fbpx

רואים שקוף

רואים שקוף

האתר החדש של משרד החינוך מעניק הצצה מלאה על הנתונים של כל בתי הספר. בכך הוא מאפשר שקיפות דמוקרטית, אך במחיר כבד מדי

בהרבה טקס וחגיגיות, השיק לאחרונה משרד החינוך אתר חדש, שבו יפורסמו תוצאות מבחני המיצ”ב ונתונים על האקלים הבית ספרי. בנוסף יהיה אפשר למצוא באתר השוואה בין בתי ספר, את הממוצע הארצי ואפשרות צפייה בנתוני האלימות במוסדות השונים, כמו גם ברמת התלמידים במתמטיקה, שפה, אנגלית ומדעים.

החידוש המשמעותי שבו התפאר משרד החינוך הינו השקיפות הגדולה והנגישות הקלה לציבור לנתונים. אם עד כה הייתה הגישה לנתונים מסורבלת ומעיקה, הרי שכיום היא נמצאת במרחק נגיעה – רק הושט ידך וגע בם.
שקיפות היא אבן יסוד בחברה דמוקרטית, אבל במקרה הזה עלול להיות לה גם מחיר כבד, ולכן השאלה היא מה גובר על מה: הצורך בשקיפות או ההגנה על הפרטיות?

עוד ב”עשר פלוס”: 

עבור מי שאינו בקיא בפרטים, מבחני המיצ”ב מוגדרים באתר משרד החינוך כ”מערכת מדדים בית-ספריים המשמשת עבור מנהל בית-הספר וצוותו כלי עבודה מרכזי לתכנון משאבים ולניצולם”. המטרה הראשונית שלהם היא להוות מערכת מדדים בית-ספריים, שתספק מידע לעומדים בראש המערכת החינוכית על תפקודי בתי הספר, על מנת ללמוד מהתוצאות ולשפר את תהליכי ההוראה והלמידה. מרבית המומחים ואנשי החינוך שמחים על עליית האתר החדש, שמאפשר שקיפות ומידע לכל דורש, אבל לדעתי כדאי להתנהל בעניין בזהירות.

רבים מהורים בישראל מביטים בקינאה על מערכת החינוך בפינלנד, שבה לא רק הציונים קובעים את עתיד הילדים, אך כעת, עם עליית האתר החדש, נראה שאנחנו רק הולכים ומתרחקים ממנה. כך שעכשיו התחרות על השגת ציונים גבוהים, הקיימת ממילא בין בתי הספר, תלך ותגבר.

כמובן שמה שמטריד בעיקר הוא הלחץ שעלול להיות מופעל על התלמידים. אם עד היום השמועות בשטח לחשו על מורים ש”משחררים” ממבחן המיצ”ב תלמידים שידועים כ”חלשים” בתירוץ זה או אחר, כעת התופעה עלולה להקצין. כל בית ספר עלול לראות עצמו בתחרות עם בתי ספר אחרים, ומי יודע מה יהיו התוצאות של תחרות זו, בעיקר עבור התלמידים החלשים במערכת, או מה תהיה מידת הלחץ שיופעל על כלל התלמידים.

לכן, כדאי כי בד בבד עם שמחת השקת האתר, ואפשרות השקיפות בפרט, ישקלו במשרד החינוך להציב בקדמת הבמה את העקרונות שקבעו בעצמם, הטענו כי: “ההערכה באמצעות המיצ”ב היא רק אחת מתוך אוסף של כלי הערכה מסוגים שונים ומגוונים”. כדאי שמערכת החינוך תחשוב כיצד דואגים שגם תלמידים שציוניהם אינם גבוהים יתקיימו בכבוד. כיצד להכניס למערכת גם מושגים כמו יצירתיות, הומניות וכבוד הדדי – ולא רק ללמד אותם ועליהם, אלא באמת להאמין בהם, וכיצד לאפשר לתלמידים לבלוט בתחומים אחרים שהם יכולים להיות חזקים בהם, גם אם אלו אינם נמדדים בציון.

הכותבת היא מנכ”לית פורטל ההורות “עשר פלוס” ומומחית למחקר תרבות נוער.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.