fbpx

האם אני מושלמת?

מתוך ההצגה "מושלמת". צילום: בני גם זו לטובה
מתוך ההצגה “מושלמת”. צילום: בני גם זו לטובה

“מושלמת”, ההצגה שרצה במדיטק חולון, עוסקת ברגישות ובתבונה בנושאים של דימוי גוף והפרעות אכילה. שלי גפן צפתה בה בחודש האחרון, והיא ממליצה עליה בחום אף כי ההצגה יצאה להפסקה זמנית. בהפקה מבטיחים – היא עוד תחזור

 

“מושלמת” היא הצגה המבוססת על הספר המצליח “נערות בלחץ” מאת ג’קלין וילסון, ומתמקדת באלי – נערה כשרונית ושמחה, בעלת קשרים חברתיים טובים ומשפחה תומכת. אלי נסחפת למערבולת של מרדף אחר ‘המראה המושלם’, כאשר חברתה הטובה מתקבלת לתחרות יופי לקמפיין אופנה. מערבולת זו גובה ממנה מחירים גבוהים ברמה האישית, הבריאותית, החברתית והמשפחתית.

כמה מאתנו שמעו את המתבגר/ת שלהם מתבטא/ת בנושא המראה החיצוני (“אני רק צריכה להוריד חמישה קילו ויהיה בסדר”, “מה זה הירכיים הרחבות האלה?”)? כמה פעמים בני משפחה או חברים העירו לילדים שלכם על משקלם או המליצו להם לשפר את המראה החיצוני?; גיל ההתבגרות מציב את המתבגרים בפני דילמות ואתגרים לא פשוטים. המתבגרים משתנים בחיצוניות ובפנימיות כאחד, כאשר דימוי הגוף מהווה מרכיב מרכזי בתפיסת הזהות שלהם ולסביבתם יש תפקיד משמעותי בתהליך הזה. המציאות התקשורתית כיום משדרת ומייצגת מודלים בלתי אפשריים של נשיות וגבריות, ואלו מהווים פרמטרים להשוואה ולהתייחסות של המתבגרים. אם לא די בכך, קיים עיסוק מתמיד ויומיומי במראה החיצוני (בעיקר מצד בנות) ברשתות החברתיות. נערות רבות מעלות תמונות של עצמן ומבקשות “לייק” ותגובות מהחברות. מחקרים מראים שההתנהלות ברשתות החברתיות אכן משפיעה רבות על הדימוי העצמי של נערות (באופן משמעותי יותר מאשר על נערים, אגב), וכי מתבגרים רבים מוטרדים מהמראה החיצוני שלהם ומנסים להתאים את עצמם למודל החברתי בעזרת לבוש, איפור, ספורט, דיאטות הרזיה ועוד. המצב הזה מוביל חלק מהם לקשיים ולעתים גם להפרעות אכילה, כמו אנורקסיה או בולימיה.

ההצגה “מושלמות”, העוסקת בנושא הרגיש והחשוב הזה, מציגה נקודות מבט שונות של תופעת האנורקסיה: נקודת המבט של אלי, המתמודדת לבדה עם הקשיים ומנסה להוריד ממשקלה תוך שימוש בדיאטת הרעבה ובספורט. נקודות המבט של אביה ואחיה, המגלים את המחלה בשלב מתקדם ומנסים לעזור לאלי לצאת מהמערבולת, וכן נקודת המבט של חברותיה הטובות המנסות לתמוך בה אך לא מצליחות להגיע אליה ‘עד הסוף’. בולטת בהיעדרה האם, שנפטרה ממחלת הסרטן ודמותה האימהית והנשית חסרה לאלי בהתמודדותה עם הקשיים סביב דימוי הגוף.

“מושלמת” מציבה בפנינו מראה מדויקת של העולם התקשורתי שבו חיים המתבגרים. ההצגה ממחישה היטב את המחיר הגבוה שמשלמים בני הנוער במציאות בלתי אפשרית הדורשת מהם לעמוד בסטנדרטים לא מציאותיים, ומאפשרת לנו הצצה אותנטית לעולם המתבגרת ולתחושת הבדידות שלה – זו המזינה את האנורקסיה כמו גם את חוסר האונים של ההורים.

מומלץ בחום ללכת לצפות בהצגה עם המתבגרים הפרטיים שלכם, ולו בכדי להמחיש להם את שטחיות הדיון הציבורי-תקשורתי במראה החיצוני ואת הפער העצום בין המציאות למדיה. מומלץ להעביר את המסר שהעיקר הוא מי אתה ולא איך אתה נראה חיצונית, ובוודאי לא איך משתקפים המתבגרים והחיים במסכים (ובשונה כל כך מהחיים האמיתיים).

# מושלמת – הצגה לגילאי 10 ומעלה, “המדיטק” בחולון; מומלץ לעקוב אחרי פרסומים על תאריכי ההצגה העתידיים  

הכותבת היא ד״ר שלי גפן, אמא לשלושה ילדים ומתוכם שני מתבגרים. מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. שותפה במרכז “רגעים” המתמקד בתקשורת מקרבת וביחסים טובים לצד המסכים.
מעבירה סדנאות בנושאים מגוונים ובהם: תקשורת, הורות, שינוי ועוד

 חנוכה ביוטיוב ובדי-וי-די: לכל ההמלצות של “עשר פלוס” 

לכל הטורים בקמפיין “עשר פלוס”: השלמות שלך היא הפלוס שלי!

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.