fbpx

תנועות הנוער בשירות ההורים

תנועות הנוער בשירות ההורים

נדמה לכם שתנועות הנוער זה גוף מיושן שכבר לא יעניין את הילדים שלכם? כדאי לכם לחשוב, משום שהיום יותר מתמיד יכולות תנועות הנוער לעזור לילדים שלכם לחיות מתוך כבוד לזולת, ערך עצמי ותחושת מסוגלות

החופשה הגדולה החלה וכהורים למתבגרים אנחנו יודעים שמצד אחד הילדים כבר אינם בגיל של קייטנות, ומהצד השני רבים מהם עדיין מתחת לגיל 16, שהוא הגיל המינימלי להעסקת עובדים על פי החוק. אז מה עושים, כיצד מכוונים אותם לתעסוקה חיובית ותורמת? כיצד הולכים לעבודה בראש שקט בזמן שהם בחופשה? את התשתית לחופשה מוצלחת יש להניח כבר קודם. כדי לעשות זאת נכון, חשוב שאנו ההורים נבין כיצד המתבגרים שלנו חושבים ומה הצרכים שלהם בתקופה זו.

בגיל ההתבגרות בני הנוער מחפשים אחר משמעות ייחודית לחייהם. מחפשים ביטוי עצמי, פעם כפרטים ופעם כקבוצה. לאור השינויים המהירים המתחוללים בחברה שלנו, הרבה יותר מאתגר עבור כל אחד מאתנו, ובוודאי עבור בני הנוער, לבסס משמעות, להתבדל ולמצוא את הייעוד הייחודי להם.

ביסוס משמעות מתאפשר בעיקר בתוך מסגרות וקבוצות. לכאורה נראה שיש כאן סתירה – בני הנוער בגיל ההתבגרות מחפשים לצאת מהמסגרות הקיימות ולעשות הפוך ב- 180 מעלות מהמצופה מהם. אבל דווקא בזמן שבני הנוער נוטים לבעוט במסגרות הפורמאליות, נכנסות לפעולה המסגרות הבלתי פורמאליות, כלומר תנועות הנוער.

תנועות הנוער ככלי עזר להורים

תנועות הנוער בישראל מחנכות לערכים חברתיים, לגילוי יוזמה, ללקיחת אחריות וכן למעורבות ולמחויבות חברתיות. הן מכשירות את חלקם להיות מדריכים צעירים המובילים בעצמם את הפעילויות השונות בתנועות הנוער, אחראיים ומחנכים את בני הדור הצעיר מהם. פעילויות אלו מזמנות לחברים בתנועות הנוער מגוון חוויות מעצימות ובניהן הזדמנות להתפתחות אישית ולביטוי כישורים אישיים.

תנועות הנוער מלוות את בני הנוער לאורך כל השנה, במהלך הלימודים ובחופשות. הן מקיימות פעולות דו שבועיות, טיולים עונתיים, הכשרות להדרכה למעוניינים ופעילויות קיץ בחופשה. בהרבה מקרים, הנוער המשתייכים לתנועה נפגשים זה עם זה גם בערבים ובסופי שבוע, והם מהווים קבוצת שווים איכותית המאוחדת בסל ערכים ברור, שפה מוכרת ומטרות דומות.

תנועות הנוער תורמות את חלקן גם בכך שהן פועלות לצמצום פערים חברתיים בין קבוצות נוער שונות, כמו למשל בני נוער ותיקים, עולים חדשים, בעלי צרכים מיוחדים, בני נוער בסיכון, בני מיעוטים ועוד. כך בעצם מופחתות התנהגויות מסכנות האופייניות לגיל ההתבגרות והפעילות בתנועות הנוער משמשת חלופה איכותית לבילוי בשעות הפנאי עבורם.

תנועות הנוער ככלי התפתחות למתבגר

כחלק מהגדילה, מהצמיחה ומההתפתחות של ילדינו בגיל ההתבגרות, הם מגבשים את זהותם, צומחים ומבשילים וניצבים בפני אתגרים התפתחותיים. בני הנוער מפתחים במהלך תקופה זו יכולת חשיבה לוגית ומופשטת ושיקול דעת מוסרי. בגיל זה נוטים בני הנוער לבחון, להטיל ספק ולהביע התנגדות לערכים ולמוסכמות ממשפחת המוצא.

תנועות הנוער משמשות שדה אימונים לבני הנוער. בזמן שהם מעוניינים לצאת מגבולות הבית, אנו מעתיקים את שדה האימונים אל תנועות הנוער. שם מסופק להם שדה אימונים בטוח, המפוקח על ידי האחראים הבוגרים, לשם התנסויות בין-אישיות בעלות משמעות להתפתחות הכישורים החברתיים והבשלות הרגשית.

בתנועות הנוער יש מענה לצורך של המתבגר באידיאליזציה. שם הוא מהווה חלק מתוך משהו גדול ממנו, ושם קיימות עבורו הזדמנויות לאידיאליזציה של חלק מן האנשים האחרים בקבוצה. קבוצת השווים מספקת מודלים לחיקוי כאלטרנטיבה להורים, מודלים, שתורמים גם הם לגיבוש הזהות העצמית ובניהם אלו גם אותם האחראים הבוגרים, אשר גדולים מהם רק במעט שנים. כמו כן יש מענה לתהליך ההיפרדות וההבשלה, לבחירת ערכים ואמונות, ולסיפוק הצורך האנושי המהותי בהשתייכות.

במסגרת תנועות הנוער המנהיגות נבחנת ומעוצבת ברוח העשייה התנועתית וברוח הערכים שהן מנסות להנחיל. נוסף על כך, החברות והפעילות בתנועות הנוער מאפשרות מעבר בין ילדותיות ותלות לבין בגרות ואחריות ולהיפך. המתבגר צומח ומבשיל סביב לקיחת אחריות ומימוש עצמאות בתפקידיו בשבט/בקן ובמקביל, נהנה מן החופש לנהוג בילדותיות ולהישאר תלוי במבוגרים כחניך בשבט/בקן.

קבוצת השווים משמשת מראה באמצעותה מעניקים המתבגרים זה לזה משוב על בסיס קבוע, על מנת להתחיל לבסס את הזהות העצמית שלהם. הפעילות בתנועת הנוער מספקת גם את הצורך בכוח ובהשפעה, ומאפשרת לחניכים להדריך בני נוער צעירים מהם ולהוביל יוזמות של תרומה ומעורבות חברתית בקהילה. החברות בתנועת הנוער מעצימה את החניכים על ידי העצמת יכולת הנתינה לזולת ולקהילה, ועל-ידי העצמת תחושת המסוגלות האישית, תחושת האחריות וחוויית ההצלחה.

היה נכון – יותר מתמיד

בימים אלו, בהם נדמה כי הגבולות מתרופפים והערכים מאבדים ממשמעותם, ימים בהם רווחת התקשורת המקוונת וחידושים טכנולוגיים מציבים אתגרים רגשיים וחברתיים, ימים בהם אנו עדים לכך שהטכנולוגיה הופכת לכלי מרכזי באמצעותו בני נוער מתקשרים זה עם זה – תנועות הנוער מציעות חלופה אחרת במתכונת של פעם: מפגש חברתי בין אנשים ממשיים ועשייה משותפת למען מטרות חברתיות.

תנועות הנוער מצליחות לשמור על איזון עדין בין המציאות העכשווית לבין מסורות וערכים. במסגרתן יכולים ילדים ובני נוער לזכות בחוויות מעצבות ומעצימות. בדרך זו הן מקדמות התפתחות אישית ומחויבות חברתית ובד בבד מהוות כוח עזר להורים להתבגר בשלום עם המתבגרים שלהם.

מיטל מזרחי מדריכת הורים ואימא ל-3 מתבגרים מ”הורות פלוס” – מרכז שמטרתו מתן כלים לזוגות ולמשפחות להטבת היחסים בבית.

למה קשה לנו לראות ילדה שמעדיפה לשחק כדורגל במקום לרקוד בלט?

הצצה לחיים של ארבעה נערים הפעילים בתנועות נוער בישראל

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.