fbpx

החופש לשים גבולות

החופש לשים גבולות

החופש הגדול הוא לא סיבה להיגרר להוצאות מיותרות שמשפיעות על כל המשפחה

כבר כמעט חודש שהנער והנערה בחופש, ובזמן הזה השתנו כל אורחות הבית. המטבח עובד 24 שעות ביממה והאוכל צריך להיות זמין לילדים ולחבריהם בכמויות גדולות ובכל שעה, המזגן דולק ללא הפסקה, וההבדלים בין יום ולילה כבר לא ברורים – הילדים ישנים כשאתם יוצאים לעבודה וכשאתם רוצים ללכת לישון, מבחינתם זה אמצע היום. גם אם לא ראיתם אותם במשך יום שלם, ניתן ללמוד על פועלם באמצעות התבוננות על העקבות הרבים הפזורים ברחבי הבית.

ביחד עם המורכבויות של החופש הגדול מגיעות הבקשות לכסף – כסף לבילויים, כסף לנסיעות, כסף לקניות של דברים שצריך, כסף לקניות שלא צריך, כסף לאוכל בחוץ, כסף לקניות באינטרנט וכל הבקשות הללו מסתכמות בסופו של דבר לסכומים לא מבוטלים, עד כדי אובדן היכולת לעשות חשבון.

התנהלות ההורים בחופש הגדול היא אתגר לא פשוט, בעיקר אם רוצים גם לשמור על איזושהי מסגרת תקציבית וגם לשמור על היחסים עם הילדים ולהימנע מהאשמות היותנו משביתי שמחות והורסי הנאות. עם זאת, הצבת גבולות כספיים שונה במהותה מהצבת גבולות אחרים בכך שאמנם החופש הוא של הילדים אבל הכסף הוא שלנו, המבוגרים. אנו עובדים קשה עבור הכסף  ומוטלת עלינו האחריות לקבוע כמה ממנו יוקדש להוצאות ובילויי החופש הגדול של המתבגרת או המתבגר.

החופש הגדול הוא הזדמנות נהדרת לשיעורים בחינוך פיננסי לנוער. התמודדות בנושאים כלכליים מגוונים בחופש, מאפשרת לנו לצייד את הנוער בכלים להתנהלות פיננסית נבונה. זאת המתנה הגדולה שאתם יכולים לתת להם לחופש – ללמד אותם איך לנהל את ענייניהם הפיננסיים וכיצד לחלק את הכסף, כך שיספיק לדברים שחשובים להם באמת. בזכות השיעורים הללו ילדיכם יגדלו להיות מבוגרים אחראים יותר.

להלן כמה עצות שיסייעו בשיח הבלתי פוסק בענייני כסף בחופש הגדול:

  1. ערכו תיאום ציפיות – גם אם לא עשיתם תיאום ציפיות בתחילת החופש, אף פעם לא מאוחר מידי. דברו עם הילד או הילדה על חשיבותו של החופש הגדול ועל הרצון שלכם שתהיה להם חופשה נעימה וכייפית. בשיחה ניתן להתייחס לעובדה שאף פעם גם כמבוגרים איו לנו מספיק כסף כדי לקנות ולעשות את כל מה שהיינו רוצים. לכן, יש חשיבות גדולה להגדרת סדרי עדיפויות, לבחירת הדברים שהכי חשובים בחופש הגדול ולהערכת העלויות של דברים אלו.
  2. תקציב נותן מסגרת – הגדרת תקציב והתנהלות לפי תקציב, מסייעים לעשות שימוש נכון בכסף העומד לרשותם לחופש הגדול. נסו להגדיר עם ילדים מסגרת תקציב להוצאות בחופש, אם הם יכולים לעשות זאת בעצמם – מה טוב. לאחר הכנת תקציב, אפשר להתבונן על סך העלויות הצפויות בחופש, ולראות את התמונה המלאה – חופש גדול הוא גדול גם בהוצאות, ומהווה אתגר גדול לכיס של כולם.
  3. דמי כיס – לאחר שהילדים מגדירים תקציב לחופש, הגדירו איתם ביחד מסגרת לדמי כיס. כמה כסף אתם יכולים לתת להם מדי שבוע, וחשוב לא פחות למה הוא משמש – מה נכלל בהוצאות שדמי הכיס אמורים לכסות. נקודה זאת מהותית לאופן בו יתנהלו הדברים במהלך החופשה ומונעת מתח ומריבות מיותרות.
  4. התעקשו איתם על עבודה – בני הנוער מגיל 15 פנויים ויכולים לעבוד באופן סדיר בחופש הגדול. מלבד החיסכון הפיננסי הנובע מהעובדה שהכסף שהם מרוויחים כסף שמשמש אותם להוצאותיהם, לומדים הילדים את המשמעות של עבודה עבור כסף, ואיך זה מרגיש להוציא כסף שעבדת קשה עבורו.
  5. נחישות – אחרי שהגדרתם, תאמתם ציפיות וקיבלתם החלטות משותפות – חשוב להקפיד על עמידה בהגדרותיכם בעקרונות ובהסכמים. הילדים ימשיכו לבקש מכם כסף, מעבר למה שהוחלט מראש, ואתם צריכים להתעקש כדי ללמד אותם את חשיבות העמידה בהסכמים. מעבר לערך החינוכי, תראו שככל שתמשיכו לעמוד על שלכם, הילדים יבינו שאתם לא מתכוונים לוותר וירפו מכם את הלחץ הבלתי פוסק.
  6. הנחו אותם כיצד כדאי מומלץ להוציא כסף וממה כדאי להימנע –
  • לקיחת סכום מוקצב לבילוי – יציאה מהבית עם סכום מוגדר תעזור לעמוד בו מבלי להיגרר להוצאות נוספות.
  • כסף בצד להוצאות ברזל – בעת היציאה לבילוי יש להקצות חלק מסכום להוצאות שחייבים להוציא: למשל דמי נסיעה הביתה ומזון. עם כל השאר ניתן ל”שחק”. חשוב שיהיה כסף שישמש למה שחייבים כדי למנוע מצב שאין די כסף לחזור הביתה, לשתות או לאכול.
  • למצוא בילויים חינמיים – לא כל בילוי צריך לערב אוכל בחוץ ומסיבה בתשלום. אפשר להתארגן על סרט בבית, הליכה לים ומפגש עם חברים בגינה הציבורית.
  • לבדוק אם יש קופונים לאטרקציות – אפשר להוריד קופונים מהאתרים השונים וכדאי תמיד לרכוש מראש את הכרטיסים לאירוע אליו רוצים להגיע. גם רכישה קבוצתית תוזיל לעיתים את המחיר וכדאי לבדוק את האפשרות.
  1. למדו אותם לוותר – בחיים כולנו נאלצים לוותר על חלק מהדברים שהיינו רוצים לעשות, פעמים רבות זה בגלל הכסף. בגיל ההתבגרות יש רצון עז למצות את הרגע ולצבור חוויות בלי לחשוב על המחר. זה התפקיד שלכם ללמד אותם לוותר ולתעדף, כי אי אפשר הכל.
  2. רגישות לזולת – האפשרויות הכלכליות של משפחות החברים אינן זהות. לחץ קבוצתי לצורות בילוי שכרוכות בהוצאת סכומים גבוהים עלול לגרום, שלא במתכוון, למצוקה אצל חלק מהחברים. כדאי להיות מודעים לאפשרות הזו וניתן גם לקבל החלטות קבוצתיות שלוקחות בחשבון בילויים מגוונים, שאינם כרוכים בהוצאה כספית.

הכותבת שייכת לארגון פעמונים – ארגון התנדבותי, המסייע למשפחות וליחידים בתחום ההתנהלות הכלכלית. הסיוע ניתן באמצעות אלפי מומחי פעמונים בתחום כלכלת המשפחה. בין השאר מעניק הארגון יעוץ אישי ומשפחתי, קורסי חינוך פיננסי בכל הארץ, מענה מקוון לשאלות, מיידע וכלים מעשיים ועוד.

יותר ויותר בני 30 עדיין תלויים בהורים שלהם. הגיע הזמן לעזור להם לצאת לעצמאות

גישת ההורות האיטית מציעה להפוך את החופש הגדול לחוויה מהנה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.