fbpx

מתבגרים ושוק ההון

investment-shutterstock

וורן באפט יש רק אחד, אבל גם הילד או הילדה שלכם יוכלו להרוויח משוק ההון. וכמו שאמר המשקיע הפרטי הגדול בעולם: הסוד טמון בהתחלה מוקדמת (וחיים ארוכים). למה ואיך ללמד את המתבגרים שלכם על השקעות בשוק ההון

כששאלו את וורן באפט, איש העסקים, איל ההון האמריקאי והאיש הנחשב למשקיע הפרטי הגדול ביותר בעולם, איך הופכים למיליארדר, הוא ענה, “צריך להתחיל מוקדם ולחיות הרבה זמן”. בעוד שחיים ארוכים הם משהו שאפשר רק להשתדל להשיגו, את החלק של להתחיל מוקדם אתם יכולים להנחיל לבני הנוער הפרטיים שלכם. הם יכולים ללמוד על החזקת תיק השקעות וניהולו, כדי שבבוא העת ידעו איך להשקיע בשוק ההון.

מנקודת מבטו של מתבגר, שכל מרצו מושקע בלעבור את התקופה הזו בחייו באופן הכיפי ביותר והכי פחות משפיל שאפשר, חשיבה על המצב הכספי בעוד 20-10 שנים ויותר מכך היא כמעט בגדר מדע בדיוני. מנקודת המבט שלכם כהורים אתם כבר יודעים ששמירת כסף בעבור גיל הפרישה והוצאות חשובות אחרות עלולה להיות משימה קשה יותר ככל שמתבגרים. כהורים נדמה לפעמים שאין גבול לכמות הדברים שאתם אחראים להנחיל לילדיכם, ולפעמים נדמה שלדבר איתם על כסף והעתיד זה מורכב מדי, אבל העובדה היא שככל שילדיכם יקדימו ללמוד על השקעות בגיל צעיר יותר, יהיה להם יותר ידע וניסיון פיננסיים, יכולת התמודדות וכסף לעצמם ולמשפחתם כשיצאו לעצמאות.

משחקים, סרטים וסימולטורים

קחו למשל את ברנדון פליישר מטורונטו, קנדה, שבגיל 17 ובתוך 14 חודשים בלבד הכפיל את כספו והרוויח כ-120 אלף שקל. בראיון למגזין טלגרף הבריטי ב-2014 סיפר הנער הצעיר איך במשך השנה הראשונה שיחק בהרצת תיק השקעות וירטואלי עם כסף מדומה, ולאחר שהוכיח את יכולותיו, קיבל מהוריו סכום ראשוני של כ-13 אלף שקל, אותו כאמור הכפיל נכון למועד הריאיון. לדבריו, העובדה שהוא המוביל בכיתתו במתמטיקה לא נתנה לו יתרון בבחירת המניות, אלא המחקר המקדים שהוא מבצע על מניותיו מדי יום במשך כמה שעות.

כדי לקדם את ילדיכם צעד קטן לעברו של פליישר, אתם צריכים להשיג שני יעדים: הבנה של ילדיכם בחשיבות ההשקעה וניהול כספים בגיל צעיר, ומציאת המתודה הנכונה ללימוד. בשלב הראשון מומלץ לנהל שיחה עם ילדיכם על חשיבות החיסכון מגיל צעיר, כדי לקבל תמונת מצב בנוגע למידת ההבנה הפיננסית שלהם. את השיחה אתם יכולים לנהל בדרך אגב במסגרת ביתית כזו או אחרת, או נניח באמצעות משחק קופסה.

“המתיישבים של קטאן”, משחק הקופסה שיצא לראשונה ב-1995 בגרמניה הוא דרך מצוינת ומשעשעת להבין את חשיבות ההשקעה באופן כללי. מטרת המשתתפים במשחק המשלב בין אסטרטגיה למזל היא לצבור נקודות עד לניצחון באמצעות צבירת משאבים (לבנים, צמר, ברזל ואחרים). במהלכו תוכלו לשלב שיחה על השקעות נבונות (“כל הכבוד, השקעת ביער והרווחת עצים”), ועל השקעות פחות מניבות (“מדבר זה נהדר, אבל לא במשחק הזה”). גם משחק מונופול יכול להקנות כמה כלים בסיסיים לניהול הון והשקעות, כולל לקח חשוב – כדאי להימנע מכניסה לכלא.

אפשרות נוספת היא באמצעות צפייה בסרטים דוקומנטריים, שמספרים את הסיפורים בצורה יותר מדויקת. בין המומלצים בז׳אנר בחרנו בשלושת הפרקים של Million Dollar Traders, המתארים כיצד משקיע אחד ניסה ללמד קבוצת אנשים ללא ניסיון כל מה שיש לדעת על שוק ההון בתוך כחודשיים. חשוב להבהיר, אין הכוונה שתהפכו את ילדיכם בתוך 72 שעות לסוחרי מניות מנוסים בבורסה, אלא שתקנו להם כלים שיעזרו להם להבין מי נגד מי בעולם הפיננסי ותנסו לבנות בעבורם עתיד כלכלי נוח יותר.

אפשרות נוספת היא להכיר לילדים את עולם ההשקעות הווירטואליות. סימולטורים של שוק המניות משחזרים או משכפלים חלק או כל התנועות המתבצעות בשוק המניות החי, ובתהליך המדומה יוכלו ילדיכם לתרגל ולהתאמן על מסחר במניות ללא כל סיכון פיננסי. בסימולטורים הללו משתמשים גם משקיעים ותיקים במטרה לבחון אסטרטגיות השקעה חדשות ושונות, לפני ביצוע פעולות במציאות.

הסימולטורים הללו מתחלקים לשתי קבוצות ראשיות: סימולטורים פיננסיים וסימולטורים המתרחשים במציאות מדומה. שחקנים בסימולטורים הפיננסיים יכולים ליצור פורטפוליו בהתבסס על מניות קיימות במטרה לסייע להם באימון באמצעות מטבעות וירטואליים. מטרת המערכת היא להקנות פרקטיקות מסחר בהקשר של העולם האמיתי. סימולטורים המבוססים על מציאות מדומה לעומת זאת, משלבים לעיתים גם סרטים או תכניות טלוויזיה וסחורות אחרות, ואחרים מתמקדים במגזרים מסוימים כגון ספורט.

בסימולטור Wall Street Survivor, למשל, תוכלו לסחור במניות ואופציות, ב-Outperform.Market תתמקדו בבחירת מניות ממדד קיים, ותנהלו את קרנות הנאמנות שלכם. ב-Moneypot תוכלו לשחק במניות בבורסה של בומביי בתוכנה שפותחה כדי להקנות מושגי מסחר לסטודנטים במסלול עסקים. אפשר למצוא מגוון סימולטורים מקוונים נוספים בחיפוש ‘virtual portfolio game’ בגוגל.

ומה איתכם?

כדי ללמד את המתבגרים שלכם, אתם חייבים לדעת קצת על העולם הזה בעצמכם. ישנם אפיקי השקעה רבים: מניות, אגרות חוב (אג”ח), קרנות נאמנות, תעודות סל וכו’, כשכל אחת מהצורות האלו מתפרקת לתתי-צורות (תיק השקעות משולב, השקעות בנדל”ן, מט”ח וכיוב’). אם יש לכם זמן ומרץ, תוכלו למצוא באינטרנט קורסים מקוונים, סרטוני הדרכה, אנציקלופדיות ומילונים פיננסיים מקוונים. יחד עם זאת, מומלץ להיעזר באדם אחד לפחות שכבר מבין בתחום ואף עוסק בו בעצמו. לשם כך אתם יכולים לחפש אחר קורסים המועברים במכללות ובמוסדות אחרים, כמו גם אחר קורסים מקוונים בנושא.

נוסף על כך, אם יש ברשותכם הון התחלתי משמעותי, אתם יכולים לפנות לבית השקעות, לעקוב ביחד עם ילדיכם אחר ההחלטות של מנהל התיק וללמוד באופן ריאליסטי ממה שקורה עם הכסף שלכם. במקרה הזה חשוב שתמצאו לעצמכם בית השקעות ומנהל שתרגישו שאתם יכולים לסמוך עליהם, כמו גם שנות ניסיון רצופות בתחום והוכחות למקצוענותו.

אף אחד לא נולד עם הבנה בשוק ההון. כדי להבטיח לילדיכם עתיד כלכלי טוב יותר, אתם צריכים לדרבן אותם להבין גם בתחום הפיננסי ורצוי בגיל צעיר יחסית. מוטב להם שיוכלו להתחיל בגיל מוקדם ככל האפשר. אנשים צעירים יכולים להרשות לעצמם לקחת סיכונים גבוהים יותר מסיבה פשוטה: יש להם עדיין מספיק זמן להשקיע מחדש אם משהו משתבש, ויש להם זמן ללמוד את המצב ולהסתגל לשינויים המתרחשים כל העת. בתוך כך הם גם מרוויחים שיעור באחריות שבה יצטרכו לשאת בעוד כמה שנים.

* האמור בכתבה הינו חומר מסייע בלבד, ולכן אין לקבל על סמך האמור החלטות השקעה כלשהן.

* אין באמור לעיל כדי להוות תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו המיוחדים של כל משקיע.

* אין באמור לעיל כדי להוות התחייבות לתשואה עודפת כלשהי, ואין בתשואות עבר כדי להבטיח תשואה דומה בעתיד.

נכתב בשיתוף בית ההשקעות “אלטשולר שחם”

“אם עדיין לא הצלחנו לקנות בית, אין סיכוי שנוכל לעזור לילדים?”

איך ניערך מראש לאפשרות שמחר נקבל מכתב פיטורים?

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.