשות עם ירקות ומרכיבים נוספים בהם לא השתמשה (להחזיר למקרר), מה לעשות עם שאריות אוכל (לזרוק) וכדומה. הרשימה נתלתה, לאחר בדיקה שלי בבית המשפחה, במקום לא בולט מדי במטבח, אך בהחלט במקום קרוב למשטח העבודה כדי שהילדה תשים לב אליה בכל פעם שהיא נכנסת למטבח ויוזמת ארוחת ערב חדשה.

לאחר שבוע קיבלתי דיווח מהאם: “לא להאמין, איזו ארוחה נפלאה הכינה לנו ש’ והמטבח- הכלים המלוכלכים היו בכיור, וכמעט לא נשארו דברים על השיש. ש’ מאוד השתדלה לעבוד לפי ההוראות שכתבנו. זה עובד! ממש!”

אז מה קרה כאן בעצם? הסיפור שהבאתי כאן הוא סיפור מהקליניקה של משפחה שהגיעה להדרכה וביקשה לקבל כלים להתמודדות עם ילדתם המאובחנת כלקוית למידה ועם הפרעת קשב ADHD. הכלים בהם השתמשתי לקוחים משדה האימון- קואצ’ינג.

קצת סדר במונחים

לקויי למידה הם בעלי הפרעות ספציפיות ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, בגלל שיבושים בתהליכים קוגניטיביים שהבסיס שלהם הוא כנראה נוירולוגי. חשוב להדגיש: היכולת האינטלקטואלית שלהם הינה תקינה, ממוצעת ומעלה. ההפרעות מתבטאות בקושי בהקשבה, בדיבור, בקריאה, בכתיבה, בהמשגה או ביכולות מתמטיות.

ילד יוגדר לקוי למידה אם יתקיימו 2 תנאים:

  1. קיים פער משמעותי, של שנתיים לפחות, בין הישגיו הלימודיים לבין ההישגים המצופים ממנו על פי גילו ורמת כיתתו.
  2. קיים פער משמעותי בין הישגיו הלימודיים לבין כישוריו האינטלקטואליים.

הפרעות קשב וריכוז (ADHD) מתייחסות לקבוצת הפרעות במערכת העצבים המרכזית שגורמות לקשיים בהקשבה, בריכוז, ופוגעות בתפקוד היומיומי.

הפרעת קשב כוללת 3 תחומים בהם סימנים רבים:

  • לקות קשב: חוסר תשומת לב, חוסר הבחנה במידע או התעלמות ממידע, מוסחות גבוהה בשל גירויים.
  • היפראקטיביות: פעלתנות יתר שאינה תואמת סיטואציות ומפריעה לתפקוד הילד והסובבים אותו.
  • אימפולסיביות: קושי לשלוט בדחפים ובתגובות; “קופץ” ועונה לפני כולם, מגיב לפני מחשבה.

הפרעת קשב וכן לקות למידה לא מטופלות אינן עוברות מעצמן. רצוי  לעטוף את הילד בטיפולים מותאמים, כמו גם התייחסות רגשית על מנת להתמודד עם צבירתם של תסכולים והתפתחות דימוי עצמי נמוך כתוצאה מצבירת כישלונות והרגשה הולכת וגוברת של יכולת שאינה באה לידי ביטוי בזמן אמת.

איך הקואצ’ינג יכול לעזור?

אימון (קואצ’ינג) הינו שיטת טיפול המבוססת על התפיסה שלכל אדם יש חוזקות ויכולות. מטרת האימון לחשוף בפני המתאמן את יכולותיו שלו, ולהיעזר בהן על מנת להציב מטרה התנהגותית ולהגשים אותה.

אימון הורים שיש לילדיהם ADHD נועד להעצים ולמקד את ההורים בחוזקותיהם של הילדים, לאפשר להם מקום להתבונן פנימה אל עצמם, לזהות את נקודות החיכוך והקושי שלהם עם הפרעת הקשב ולקבל כלים להתמודדות עמה.

אימון ל- ADHD לילד מתחיל בזיהוי והכרת תופעות של ADHD ופיתוח כישורים להתמודד אתם. בראשית התהליך מתמקד המאמן בחשיפת יכולותיו וחזקותיו של המתאמן והתמקדות בהם- כך נוצר תהליך של העצמה והגברת הביטחון העצמי של הילד המתאמן. בהמשך, מקנה תהליך האימון האישי אסטרטגיות למיקוד, התארגנות בזמן, התמודדות עם דחיינות שכה מאפיינת ילדים ובוגרים עם ADHD והקניית מיומנויות חברתיות. ניתן כמובן לשלב אימון להורים ולילדים במקביל כדי להעצים ולהגביר את השפעת התהליך.

חשוב לציין כי קיימות דרכים נוספות לטיפול בתחומים אלה, שלא נסקרו במאמר זה, וכי נמצא ששילוב של כמה שיטות טיפול מתאים ויעיל יותר ומתייחס אל הילד לקוי הלמידה כאישיות שלמה ומורכבת.

רוצים לדעת עוד? צרו קשר באתר במייל [email protected], בטלפון 050-5572262 או בדף הפייסבוק. 

הכותבת היא מדרכת הורים, לקויות למידה והפרעת קשב.

למה חשוב שלקויי למידה ילכו לחוגים בשעות הפנאי

מדריך ההתאמות בבגרויות לנבחנים בעלי לקויות למידה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.