fbpx

בדידות או התבודדות

בדידות או התבודדות

איך להתמודד עם מתבגרים שנמנעים ממפגשים עם חברים בתקופת החופש הגדול? ואיך אפשר לדעת האם מדובר במצוקה חברתית שמתעצמת בחופש או במשהו קל יותר?

הילה סיימה כיתה ח׳ ובינתיים היא מבלה כל היום בבית. אמא שלה שמה לב שחברות לא באות אליה והיא לא יוזמת מפגשים. היא ישנה עד מאוחר ומעבירה את ימיה מול הטלוויזיה או על הספה עם הנייד. כשפונים אליה ומציעים לה לצאת קצת או לקבוע עם חברות היא מתעצבנת ומבקשת שיניחו לה. אמא שלה לא יודעת מה לעשות ולא מבינה אם זו התנהגות טיפוסית של גיל ההתבגרות, או שבתה חווה בדידות חברתית ואולי אין לה עם מי להיפגש. היא חושדת שאולי מעליבים או פוגעים בה ברשתות החברתיות ואין לה דרך לדעת מה באמת קורה שם.

בחופש הגדול רבים מהמתבגרים מבלים את הזמן במשחקי מחשב או בגלישה בנייד והם יעדיפו אותם על פני פגישה עם חברים. אז איך נוכל לדעת שהכל בסדר איתם מבחינה חברתית? איך נדע, כמו במקרה של הילה, להבחין אם זה מצב רגיל של רביצה מול הטלוויזיה ומנוחה מבורכת של החופש הגדול או של בידוד חברתי?

על מנת שנוכל לדעת ולהתמודד עם התשובה, חשוב שנהיה ערניים למצבו של הילד. הנה כמה דברים שאתם יכולים לעשות כהורים למתבגרים בחופש הגדול שיכולים למנוע מצבי בדידות או לחילופין, במידה והילד חווה מצב לא נעים, לגרום לו לשתף אתכם על מנת שתוכלו לעזור לו:

1. הכינו עם הילדים תכניות לחופש ונסו להכניס מפגשים עם חברים לתכנית, למשל להחליט על יום קבוע שחבר או חברה ישנים אצלכם, או יום בשבוע לבילוי משותף עם חברים.

2. שימרו על ערוץ תקשורת פתוח עם הילדים. נסו לטפח שיגרה של שיחה של חצי שעה כל יום בה אתם משוחחים יחד בלי מסכים. זה יכול להיות על כוס שוקו במטבח, שיחה באוטו בזמן שאתם מסיעים אותם, בסלון או בחדר. העיקר שתקפידו על שיחה יומית ללא מסכים.

3. הקפידו על ארוחה משותפת אחת לפחות ביום. ארוחה משפחתית מאד חשובה עבור הילדים לתחושת החיבור והשייכות. נסו להנהיג ארוחה אחת ביום שבה כולכם יושבים יחד סביב השולחן. זה גם יוצר הפסקה מהמסכים וגם מעניק הרגשה טובה ותחושה של חום ובית.

4. עודדו את הילד ליזום פעילויות, ליצור קשר עם חברים, להזמין אליו ולהיפגש. זה לא חייב להיות ילדים מהכיתה. אפשר להיפגש גם עם שכנים, בני דודים, חברים מהחוג וכדומה

5. כדאי ללמוד תקשורת חיובית ורגשית. אפשר להתחיל להכניס לשיחות שלנו עם המתבגרים תקשורת שמתמקדת ברגשות שחוויתי. לתת דוגמאות על עצמנו, למשל לספר שהיום ממש הייתי מתוסכלת כי לא הצלחתי לסיים את הפרויקט שרציתי וממש התאכזבתי מעצמי, אבל אני מבינה שזה קורה שלא מצליחים וזה חלק מהחיים. שיח על רגשות, כמו זה, מאפשר קודם כל למתבגר להבין יותר טוב את עצמו ולהיות מחובר לעולם הפנימי שלו. בנוסף הוא יוצר קירבה יותר גדולה עם האחר ואפשרות לאמפטיה – להיות עם האחר ולהקשיב לו באופן לא שיפוטי. והכי חשוב – הוא מגדיל את הסיכויים שהילד ישתף אותנו ברגעי קושי.

6. חשוב לשים לב לתגובות שלנו, שלא יהיו קיצוניות מאד או דרמטיות, כדי לאפשר לילד לספר לנו ולשתף אותנו מבלי לחשוש מהתגובה שלנו. שימו לב איך אתם מגיבים – האם אתם נדלקים מהר? כועסים, שופטים ומתפרצים? מגיבים בהלם או בהכחשה? (למשל – ״מה פתאום למה אתה מדבר ככה״). זכרו להגיב באופן כזה שהמתבגר ירגיש בנוח לשתף אתכם בכל דבר, גם בטעויות, כישלונות ורגשות שליליים. כך תוכלו להיות עבורו כתובת והוא לא יפסיק לספר לכם.

7. עודדו את הילדים להתנדב או לעבוד במהלך החופש כדי להיות בסביבת אנשים וכדי להכיר אנשים חדשים ולהתחבר. בנוסף עודדו עיסוק בפעילויות אהובות שבהם הם כישרוניים. למשל עיסוק בספורט, ריקוד, נגינה או כל כישרון אחר גם במהלך החופש.

8. הגבילו זמן מסכים: היום ילדים רבים מתמכרים למסכים. אנו רואים ממש תופעה של ילדים שלא עוזבים את המסך לרגע, מבקשים לאכול בחדרם, צועקים ומתעצבנים כשמפריעים להם, הולכים לישון מאוד מאוחר, ובזמן הלימודים מוצאים שיטות לא ללכת לבית הספר כדי להמשיך לשחק. זה מצב של התמכרות לכל דבר שחייבת תכנית פעולה אחרת המצב יחמיר והיחסים ידרדרו. אל תאפשרו את זה.

9. היו ערניים לסימנים מדאיגים: הילד לא יוצא מהחדר, מסתגר כל היום, נראה עצוב או עצבני. שימו לב לשינויים בהתנהגותו: הזנחה בלבוש או חוסר התלהבות מדברים. האם הוא עצוב רוב הזמן, לא מחייך ונראה חסר אנרגיות. שימו לב לשינויים בהרגלי האכילה: האם יש ירידה פתאומית באכילה או עליה גדולה בתאבון.

10. הקפידו על זמן איכות ביחד אחד על אחד פעם בשבוע. הנהיגו מנהג פעם בשבוע לעשות משהו ביחד. לצאת להליכה יחד או ללכת לשבת בבית קפה. העיקר שיהיה לכם זמן לבילוי משותף פעם בשבוע. כך תוכלו להעניק להם תשומת לב ויתאפשר שיח ובילוי מהנה ביחד.

הכותבת היא מנחת הורים מתמחה בהורות למתבגרים, המרכז להורות ומשפחה, מכללת סמינר הקיבוצים. 

גישת ההורות האיטית מציעה להפוך את החופש הגדול לחוויה מהנה

למה כדאי לכם לעודד את המתבגרים להצטרף לתנועות נוער עוד היום

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.