fbpx

ספרים לדור הבא

דן 2

בגיל 11 בלבד הוציא דן פלג ספר הרפתקאות. דנה אבירם היא עובדת סוציאלית שכעת יוצא ספרה התשיעי. לרגל שבוע הספר ביקשנו לשמוע מהם מה הניע אותם לכתוב והאם, בכלל, הצעירים עוד קוראים ספרים

כרטיס ביקור

“קוראים לי דן פלג, אני בן 11, גר ביישוב נווה זיו שבגליל המערבי ולומד בכיתה ו’. אני אוהב משחקי מחשב, לעבוד עם תוכנות עיצוב גרפי ותוכנות לעריכת סרטונים. מאוד מעניין אותי כל תחום הטכנולוגיה והחידושים שיש. גם החלל והגלקסיות תמיד עניינו אותי והאפשרות לחיים בכוכבי לכת אחרים”.

אני הבן אמצעי, יש לי אח גדול ואחות קטנה. אני מאוד אוהב בעלי חיים, ובמיוחד את הכלב מלטז שלי שקוראים לו YT. חוץ מזה אני אוהב לרוץ, השתתפתי כבר בשני מרוצים באזור הגליל המערבי ואני בקבוצת ריצה”.

כיצד עלה הרעיון לספר?

“בקיץ האחרון, כשהייתי בברכה, ראיתי נמלה קטנה וחשבתי לעצמי מה יקרה אם הנמלה הזו תהפוך לענקית ומפחידה, ומשם המשיכה כל העלילה והדמויות וההרפתקאות. כשספרתי לאמא שלי את הסיפור, כל יום את ההמשך של העלילה, היא הציעה שאכתוב על זה ספר. יחד עם אמא שלי ישבנו לכתוב את הסיפור, שלחנו לכמה חברים לקרוא והם מאוד מאוד התלהבו – אז החלטנו שנפיק את הספר”.

במה הספר עוסק?

“הספר מספר על יורם, ילד בן 10 שיוצא למסע הרפתקאות. הוא מגלה חליפת כוחות מיוחדת, ויחד עם חייזר חביב יוצא באומץ רב למשימה להצלת העולם. בדרך הם פוגשים חלליות, גלקסיות, מכתבים סודיים, פרופסור מדען, נמלה ענקית ורעה המאיימת על העולם, ויוצרים תכנית פעולה אחת מדהימה”.

מה הכי אהבת בתהליך העבודה?

“הכי אהבתי לראות את הדברים שהיו לי בדמיון הופכים לתמונות בספר. אני ציירתי סקיצות ושלחתי למאייר, פיים בונס, והוא הפך את זה לאיורים. זה היה ממש כייף ומרגש לקבל את האיורים, שיצאו מדהימים. אהבתי לבנות את האתר של הספר ולעדכן אותו, לצלם סרטונים ולהעלות לערוץ של ‘אולטרה 66“.

כייף לי גם לקבל מכתבים מילדים שכותבים לי שהם מאוד אוהבים את הספר ושואלים מתי יהיה ספר המשך”.

מה היה הכי מאתגר?

“היה לי חשוב להבין איך כל ההפקה של הספר עובדת, לקרוא את ההסכמים עם המוציא לאור של הספר, לבנות את האתר ולהבין איך המכירות מתבצעות”.

האם לדעתך בני הנוער קוראים ספרים/לא קוראים?

“יש בני נוער שקוראים ספרים, אבל לדעתי יש הרבה בני נוער שלא כל כך קוראים ונמצאים הרבה ביוטיוב. דרך היוטיוב והאינטרנט הם קוראים ולומדים את כל מה שמעניין אותם”.

הספר שכתבתי, ‘אולטרה 66’, מיועד בעיקר לילדים צעירים, וזה גיל שבו הילדים מאוד אוהבים לקרוא ומאוד אוהבים שיקריאו להם”.

איזה מסר אתה מעוניין להעביר לקוראים?

“הזמינו אותי להעביר שעות סיפור במקומות שונים, ובמסגרת הזו אני פוגש הרבה ילדים. הרבה מהם מאוד מופתעים מזה שילד בן 11 הוא סופר. המסר שלי אליהם הוא שאפשר לעשות הכל, גם כשאתה ילד. אם יש לילד או לילדה חלום, או משהו שהם ממש רוצים לעשות, שלכו ויגשימו את זה – לא צריך לחכות עד שתהיו גדולים”.

דן פלג

כרטיס ביקור

“שמי דנה אבירם, אני סופרת ילדים ונוער. הספר ‘המשחק’ הוא ספרי התשיעי היוצא לאור. אני עובדת סוציאלית במקצועי, ואמא לשלושה ילדים, וכלב טרייר קטן”.

כיצד עלה הרעיון לספר?

“הרעיון לספר עלה בי לאחר שקראתי את הספר “משחקי רעב” והחלטתי לשלב בין תחומים שמעניינים אותי: מציאות, מציאות מדומה ומשחק שבו משחקים למעשה על החיים. בנוסף אני מתעניינת מאוד בדינאמיקה של מה שקורה ברשת האינטרנט – במשיכה שלנו למשחקים, לנייד, ובכוחות המשפיעים עלינו. שילבתי בספר את התובנות שלי בנוגע לכוחות משמעותיים שנהנים כלכלית מהשימוש שלנו ברשת”.

במה הספר עוסק?

“הספר עוסק במורה הנכנסת לכיתה ומציעה לתלמידים להצטרף למשחק מחשב של מציאות מדומה, בסופו השורד האחרון יקבל במציאות דבר מה משמעותי מאוד. הם נכנסים למשחק, מתחרים אחד בשני, בדרקונים וברוחות רפאים, אך המשחק יוצא משליטה, ומשתלט על חייהם. הם הופכים לאויבים גם במציאות, ומסכנים האחד את השני. עד שהם מבינים שהמשחק אינו תמים, ועליהם להתאחד, לגלות מי היא אותה מורה מסתורית, ואלו כוחות עומדים מאחוריה. ספר המשלב פנטזיה, מציאות ומציאות מדומה, ומחזיק את הקורא במתח לכל אורכו”.

מה הכי אהבת בתהליך העבודה?

“לאורך תהליך העבודה אהבתי מאוד לכתוב את הספר משלוש נקודות מבט שונות. מדובר בסוג כתיבה שלא התנסיתי בה קודם, ויכלה לאפשר לי כסופרת מגוון רב יותר של התרחשויות, רגשות, ותובנות. בנוסף זה ספר הפנטזיה הראשון שאני כותבת, ונהניתי מאוד להשתולל בדמיון, ולצאת מהחיים הראליסטיים שאותם בדרך כלל אני מתארת”.

מה היה הכי מאתגר?

“האתגר המיוחד בספר זה היה השילוב בין הכניסה לעולם הפנטזיה והיציאה ממנו לעולם מציאותי. דבר זה מתרחש בספר מספר פעמים, והצורך לשלב את העולמות היה מאתגר ומסקרן”.

האם לדעתך בני הנוער קוראים ספרים/לא קוראים?

“בעיני קריאת ספר היא חוויה ייחודית לכל אחד. ולכן, כשבני נוער וילדים אומרים לי שהם לא אוהבים לקרוא, אני רוצה להסביר להם שזה כמו להגיד ‘אני לא אוהב לאכול’. הרי יש טעמים שונים, מגוונים, ובוודאי שיש טעם אחד שאותו ילד יאהב. הדבר דומה לספרים. בספרים ישנם ז’אנרים שונים, וכל אחד יכול למצוא בתוכו סגנון ספר שאותו יאהב. לכן, אם אתם לא קוראים ספרים – אל תתייאשו, חפשו את סגנון הספר או הסופר האהוב עליכם, משוכנעת שהחוויה תהיה לכם טעימה – סליחה – מיוחדת ומעשירה”.

איזה מסר את מעוניינת להעביר לקוראים?

“המסר בספר שאני מעבירה לקוראים הוא שברשת יש כוחות חזקים וכלכליים שמנסים להשתמש בנו. כלומר לגרום לנו לבלות שם יותר זמן, לפרסם אותם, ולגרום  לנו לצרוך יותר כתוצאה מכך. הבקשה שלי היא לפקוח עיניים גם כשאנחנו ברשת, ולנסות להבין מה קורה מאחורי הקלעים, להחליט באופן עצמאי כמה זמן אנחנו מבלים בגלישה, לאן אנו גולשים, ולשים לב למסרים הסמויים שמועברים אלנו”.

xup

לגעת בהצלחה: האפליקציות שיעזרו למתבגרים

איך אנו מעצבים את דימוי הגוף של הילדים ממש במו פינו

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.