fbpx

בדרך שלך: להמשיך לעבוד בחופש הגדול

בדרך שלך: להמשיך לעבוד בחופש הגדול

איך הורים שעובדים כעצמאים יכולים לשרוד את החופש מבלי לאבד את השפיות

“אין לי דקה זמן לעצמי”, “אני מותש/ת”, “איך הורים בעלי עסק שעובדים מסביב לשעון אמורים להסתנכרן עם חופשת הקיץ הארוכה של הילדים?”, “מהיכן אשלם על כל ההוצאות המטורפות של הקיץ?”, “אני מרגיש שאני לוליין בקרקס – קופץ ומג’נגל בין הילדים לעסק” – את המשפטים הללו אני שומעת מידי יום מפי בעלי עסקים עצמאיים עם תחילת החופש הגדול.

כמנטורית עסקית, המלווה מזה 30 שנה בעלי עסקים קטנים ובינוניים במטרה לסייע להם לפתח כלים מקצועיים ואישיים, אני יודעת שעם בוא החופש הגדול מרבית העצמאיים מתחילים להרגיש לחץ ומועקה נפשית מהחרדה לאופן שבו הם הולכים להעביר את הקיץ.

החופש זו אכן תקופה מאתגרת עבור העצמאיים והעצמאיות שבנינו, שמשנה לשנה רק מתרבים. בגיל 40 פלוס מינוס, רבים ורבות מהא/נשים מבקשים להגשים חלום, ללכת אחרי הלב והתשוקה שלהם ולצאת לדרך עצמאית. הכל טוב ויפה עד שמגיע הקיץ הלוהט והם שוב מגלים שהילדים בחופש למשך חודשיים מלאים, הקייטנות מאד יקרות והם צריכים לסנכרן ולתמרן בין העסק שדורש השקעה, משאבים וזמן מצידם, אל מול המציאות של ילדים שזקוקים לזמן איכות ביחד ולחופשה מנקה את הראש. או אז מתחילים יסורי המצפון, הלחצים והמתח התמידי שבין האחריות ועול הפרנסה אל מול הרצון בחופשה.

בנוסף, העצמאיים נכנסים ללחץ בחודשי הקיץ בשל הירידה, ברוב המקרים, בהכנסות ובשל הצורך לשלב בין עסק המחייב משאבים יומיומיים מול משפחה, וילדים קטנים שמייצרים הוצאות גדולות.

רבים מהם שואלים אותי האם עליהם “לשחרר” מעט את המחוייבות והמשמעת העצמית המחמירה – שעבור רבים מהם זה עלול לסכן את מה שהשיגו עד עכשיו – לטובת זמן רגוע יותר, כדי להנות מחופשה משפחתית ובילוי עם הילדים.

לכאורה נראה שאין איך לצאת מהדילמות האלו שפויים, אבל דווקא תקופת הקיץ היא הזדמנות מעולה לעשות רגע סדר בעסק שלנו כעצמאיים ובכלל באורח החיים שלנו.

הנה ארבעה כללי זהב שיעזרו לכם להתנהל נכון כעצמאיים בחופש הגדול, ובכלל במהלך השנה:

  1. תכנון וניהול לוח זמנים

הכינו שתי טבלאות מסודרות ומוקפדות שיפרטו את ימי החופש הארוכים – אחת לבית ואחת לעסק.

בבית: כתבו איפה הילדים נמצאים בכל יום – מי מסייע/ מקפיץ/ מחזיר/ מכין ארוחות/ מעסיק אותם אחה”צ וכו’. אם צריך, בקשו וגייסו עזרה. זו הזדמנות לילדים לפגוש בני דודים מירושלים ליומיים, לבלות בזמן איכות עם סבא וסבתא, לצאת ליום כיף עם הבייביסיטר בבריכה ועוד. לוח זמנים מסודר מסייע לנווט ולהוביל את הספינה בבטחה, ונותן מסגרת טובה ויציבה יחסית לתקופה זו.

 בעסק: תכנון יומי, שבועי וחודשי הכולל את כל המטלות והפגישות שיש לכם. אם תארגנו את לוח הזמנים מראש, תצליחו לנצל את הזמן שלכם בצורה היעילה ביותר. תכנון נכון גם עשוי לאפשר לכם לקחת יום בשבוע/אחה”צ חופשיים.

  1. פתרון בעיות – חכם ולא צודק!

בבית: חשבו על דרכים יצירתיות כיצד לפתור בעיות שצצות בחופש. למשל, קייטנה אימהות/אבות לילדים לפחות לתקופה הראשונית עם כמה חברים/שכנים היא פתרון מעולה וחסכוני, מתן מטלות יומיומית לילדים (סידור הארון/ המשחקים/הלימודים משנה שעברה ואפילו עזרה בבית: קיפול כביסה, לפנות מדיח כלים וכו’), חלוקה בין בני הזוג מי עם הילדים בכל יום, יציאה לעבוד במקום שקט וכדומה. חשובה גם ההבנה שצריך להיות גמישים קצת יותר, ולא תמיד מצליחים לעבוד בתפוקה מלאה, כמו במהלך שאר חודשי השנה.

בעסק: גם בעסק צצות לא מעט בעיות בתקופה זו, כמו עובדים בחופשה, תחלופת עובדים, תחרות קשה על כל לקוח בשל מבצעים ופיתויים של קיץ, מחלוקות עם שותפים מי מחוייב יותר/מי יוכל לנסוע לחופש ומתי וכדומה.המפתח לפתרון הבעיות והמכשולים הוא קודם כל לנשום עמוק, ולזכור כי בחודשים החמים במיוחד חשוב להקפיד על תקשורת טובה ופתוחה מול בני הזוג/השותפים בעסק, אסרטיביות, עקביות, האצלת סמכויות ופניה לייעוץ רלוונטי במידת הצורך.

  1. ניהול תקציב

בבית: חשוב לתכנן מראש מסגרת תקציבית של סך העלויות של הפעילויות של הילדים בקיץ, כולל קניות ואירועים. וכמובן שיש לבדוק באופן שוטף את מצב ההוצאות וההכנסות שלנו מידי שבוע, כדי  להבין איפה אנו עומדים – מתי יש לחסוך ולהדק חגורות ומתי אפשר לנצל את יתרת החודש ולהנות מבילוי כיפי לילדים.

בעסק: חשוב לעקוב אחר תזרים המזומנים ולפעול להגדלת ההכנסות לעומת ההוצאות. יתכן שזה הזמן להשקיע בגיוס לקוחות חדשים, לבצע פעולות שיווק/ מבצעים/ הנחות או דווקא להעלות את המחירים לקראת החגים. ניהול התקציב מאפשר לנו לשמר את רמת החיים ולהתפתח מבחינה כלכלית.

  1. הצבת מטרות

בבית: להגדיר מראש מהן המשימות השוטפות והפעילויות החשובות שמוטלות עלי כלפי הבית והילדים ומהם היעדים שלנו כמשפחה בתקופה זו. המטרות והערכים שלנו מתווים לנו את הדרך והפעולות שלנו נגזרות מהן, כך, למשל, אם מחליטים שהמטרה שלנו האישית היא לגבש את המשפחה, זה יעודד אותנו לצאת לטיולים ולתכנן בהתאם.

בעסק –  חשוב להציב לעצמנו מטרות כמו למשל הרחבת מעגל הלקוחות, יצירת מוצרים חדשים, הקמת צוות איכותי.


והנה עוד כמה עצות חשובות בכדי לשרוד את התקופה המאתגרת הזו:

סופרמן/וומן לא גר/ה כאן יותר
שיתוף פעולה זו מילת המפתח – בבית וגם בעסק. יש כאלו החושבים שהם יכולים לנהל הכל בעצמם ולבסוף זה יוצר עוגמת נפש וכעסים. אל תהיו גיבורים – הטילו סמכויות או העזרו באנשי מקצוע, ותתחילו לנשום לרווחה.

תלו את גלימת הסופרמן/וומן וקבעו גבולות:
הגדירו כמה זמן אתם מעניקים לעסק, כמה למשפחה וכמה לך. בדקו האם בקשות יוצאות דופן של לקוחות סובלות דיחוי לאחרי החופש. חשוב להיות אסרטיביים, לענות בחיוך ובלי לפגוע ועדיין לעמוד על שלכם. השתמשו במשפטים כמו “אני לא יכול/ה להישאר עד מאוחר היום בעבודה כי יש לי מחויבויות אחרות” או “אני לא יכול/ה לקבל באמצע הלילה שיחה בענייני עבודה, כי עכשיו אני בבית, וכאן יש עוד כמה ‘בוסים’ שצריך לדאוג להם”.

עונת הקיץ זו הזדמנות לשינוי יעיל שימשיך אתכם הלאה: 
דווקא בתקופה זו ניתן ליצור שינוי יעיל בשגרת החיים שלכם. לא פעם, בעלי עסקים שמשנים דבר אחד קטן בקיץ, דובקים בו הלאה באופן קבוע. רבים מהם מרגישים שהפכו משבר להזדמנות נהדרת של צמיחה והתפתחות.

קל? לא אמרתי. אפשרי? בהחלט!

הכותבת היא מנטורית בינלאומית להצלחה עסקית-שיווקית. מייעצת ומלווה באופן אישי עסקים קטנים ובינוניים אל הצלחתם. מנכ”לית “מרכז גרייס™ – מנטורינג להצלחה עסקית שיווקיתמייסדת חברת מחלקת שיווק – תשאירו את זה לנו ומחברת שני רבי מכר “מרעיון עסקי למותג רווחי” ו-“אינסטנט יש רק בפודינג”

כעס הוא רגש לגיטימי, הבעיה מתחילה רק כשהוא משתלט עלינו

גם לנו, בדיוק כמו לטלפונים שלנו, מגיע מדי פעם להתנתק מהכל

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.