fbpx

דו”ח עלם 2018: עלייה במספר בני הנוער שחוו פגיעה מינית

דו"ח עלם 2018: עלייה במספר בני הנוער שחוו פגיעה מינית

עמותת עלם פרסמה את הדו”ח השנתי שלה וחשפה נתונים מדאיגים

כמו בכל שנה עמותת עלם, הפועלת למען בני נוער במצבי סיכון ומצוקה, העבירה לנשיא המדינה, רובין ריבלין, את הדו”ח השנתי שלה. הדו”ח הוגש לנשיא במעמדם של נשיאת עלם הגב’ נאוה ברק, יו”ר עלם מר שלמה ינאי, מנכ”לית העמותה הגב’ ענבל דור קרבל ובני נוער המקבלים סיוע מהעמותה.

נתוני הדו”ח, המתבססים על מידע שנאסף מיותר מ-21 אלף בני נוער שלהם סייעה העמותה במהלך שנת 2017, חושפים נתונים מדאיגים, ואלו עיקרם:

עליה בתחושת הבדידות

3% מבני הנוער והצעירים (סה”כ 6,965) דווחו כי הם חווים קשיים ביצירת קשרים חברתיים וחשים בדידות. לדברי העמותה, ישנה הלימה בין השעות הרבות שבני הנוער מבלים מול מסכים, במדיה וברשתות חברתיות לבין הקושי ביצירת קשרים חברתיים בסביבה החברתית שמחוץ לרשת. כמו כן, הקושי ביצירת קשרים חברתיים גרם לאחוז ניכר מבני הנוער והצעירים לניסיון אובדני או פגיעה. על פי העמותה, ככל שמצבי הסיכון בקרב בני נוער וצעירים גבוהים יותר (כמו פגיעות מיניות, חסרות בית ומעורבות בזנות), כך גם עולה אחוז האובדנות והפגיעה העצמית, ובקרב בני הנוער בקצה רצף הסיכון שעלם פוגשת, כ-31% מהמטופלים חוו ניסיונות אובדנות.

“הקשיים הרבים שבני נוער, צעירים וצעירות בימינו חווים ביצירת קשרים חברתיים מהווים תופעה חוזרת ועולה ברבים מהפרויקטים שלנו, בכל רחבי הארץ ועל פני טווח רחב של גילאים”, אמרה ענבל דור קרבל, מנכ”לית עמותת עלם. “אנחנו בעלם עושים ככל שביכולתנו על מנת לסייע להם בהקניית הכלים והכישורים ליצירת קשרים חברתיים, בבניית תחושת השייכות והאמון ובהפגת הבדידות”.

עליה בפגיעות מיניות

בשנת 2017, 8.5% (1,794) מבני הנוער והצעירים דיווחו כי חוו פגיעה מינית, זאת לעומת 2016, שבה דווחו 5% מבני הנוער והצעירים כי חוו פגיעה מינית. מתוך הקורבנות, 75% הן בנות, 21.5% הם בנים, ו-3.5% הם טרנסג’נדרים.

נאוה ברק, נשיאת עמותת עלם, הגיבה בנושא: “אחת מכל שש נערות חוותה פגיעה מינית ממושכת במשפחה או בסביבה הקרובה אליה. מדובר בנתון קשה ומזעזע שאינו מדווח בדרך כלל, ולכן התופעה קשה מאוד לאיתור. אנחנו מאמינים שחובתנו כחברה לטפל לא רק בנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, אלא גם בפוגעים מינית, ולהעלות על סדר היום את התרחבות התופעה”.

פגיעות במצבי סכנה

בני נוער רבים דיווחו כי סבלו השנה מהרעלת אלכוהול, תקיפות מיניות, מקרי אלימות ושימוש מוגבר בסמים, שכל אלו התרחשו במהלך מסיבות שנערכו במרחבים פרטיים שהושכרו על-ידם ללא פיקוח. התופעה הזו היא אמנם חדשה, אך היא תופסת תאוצה ובמסגרתה בני נוער מתארגנים באופן עצמאי לשכירת מרחבים פרטיים לעריכת מסיבות המתקיימות ללא כל הפרעה או התערבות של גורמים חיצוניים. בגלל היעדר הפיקוח של מבוגר אחראי במקום, ההתנהגויות המסוכנות גוברות, החל מצריכת אלכוהול וסמים ועד לאלימות ופגיעות מיניות.

“התופעה, במסגרתה בני נוער וצעירים שוכרים מרחבים פרטיים לעריכת מסיבות, הינה גורם המגביר סיכון בקרבם בשנים האחרונות”, טוען רועי חומרי, ראש תחום עבודת רחוב בעמותת עלם. “היעדר הפיקוח וההשגחה מוביל לכך שלצד הפגיעות המוכרות לנו, הנובעות מצריכה מוגברת של אלכוהול וסמים, ישנה גם עלייה בהיקף הפגיעות המיניות ובתחושת התשישות והבדידות”.

סוללים את הדרך

עמותת עלם מסייעת לעשרות אלפי בני נוער וצעירים שנמצאים במצבי סיכון שונים ומסייעת להם בסלילת הדרך להשתלבותם המחודשת בקהילה. בני הנוער אותם עלם פוגשת מתמודדים עם רצף רחב של מצוקות: מצבי משבר אישיים בגיל ההתבגרות, נשירה ממסגרות לימודיות, קשיי קליטה, קשיים חברתיים, בעיות משפחתיות, שאלות בנוגע לזהות מינית, זהות דתית ושייכות, התמכרות לסמים ואלכוהול, אלימות ועבריינות, פגיעות מיניות, מעורבות בזנות וחסרות בית.

בימים אלו מתקיים קמפיין מימון המונים של עמותת עלם, אשר השנה מוקדש להמשך קיומו של פרויקט ‘בית אמיתי’, פרויקט יחיד מסוג בארץ, הנותן מענה לנערות וצעירות שעברו פגיעה מינית לתרומות לחצו כאן.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.