fbpx

העצמה נשית בזוגיות

העצמה נשית בזוגיות

תמי, נשואה ואמא לילד בן עשר, רוצה להגשים חלום וללמוד עיצוב פנים. מה עוצר אותה? המאמנת האישית סאלי תדמור מסייעת לה לזהות את הקושי ולהתמודד עמו, לטובת כל בני המשפחה

לפעמים זה מתחיל אחרי הלידה. האישה מוצאת את עצמה בבית עם התינוק, מסורה אליו בכל נשמתה. לדאוג עכשיו למשכנתה ולחשבונות? הצחקתם אותה. שמישהו אחר יטפל בכל הדברים הלא מעניינים האלה. אני מיניקה, תודה.
ואז היא נותנת לגבר להוביל. גם אם לפני כן שני בני הזוג הרוויחו אותו דבר, פתאום היא רואה בו האחראי לפרנסה. האיש גם הוא מרגיש פתאום כראש משפחה, ולוקח על עצמו את תפקיד שר האוצר.
אז איפה הבעיה? הבעיה היא שיחד עם האחריות הכלכלית משאירה האישה אצל בן זוגה דבר נוסף: את האחריות להחליט לאיזה כיוון הם יתקדמו. קול פנימי נשי, שתוכנת מדורי דורות, אומר לה שכך נכון. אם הוא זה שמרוויח, זה שיודע להתמודד עם העולם ולפרנס, הוא גם יודע מה טוב ונכון עבורם.
תמי הגיעה אלי לאימון כשהייתה בדיוק במצב הזה. יש לה חלום, די ריאלי לדעתה, ללמוד עיצוב פנים ולהיות מעצבת עצמאית. היא כבר עיצבה את הבתים של כל החברים והמשפחה, וכולם מהללים, אבל בעלה פוסל את הרעיון. עיצוב פנים זה לא מסלול מסודר, ואין שם קרן פנסיה ורכב מליסינג. מצד שני, הוא אומר לה בגלוי שהוא היה רוצה אותה חזקה מולו, שתיתן לו “קונטרה”. אבל אל תלכי לתחום הזה, הוא אומר. זה לא נכון לך! והיא? בעשר השנים מאז שילדה את בנם הבכור, היא התרגלה לסמוך עליו, וקשה לה להתנגד לדעתו. הוא הפוסק.

איך הגענו לברוך הזה?

נוצר מצב שאחד מבני הזוג – האישה – ממשכן את הכוח שלו בידי בן הזוג השני. בחייה הקודמים, אלה שקדמו ללידה, היו לה כוח, כישורים, שאיפות וחלומות. עכשיו היא נותנת לאדם אחר לעצב את דרכה. עבור האישה המודרנית זו מלכודת דבש שבסוף תתפוצץ, כי היא לא באמת תסכים שהגבר ינווט את חייה. היא מוצאת את עצמה כועסת, מאוכזבת ומיואשת. גם הגברים בבעיה במצב כזה. משעמם, הם אומרים. הקשר הזוגי שלי דל. אין לי מישהו לדבר איתו ברמה שלי. אשתי, שיש לה תואר שני בביולוגיה, הפכה פתאום ללוחשת לתינוקות. אין לי פרטנר. אז מה בעצם קורה פה, איך הגענו לברוך הזה?
המאמן סטיבן קובי מתאר סוג מיוחד של עצמאות שקיים בין בני זוג: “עצמאות הדדית” (אינטרדיפנדנס). הכוונה היא לכך ששני אנשים עצמאיים מחזקים זה את זה, ויוצרים יחד יצירה חדשה. עצמאות הדדית מתבססת ומתחילה בעצמאות של כל אחד בנפרד. אם צד אחד אינו עצמאי, הצד השני גם אף הוא חסום. הוא לא יכול להיות עצמאי הדדית – כי אין לו עם מי.

הביטחון חוזר, החלומות מתגשמים

נחזור לתמי. היא מקבלת עצות מכל עבר: תתעלמי מהגבר שלך! לכי על זה! הוא רק מנסה להוריד אותך! אבל משהו בליבה מרגיש לא מספיק בטוח וחזק כדי לעמוד מולו, לקבל אחריות ולעשות. המשהו הלא בטוח הזה מרגיש מאוד לבד. כולם אומרים לה להתעלם ממנו, וחוסר הביטחון שלה רק גובר. התחלנו להקשיב לחוסר הביטחון הזה שלה. הפסקנו להגיד לו: “תשתוק, תהיה חזק”, ונתנו לו להתבטא.
לאט לאט, תמי התחילה להבין שהיא נמנעת מלפרוץ החוצה בגלל החששות הפנימיים שלה, ולא בשל ההתנגדות של בעלה. עם ההבנה הזו, הביטחון מתחיל לחזור והיא מתחילה לפעול להגשמת החלום.
ואז קורה משהו מפתיע: בעלה מודה שלמעשה הוא מקנא מאוד בתהליך שלה, כי גם לו יש חלום! הוא מייצר בשבתות בירה ביתית, והוא היה רוצה לשווק אותה. הוא מחליט להתחיל לברר עם כל מיני חנויות ציוד. כמה שבועות לאחר מכן, תמי מספרת לי בהתרגשות שאחד הברים בעיר הזמין מבעלה את הבירה שלו לניסיון. ברגע שהאישה שלו התחזקה, גם הוא יכול היה לצמוח.
הכותבת היא מאמנת אישית, חברה בלשכת המאמנים בישראל
מעוניינים בקואצ’ינג? ספרו לנו מה מטריד אתכם ומאמן מלשכת המאמנים יעניק לכם הכוונה אישית, כאן במגזין

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.