fbpx

נופל וקם

נופל וקם

ספרו של דן הימן מתאר את חוויותיו האמתיות כילד החולה במחלת הנפילה

בסקרנות ניגשתי לקרא את ספרו של דן הימן, “צלקת”, בו מתואר מסע ייסורים אישי וחברתי שהוא עבר כילד החולה במחלת הנפילה. גם אני כילדה עברתי תהליכים רפואיים שונים שהשפיעו עליי מאוד, וסקרן אותי לראות כיצד הוא חווה את מצבו הרפואי ואת תגובות החברה, והאם אוכל להזדהות עם חוויותיו.

בספרו חושף הימן את נקודת המבט של ילד בריא, “רגיל”, כמו כולם, שביום בהיר אחד משתנים חייו כאשר הוא מקבל התקף אפילפסיה אל מול ילדי הכיתה, רגע לפני היציאה לטיול כיתתי. הוא מתאר בצורה אמינה ומכמירת לב את קשייו של הילד מול המחלה המורכבת והמטלטלת הזו בתוך חברת הקיבוץ הסגורה, שבה כולם יודעים על כולם הכול כול הזמן.

בצורה נוקבת וישירה הוא מספר על כאבי הלב והגוף, על תגובות החברה, על הקושי הגדול ביצירת מערכות יחסים, על התסכול העצום מול הניסוי והטעייה שבתהליך התאמת התרופות, ובעיקר על ההשפעה הגדולה של המחלה הזו על חייו: הוא הפך לילד ציני מאוד, מסוגר, “ילד-זקן” כהגדרתו, בודד ללא חברים וללא קשר עם בנות. דן מספר לנו גם כמה חשובה התמיכה המשפחתית וכמה משמעותית תמיכת המשפחה היתה עבורו, שהיא ליוותה אותו במסעו אל גוב המחלה והאמינה בו.

כאם, היה לי קשה לעיתים לקרא את הספר ולהכיר ברגשות הקשים של הילד, שמבוטאים בשפה הצינית מאוד שלו. הרגשתי צורך לשמור ולהגן על ילדיי שלי מפני כל זעזוע שיגרום להם להיות כל כך מחוספסים ועוקצניים. גם לקרוא את מקומה של האם במאבק במחלה לצד בנה, את הקושי שלה לצפות בו משתנה בגינה, לצפות בו מהצד מתמרד ומסרב לקחת את הכדורים שלו, ואת ההתקף הקשה שמגיע בעקבות החלטה זו, ולאפשר לו את המקום הזה כדי שילמד ויחווה על בשרו, היה לי, כאימא, משמעותי ומרגש. אני חושבת שכדאי שהורים לילדים עם מחלות כרוניות יקראו את הספר כדי להבין כיצד הילד חווה את המשבר הרפואי ואת ההשלכות שיש לו עליו.

דן החלים מהמחלה כנגד כל הסיכויים והתגייס לצבא. בהמשך הוא התחתן ונולדו לו ארבעה ילדים. כיום הוא סופר, עיתונאי, חקלאי ומרצה. כל כך משמח להגיע לחלק הזה בספר!

הספר זמין עכשיו לרכישה באתר האמזון הבינלאומי, אתר אינדיבוק לספרים דיגיטליים בעברית ובאתר המוציא לאור 

הכותבת היא יועצת התפתחותית ומנחת הורים בכירה במרכז להורות ומשפחה בבית הספר ללימודים מתקדמים בסמינר הקיבוצים

ריקי ברוך ממליצה על הספר “55 דקות באנטבה”

מה מוביל נער בן 11 לכתוב ספר הרפתקאות?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.