fbpx

עסק משפחתי

עסק משפחתי

אחרי שנולדו להם שני ילדים עם תסמונת דאון, החליטו בני הזוג רייטס לפתוח בית קפה לאנשים עם מוגבלויות, במטרה להכניס אותם אל מעגל העבודה

בית הקפה Bitty & Beau’s הצליח להפוך למקום עליה לרגל לא רק בזכות האספרסו הטוב שלו, אלא דווקא בזכות הצוות המקורי של המקום. בית הקפה, שנמצא בצפון קרולינה, מעסיק כארבעים אנשים עם מוגבלויות והוא מנוהל על ידי שני אנשים בעלי תואר בחינוך מיוחד.

את המקום פתחו ב-2016 בן ואיימי רייטס, זוג נשוי עם ארבעה ילדים, ששני הקטנים שבהם, ביטי ובאו, הם בעלי תסמונת דאון. “אנו מאמינים כי הצעד הראשון ביצירת הזדמנות עבור ביטי ובאו, כמו גם אחרים עם מוגבלויות אינטלקטואליות והתפתחותיות, זה לשנות את הדרך שבה אנשים מסתכלים על  אנשים עם מוגבלויות, כך שהם יכלו להיות מוערכים יותר על ידי החברה”, אמרה איימי בראיון ל-A+.

לאחר לידת באו, בן ואיימי נחשפו לעולם של אנשים בעלי מוגבלויות, וכך הם גילו ששבעים אחוז מהמבוגרים החיים עם מוגבלויות שכליות הם מובטלים, למרות שרבים מהם מוכנים ומסוגלים לעבוד (זאת על פי ועדת שוויון ההזדמנויות בארה”ב). בן, שמנהל חברה לייעוץ השקעות, שכר כמה אנשים עם מוגבלויות למשרדו, ואיימי פתחה עמותה שמטרתה לעזור לאנשים עם מוגבלויות למצוא הזדמנויות תעסוקה. עם זאת, השניים ידעו שהם יכולים לעשות יותר, וכך עלה הרעיון לפתוח בית קפה.

השאיפה היתה לשבור את החומות בין אנשים עם מוגבלויות לאנשים נורמטיבים, ולהוכיח למעסיקים פוטנציאליים שאנשים עם מוגבלויות הם כח עבודה ראוי. “לקחנו את הסיכון”, מספרת איימי. “לא ידענו כלום על קפה או על בית קפה, אבל היינו נחושים לעשות את זה, וכשהתשוקה והתכלית נפגשות – הכל אפשרי”.

ואכן, בעזרת כתבות תומכות בתקשורת, המקום הפך מהר מאוד לסיפור הצלחה ולמוקד עליה לרגל, ותוך שבועות ספורים הם נאלצו להעביר אותו מחלל של 500 מטרים רבועים לכזה שיש בו 5,000 מטרים רבועים, על מנת להכיל את כל הלקוחות שמגיעים אליו.

עסק משפחתי

לעובדים ב- Bitty & Beau’s יש מגוון של ליקויים אינטלקטואליים והתפתחותיים, כולל שיתוק מוחין, תסמונת דאון והפרעת ספקטרום האוטיזם. לרובם מעולם לא היתה עבודה לפני כן, “לא בגלל שהם לא רוצים, אלא מפני שרוב העסקים לא נותנים להם הזדמנות”, מסבירה איימי. “הם עובדים קשה, נאמנים, מסורים ומוכשרים ששואפים ללמוד, והם חיים כל יום בהכרת תודה”. כך למשל, ג’סי גיום, עובד במקום שסובל משיתוק מוחין, העיד ש”התפקיד שלי נותן לי ביטחון ועוזר לי לגדול כאדם. העבודה שלי מביאה לי שמחה ואושר”.

על פי איימי, “החנות היא הרבה יותר מאשר יצירת מקומות עבודה – מדובר ביצירת תרבות שבה אנשים עם מוגבלויות מוערכים, והשאיפה שלנו היא ליצור עולם שבו הם מקובלים וכלולים”.

בנוסף לכך, בית הקפה נתן למשפחת רייטס הזדמנות להתקרב מחדש. “כל המשפחה שלנו מעורבת בעסק ולא היינו עושים את זה בשום דרך אחרת, “מסבירה איימי. “שתי הבנות הבכורות שלנו יצרו חברויות נהדרות עם העובדים והן אוהבות לעזור בחנות, וביטי ובאו נמצאים בחנות בכל הזדמנות”.

המשפחה מתכננת לפתוח בהמשך השנה סניף נוסף בדרום קרוליינה, ולהמשיך להתרחב. בנוסף, היא מקווה להמשיך לתמוך באנשים עם מוגבלות ככל האפשר.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.