fbpx

מי מרחם על הילדים שלנו

מי מרחם על הילדים שלנו

הדיווחים הרבים בתקשורת על מקרים בהם דמויות חינוכיות ובעלות סמכות נחשדות בניצול מעמדן כדי לפגוע בילדים, ממחישים שאין לנו ברירה אלא לדרוש שינוי בכמה רבדים

קשה להתעלם מהעובדה כי לאחרונה הולכים ומתרבים הדיווחים בכלי התקשורת על מקרים בהם ילדים נפגעים מינית על ידי מבוגרים. ולא סתם מבוגרים, אלא מבוגרים שהם בעלי סמכות ומעמד בחברה. למרבה הצער, לא חסרות דוגמאות, הרי רק בשבועות האחרונים דווח על מורה שנחשד בפגיעה מינית בתלמידותיו, בשוטר שעל פי חשד ניצל את מעמדו כמדריך בקייטנה וביצע בילדות מעשים מגונים, וכמובן שישנם עוד מקרים נוספים.

מקרים אלו מזעזעים, והם ללא ספק הסיוט של כל הורה. התחושה העולה נוכח המציאות הזו היא של אגרוף בבטן שמכווץ אותה ואינו מרפה. כהורים אנחנו שולחים את ילדינו למסגרת החינוכית מתוך אמון מלא כי ישמרו עליהם, ואף יגנו עליהם בשעת הצורך. עד היום, החשש שלנו היה כי הילד יפצע חלילה או יפגע על ידי הילדים האחרים. אף הורה לא העלה על דעתו שדווקא דמויות הסמכות יהיו אלו שיפגעו בילדים. כמובן שחשוב לסייג ולומר כי מרבית דמויות הסמכות עושות את עבודתם נאמנה, אבל יחד עם זאת עולה השאלה: אם אלו הם הדברים, מי מגן על ילדנו?

“מי מרחם על ילדי הגן?” שאל בשירו המשורר הידוע עמיחי, ואני מוסיפה את השאלה: מי מגן על ילדי בית הספר? מי מגן על ילדי הקייטנות? מי מגן על ילדי תנועות הנוער?

המסקנה המתבקשת היא שכהורים וכחברה אנו נמצאים במצב בעייתי – מצב שמחייב עשייה. חשוב שנבין כי כל הנעשה בעולם המבוגרים משפיע על הילדים ועל בני הנוער, ויש לכך השלכות לעתיד הקרוב והרחוק. חברה שבה הדמויות החינוכיות שאמורות לשמור על החוק משדרות אלימות, היא חברה שמייצרת אלימות. הילדים והנוער של היום מביטים בנו ומחקים אותנו, את מעשינו ואת התנהגותנו.

לכן, הגיע הזמן שנשים את הדברים על השולחן ונקרא לשינוי חברתי ומדיני. שינוי שנוכל ליישמו במספר כיוונים שונים: ראשית, באמצעות בניית תכנית לאומית שתכלול את משרד החינוך, הרווחה והשוויון המגדרי, ותעזור לנו להתמודד עם המתרחש. תכנית שבה האנשים המוסמכים על ידי  המערכת לתפקידים אלו יהיו אנשים נכונים ומתאימים. את זאת ניתן לעשות באמצעות החמרת תנאי הקבלה למקצועות החינוך והטיפול, והחמרת הפיקוח עליהם.

בנוסף, על מנת שיהיה שינוי חברתי ותרבותי אמיתי, עלינו להתחיל מהילדים של היום שהם המבוגרים של העתיד. עלינו ללמדם מהי התנהגות אחרת.

כיצד תזהו פגיעה מינית בילדכם?

גם לנו יש תפקיד במניעת האונס הבא

הגיע הזמן שגם אנחנו ההורים נשוחח בבית על הנושא. כחברה אנו מכוונים לפעולה בעיקר אל מול המגדר הנשי ולרגע לא נותנים את הדעת כי חינוך מיני הוא גם חינוך המיועד לבנים. עלינו להסביר לבנותינו, וגם לבננו, מהי מיניות בריאה, ומהי פגיעה מינית. מתי מדובר בחיזור ומתי מדובר בהטרדה. ובעיקר עלינו לצאת כנגד אותם מקומות בתרבות הישראלית בהם עדיין מעודדים גברים להיות “גבר גבר”, ולהפגין חוסר כבוד ופוגענות כלפי האחר/ת. בואו נדבר עימם בשפה שונה, בה יככבו ערכים כמו סבלנות וסובלנות, כבוד הדדי, אהבה וחברות, וכדאי שנעשה זאת כבר היום – לפני שיהיה מאוחר מדי.

הכותבת היא מנכ”לית פורטל “עשר פלוס”, ומומחית למחקר תרבות הילד והנוער

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.