fbpx

הכי יפה בעולם | סמדר אורן

הכי יפה בעולם | סמדר אורן

היום מוטבעים בנערות דימויים בלתי אפשריים להשגה. הן חיות במציאות שגורמת להן להרגיש כל הזמן לא מספיק – לא מספיק יפות, חלקות, או רזות. אז איך אנחנו יכולות לעזור להן לבנות דימוי גוף חיובי?

דימוי גוף נוצר בתהליך הדרגתי דרך החוויות שלנו בעולם: תינוקת מרגישה את הגוף שלה במגע עם אימה, כשהיא מחובקת. כשהתינוקת גדלה, היא מרגישה את הגוף שלה דרך פעולות במרחב, כמו למשל כשהיא מטפסת, זוחלת, או עומדת. בהמשך אנו חוות את הגוף שלנו גם דרך אינטראקציה עם גופים שונים במרחב. הרי זו חוויה אחת להיות ליד סבתא וחוויה אחרת לגמרי לעמוד מול מלכת הכיתה – פעם אני מרגישה נפלא ובפעם אחרת אני מרגישה חסרת ביטחון, וכל זה באותו הגוף. לכן חווית הגוף היא דינאמית, משתנה ורב ממדית.

היום מוטבעים בנערות דימויים בלתי אפשריים להשגה. הן חיות במציאות שגורמת להן להרגיש כל הזמן לא מספיק – לא מספיק יפות, חלקות, או רזות. התוצאה של חוסר שביעות הרצון של נערות ממראן היא רצון תמידי להצטמצם, להקטין, להוריד ולהשתנות. עיסוק במידה, במשקל ובנראות הינו מעגל מתיש ואינסופי. בתרבות הצריכה המערבית ובמודלים הבלתי אפשריים להשגה, האתגר הופך להיות גדול יותר מאי פעם, ועובדה זו משפיעה כמובן על הדימוי העצמי ותחושת הביטחון, בוודאי אצל נערות שגופן בשלבי השתנות וצמיחה.

כיצד את, האישה המשמעותית בחייה, יכולה להשפיע על הדימוי העצמי של המתבגרת?

1. כשאת מחמיאה לה, הקפידי להחמיא לא רק על איך שהיא נראית. שימי לב שכשאת פוגשת חברה, את לרוב קודם כל מחמיאה לה על איך שהיא נראית (“וואו, איך רזית”, או “מה עשית בשיער?”). המבט שלנו וגם המחשבה שלנו הולכים ישר אל הגוף. אבל אפשר לשנות את האוטומט שהורגלנו אליו, ולבחור בנקודת מבט שונה. לשם כך, מצאי דרך להחמיא לה על צורת החשיבה שלה, כישרונותיה, דעותיה, היוזמה שלה או הגמישות מחשבתית שלה. בנוסף, לשאלה המאתגרת “אמא איך אני נראית?” יש כמה תשובות שהן לא אוטומטיות, אך בהחלט אפשר לאמץ אם מבינים את העוצמה של המסר שמועבר באמצעותן. אפשר, למשל, לציין את שילוב הצבעים שהיא בחרה, ועל ידי כך להחמיא לה על טעמה האישי והמקורי.

2. הנערות שלנו חשופות למודלים מאוד מצומצמים של נשיות. הן מעריצות נשים חזקות ומאוד מצליחות. רובן בהחלט מעוררות התפעלות והערכה, אך האם הן המודל היחיד לנשיות? אילו עוד מודלים של נשיות את רוצה לחשוף בפני ביתך? דרך אחת ללמוד להעריך מודלים נשיים היא להתבונן על הנשים סביבכן. דרך נוספת ומאוד משמעותית היא בבית, בינכן. להתחיל בהעצמה של מה שאתן מעריכות זו בזו ובעצמכן. ראשית התבונני פנימה וזהי מה את מעריכה בך, הגידי את זה בקול, בהזדמנויות שונות. זה אולי קשה, אבל אם לא תגידי בקול, איך היא תדע לזהות ולהגיד מה היא אוהבת בעצמה? אחר כך ספרי לה על נשים במעגלים השונים בחייכן, החל מסבתא דרך חברה טובה, פעילה בקהילה או חברת כנסת – התמקדי במה שאת מעריכה בהן. הראי לה שיש הרבה תכונות שניתן להעריך ומגוון עצום של מודלים.

3. עזרי לה להתחבר לגוף שלה. איך עושים את זה? גם פה עליך להתחיל קודם כל עם עצמך, משום שלהתחבר זה קודם כל להכיר את הגוף שלי. השלב הבא יהיה לכבד אותו ואחר כך לחיות איתו בשלום ואולי אפילו לאהוב אותו. לכן, כשאת מצטלמת בסלולרי, אל תמהרי למחוק את התמונה כי לא יצאת מושלמת. אמצי לך את הסיסמה “לחיות בשלמות עם אי השלמות”. דרך נוספת – ונוחה – להתחבר לגוף שלך זה ללבוש בגדים שנוחים לך ולא מגבילים את התנועה שלך, כי המסר הנוסף שכדאי לך להעביר הוא שאנחנו עושות רק שנוח לגוף שלנו. צאו להליכה משותפת/רכיבה/ קפיצה בטרמפולינה או כל מה שיש בו תנועה, וחושו את הנמרצות, תחושת החוסן והאנרגיה שהגוף שלנו מספק לנו. נסו לשלב זאת בשגרת הבילוי המשותף שלכן, אחת לשבועיים למשל. בשיחה עם הנערה תוך כדי התנועה, תשאלי שאלות שמכוונות את הזרקור למודעות לגופה, לדוגמא “איך הגוף שלך מרגיש עכשיו?” או “איפה את מרגישה את זה בגוף?”. הפניית הפנס לגוף, תכוון אותה להתחבר אליו וללמוד להקשיב לו. עם הזמן היא תבין מתי היא מרגישה בגוף שכדאי או לא כדאי לה להיות במקום מסוים, לדוגמא.

4. אימוץ מסר חיובי לגבי הגוף שלנו. ייתכן וזה נראה לך פשוט מדיי או עוד סיסמה מעולם החשיבה החיובית, אבל כשאנחנו מתמקדות במה שאנחנו לא אוהבות או לא רוצות בגוף שלנו, הפוקוס עובר לשם. אני מציעה שתעשי ניסוי: במהלך הימים הקרובים תתמקדי במסר חדש שתנסחי עבורך, כלפי הגוף שלך, ושימי לב להרגשה שלך. המסרים יכולים להיות, לדוגמה, “אני הכי יפה כשטוב לי”, “אני חזקה ומסוגלת” או “אני שלמה עם הגוף שלי”. על מנת שנוכל להעביר מסרים חיוביים לבנות שלנו, אנחנו חייבות להתחיל בהתבוננות פנימה, כך שהגיע הזמן לחיות בשלמות עם אי המושלמות.

הכותבת היא אשת חינוך, בעלת מרכז אורן, מרכז אימון לבני נוער. מייסדת תוכנית ‘רצה לעצמה’ קבוצות ריצה לנערות לגיבוש דימוי עצמי חיובי וחוסן.

איך “הורות איטית” תורמת לדימוי גוף חיובי?

מרוצה מהגוף שלך? מחשבות על בנות, אימהוּת, דימוי גוף ומה שביניהם

“עשר פלוס” והסטייליסטית גאלה רחמילביץ’ קוראים לעידוד דמוי גוף חיובי בקרב הילדים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.