fbpx

נהיגה בעידן הדיגיטלי

young-driver-shutterstock

 

להתפתחויות הטכנולוגיות יש צדדים נפלאים, כל עוד אינן מפריעות לצעירים שלנו בזמן נהיגה. 5 הסחות דעת על ההגה שכל נהג צעיר חייב להכיר

 
פייסבוק, וואטסאפ, יוטיוב, ווייז. לכל ההמצאות והחידושים הטכנולוגיים הללו ישנם יתרונות ברורים: הם תורמים להנגשת הידע והמידע; מקרבים בין רחוקים ופותחים ערוצי תקשורת חדשים ומידיים. אולם לצד כל אלה, הפיתוחים בתחום התקשורת תורמים להסחת הדעת – אפילו בזמן נהיגה.

הסחות דעת הן אחד הגורמים העיקריים לתאונות דרכים. חלק מהן היו שם גם בזמן שאנחנו היינו צעירים (למשל, הרצון לסדר את הפוני במראה רגע לפני שמגיעים). ישנן גם הפרעות האופייניות יותר למבוגרים, נהגים ותיקים בדרך כלל, החשופים למשל למריבות של המתבגרים במושב האחורי או שוקעים במחשבות ודאגות שמזמנים תלאות החיים. אולם, כאמור, הנהגים הצעירים והחדשים חשופים יותר להפרעות שמקורן בטכנולוגיה המתפתחת, בשילוב התחושה האופיינית לגיל הנעורים של “לי זה לא יקרה”. לצורך כך ריכזנו בפניכם את הסכנות הטכנולוגיות העיקריות שאליהן נחשפים המתבגרים שלנו בהיותם ישובים מאחורי ההגה ונוהגים בכבישים הסואנים. חשבון נפש – גם על הכביש.

מדברים בזמן נהיגה

לדבר בסמארטפון בזמן נהיגה זה אינו רעיון טוב, בלשון המעטה, אפילו עם דיבורית. דיבור בטלפון בזמן נהיגה מעלה פי ארבעה את הסיכוי להיות מעורב בתאונה. אם מדובר בשיחה ללא דיבורית, הסיכון עולה אף יותר כיוון שגם הידיים מועסקות בטלפון. מעבר לכך, תמיד קיים הסיכוי שהטלפון ייפול וישלח את הנהג לחפש אותו – מה שמכפיל כמעט פי עשרה את הסיכויים לתאונה.

 למה לדבר כשאפשר להקליד?

אם שיחה בזמן נהיגה היא פעולה מסוכנת, תחשבו עד כמה מסוכן לקרוא הודעות שהתקבלו בזמן הנהיגה – שלא לדבר על לנסות להשיב להודעות האלה. בזמן הממוצע שבו לוקח לקרוא הודעה בנייד, רכב בכביש בינעירוני יכול לעבור מרחק של מגרש כדורגל. בזמן כזה עלולים לצוץ הרבה מאוד אירועים הדורשים את תשומת לבו המלאה של הנהג ואת תגובתו המהירה.

המוח האנושי אינו בנוי לתגובה במהירויות שבהן רכב נוסע. אם אנחנו הולכים בזמן קריאת הודעת וואטסאפ, ייתכן בהחלט שניתקל בגדר, למשל. לא נעים, אבל תמיד נוכל להסתכל קדימה ולראות שאין גדר בכמה מטרים הבאים ולהרגיש בטוחים יחסית. לעומת זאת, בזמן קריאת הודעה ברכב נוסע עובר הרכב מרחקים גדולים שלא ניתן להתכונן אליהם בלי לתת את מלוא תשומת הלב למתרחש על הכביש. איך להימנע? רצוי להשקיט את צליל הנייד כדי לא להתפתות. אם מדובר במשהו ממש דחוף, תמיד אפשר לעצור בצד בזהירות.

איך מגיעים אל…?

אחד הדברים הנוחים ביותר בנהיגה המודרנית הוא השימוש בניווט GPS, וייז, גוגל מפות – האפשרויות רבות. אחת הבעיות היא שתמיד נזכרים להקליד את היעד אחרי שכבר מתחילים לנהוג. הסבירו למתבגרים שלכם שהקלדה היא הקלדה, וכמו שעוצרים בצד אם רוצים לכתוב הודעה דחופה – כך גם יש לעצור בצד הכביש כדי להזין נתונים במכשיר הניווט.

מוזיקה

המוזיקה היא אמנם אינה המצאה של העשור האחרון, אך הפיתוי להאזין לה בזמן הנהיגה עלה עם ההתפתחות הטכנולוגית. תאורטית, ישנם לא מעט חידושים המאפשרים האזנה למוזיקה באופן בטוח יותר, כגון שליטה על עוצמת הקול או על הערוץ באמצעות בקרה הנמצאת על ההגה עצמו. אולם למעשה, המוזיקה עצמה מהווה היסח דעת, בייחוד אם מדובר במוזיקה מוכרת ואהובה המפתה לרקוד לצליליה. האזנה למוזיקה בעוצמה גבוהה פוגמת ביכולת הנהג להקשיב ולהגיב בזמן לצלילים אחרים: צליל המנוע (ובעיות בו), וקולות הבאים מהדרך או מנהגים אחרים (צפירות וכדומה). נוסף לכך, צעירים רבים אינם מסתפקים היום בתחנות רדיו, אלא מעדיפים לחבר את מערכת השמע של הרכב לטלפון החכם שלהם – מה שמצריך התעסקות תדירה בסלולרי בזמן נהיגה. וזה, כבר אמרנו, מסוכן. לא, אנחנו לא אומרים שצריך לנהוג בלי מוזיקה בכלל, אבל מוטב להקפיד על עוצמת שמע נמוכה יחסית ולהתעסק עם מערכת השמע כמה שפחות בזמן הנהיגה.

 שלטי חוצות

פרסומות היו גם בתקופתנו, אלא שהיום הן מורעפות עלינו מכל עבר – בין היתר בצורת שלטי ענק וכרזות לאורך הדרכים, או מרוחים על קירות הבניינים והגשרים העמוסים. כל אלו בהחלט עלולים להפריע ואף לסכן את הנהג הצעיר, שטרם פיתח יכולת לסנן פרסומות הפונות פעמים רבות במיוחד אליו.

אין ספק כי נהגים חדשים רגישים יותר להסחת דעת, רבים מהם אף אינם מודעים לסכנות. מחקרים מראים כי למרות האיסורים והחוקים, כמחצית מבני הנוער ממשיכים להתכתב, לקרוא ולשלוח הודעות בזמן הנהיגה. בל נשכח כי גם הלחץ החברתי עלול לשחק תפקיד משמעותי, ולכן כדאי לשבת עם המתבגר, להסביר לו את הסכנות ואף להמחיש לו אותן. תוכלו למשל לבקש ממנו לזכור סדרת מספרים בעת שיחה בטלפון או לבצע פעולה אחרת הדורשת ריכוז ותשומת לב – וכל זה בזמן שאתם שולחים לו הודעות והוא קורא ועונה. לאחר מכן בקשו ממנו לבצע פעולה זהה ללא הסחת הדעת, ואז סכמו יחד איתו שאם הוא מקבל רכב – הסמרטפון נשאר מושתק במהלך הנסיעה.

נכתב בשיתוף “אלבר”, המציעה מימון רכב חדש לכם או למתבגר בביתכם. והעיקר שתסעו בזהירות!

 

בין חשבון נפש לחשבון הבנק – שיעור ליום כיפור

הן רוצות סמארטפון, אשראי והסרת שיער בלייזר. לתת?

 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.