fbpx

כולל שירות

כולל שירות

שינויים משמעותיים שנערכים כעת בצה”ל יעזרו להפוך את השירות של הבנות למשמעותי יותר

עד לפני כמה שנים, בנות שהגיעו לכיתה י”א, גיל המיונים לצה”ל, עברו צו ראשון בלבד. במסגרת הצו נבדקו נתונים “יבשים” שלהן, כמו פרטים אישיים ויכולות חשיבה ולמידה, באמצעות מבחנים פסיכוטכניים. על בסיס נתונים אלו בלבד הן שובצו לתפקידים בצבא.

לאחרונה צה”ל השכיל להבין שאי אפשר באמת ללמוד על יכולותיו ואיכויותיו של אדם רק מתוך מבחנים פסיכוטכניים, הרי מעבר ליכולות הלמידה שלנו, יש לנו עוד מגוון כישורים, כמו יכולת ארגון, יכולות בין אישיות וחברתיות ומוטיבציות. יתכן והדבר נובע מתוך רוח שיוויון ההזדמנויות והרצון לתרום לאיזון בין גברים ונשים, ומתוך נכונות לפתוח לבנות את האפשרות לשרת גם בתפקידים שנחשבו עד כה כ”גבריים יותר”. ויתכן כי השינוי נעשה מתוך ההבנה ששיבוץ הבנות לתפקידים בצבא רק על בסיס נתונים יבשים עלול להביא לפספוס כוח אדם איכותי.

אם כן, נעשו שני שינויים עיקריים: השינוי הראשון הינו הוספת יום המא”ה לתהליך המיון לצה”ל. יום המא”ה (מיון, איתור, התאמה) הוא יום מיונים לצה”ל, בנוסף לצו ראשון. ליום זה מוזמנים לאחר צו ראשון בנות וגם בנים אשר אינם יכולים לשרת שירות קרבי מסיבות שונות.
המבחנים ביום המא”ה בודקים יכולות מגוונות כמו עמידה מול קהל, יכולת ביטוי והעברת מסרים, יכולת שכנוע, עבודת צוות ואוריינטציה טכנית.

עד לרגע החלתו של יום המא”ה, בנות יכלו לקבל תפקידים שאינם בהכרח תואמים את יכולותיהן, דבר שיכל היה להשפיע על המוטיבציה שלהן לתפקיד, על מיצוי יכולותיהן ועל התרומה שלהן לצה”ל. כיום, בעקבות יום המא”ה, יודע הצבא טוב יותר אילו תפקידים מתאימים לכל מתגייסת. המתגייסת מקבלת תפקיד שמתאים ליכולותיה, לאופייה ולמוטיבציות שלה, וכך שני הצדדים מרוויחים – הצבא מקבל חיילת אפקטיבית יותר, והמתגייסת מבצעת את תפקידה בצורה טובה, מרגישה משמעותית, ומקבלת הזדמנות לפתח את יכולותיה לטובת המשך דרכה באזרחות. בהתאם לכך יום המא”ה הוא יום שחשוב להצליח בו בכדי לקבל תפקיד מתאים ומשמעותי בצבא.

השינוי השני הוא הוספת ראיון אישי בצו ראשון גם לבנות. עד לשנה זו, רק בנים עברו ראיון אישי בצו ראשון, והחל מהשנה התחיל צה”ל פיילוט במסגרתו גם בנות עוברות ראיון בצו ראשון. אלו חדשות טובות עבור הבנות, שכן זו הזדמנות נוספת עבורן לאפשר לצה”ל להכיר אותן ואת האיכויות שלהן מעבר לנתונים היבשים ולאפשר להן לשרת בתפקיד המתאים להן ביותר.

בראיון הן נשאלות אינספור שאלות, שמטרתן להכיר את המוטיבציות שלהן, את האישיות שלהן ואת ההתמודדות שלהן עם מצבים שונים. בראיון יתרשמו לגבי יכולתן להסתדר במסגרת ולהשתלב חברתית. כל זאת כדי לקבוע מהם התפקידים המתאימים להן ביותר, ולכן ישנה חשיבות גדולה למידע אותו הן תצגנה בראיון ולאופן בו הוא מוצג כך שישקף את מי שהן בצורה הטובה ביותר.

עושים שיעורי בית

למעשה, צו ראשון ויום המא”ה מאפשרים למתגייסים להשפיע על דרכם בצבא ועל היכולת למצות את השירות הצבאי ולקבל ממנו תועלת. לא תמיד מצליחים בני הנוער לראות זאת בעצמם, שכן הם עסוקים בלימודים, בחברים ועוד, ולכן זה הופך להיות תפקידנו, ההורים, להדגיש בפניהם את חשיבות הדבר. יש בני שנוער שכן מכירים בחשיבות המיונים לצה”ל וחשים לחוצים לקראת תהליך המיון, ואנו ההורים נדרשים לסייע להם בהפחתת המתח.

אחת הדרכים לסייע להם בכל אחד מהמקרים היא לעודד אותם להתכונן למיונים הללו כפי שאנו נוטים להתכונן כאשר אנו רוצים להצליח במיונים לעבודה. בסדנת ההכנה ליום המא”ה שבניתי עבורן, אני מקבלת מהן פידבק על הערך המוסף שהן מקבלות מההכנה מסוג זה. תרגול משימות דומות לאלו שהן יעברו ביום המא”ה, מפחית את מידת הלחץ שלהן לקראת המיונים כיוון שהן כבר חוו את החוויה והן יודעות למה לצפות. בנוסף, הן מקבלות כלים פרקטיים כיצד להתמודד עם נקודות הקושי בהן חוו במשימות השונות שתרגלו.

ההכנה לראיון האישי בצו ראשון גם הוא חשוב. כשערכתי סימולציית ראיון עם נערה שהגיעה אלי להכנה לצו ראשון ושאלתי אותה “איך את מתנהגת בשיעורים שפחות מעניינים אותך?”, היא ענתה לי “אני פחות מקשיבה, מדברת יותר עם זו שיושבת לידי”. היא ענתה כך כי היא ילדה טובה שרוצה לשתף פעולה עם המראיינת שלה ולתת לה תשובה הכי כנה שיש. ההכנה אפשרה לה להיות מודעת יותר לרושם שהיא מותירה על המראיינת בתשובותיה וכיצד לספר על עצמה באופן שיבטא את יתרונותיה וחוזקותיה.

פעם, בזמני, לא זכור לי שעשו עניין מהמיונים לצה”ל, ומצד שני, כנראה שבהליך המיון שהיה נהוג בצה”ל בזמני, פחות היתה האפשרות להשפיע על הדרך שנעשה בצבא. כיום, המציאות השתנתה וצה”ל פתוח יותר לתת מקום למתגייסים לבטא את יכולותיהם המגוונות ושאיפותיהם ולהתאים להם את התפקיד המתאים להם ביותר. סייעו לבנותיכם (וכמובן שגם לבניכם) לממש את האפשרות הזו, הדגישו את חשיבות ההכנה למיונים לצה”ל ולסייעו להן להתכונן אליהם ולהגיע במיטבם.

בת-חן כץ, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית. לאתר של בת-חן

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.