fbpx

“ערים”?

screens generation. shutterstock

 

בחופש הגדול, נדמה כי המסכים עונים למתבגר שלנו על כל הצרכים – אישיים, רגשיים וחברתיים. איך נוכל לעזור לו להפוך לצרכן נבון שאינו מכור למסכים, ולעודד תקשורת אנושית עם המשפחה והחברים לצד התקשורת ברשתות החברתיות?

 
במהלך החופש הגדול התהפכו היוצרות בבתים רבים: בלילה ההורים אינם מצליחים לישון כי המתבגרים מסתובבים בבית, עולים ויורדים, צופים ברצף של סדרות בטלוויזיה, מתכתבים בווטסאפ וצוחקים (לפעמים לפעמים הם אפילו מזמינים אליהם חברים אנושיים, שמבלים יחד איתם מול מסכים עד השעות הקטנות של הלילה). בבוקר משכימים ההורים לעבודה, ומתארגנים בשקט, כמו גנבים, כדי לא להעיר את ילדיהם הישנים שהיו ערים כל הלילה. כשהם חוזרים אחר הצהריים הם יכולים למצוא את הילד בשלבי התעוררות, בתום “ארוחת הבוקר” ובדרך ל…איזשהו מסך, כמובן. נשמע לכם מוכר?

בשעות הערות, שאינן רבות מדי, מבלים הילדים שלנו מול מסכים שונים, עם הפוגות קצרות בלבד אם בכלל: מסכים גדולים וקטנים, בחודך או באור, מקרוב ומרחוק, צופים או מתכתבים, משחקים או מאזינים למוזיקה, אבל תמיד העיניים בוהות, לרוב הצוואר שמוט מטה, והם תמיד “באמצע”. חלק מהם כלל לא זוכרים לאכול או לדבר, ורובם לא מוצאים סיבה לצאת מהמסך ומהחדר ולתקשר עם בני המשפחה האחרים (שלפעמים, אגב, עושים אותו דבר בחדרים אחרים, וזה כולל את ההורים!).

עצות להתנהלות נכונה מול המסכים

1.      צאו לחופש מהערות! – תנו לילדים ליהנות מחופשה ללא תנאים, תנו להם לישון כמה שהם רוצים, תנו להם להיות במסכים (אולי בסוף הם יימאסו עליהם לבד ולא תצטרכו להיות “שוטרים”). תנו להם ליהנות מחופשה בלי גבולות ברורים ונוקשים מדי, שחררו את מקומכם כמבוגרים אחראים וקבלו את השינוי מהשגרה ברוח טובה.

2.      הציבו מעט דגלים אדומים – ויחד עם כל זאת, הציבו כמה גבולות ברורים. למשל: לא נשארים ערים מול המסך עד שלוש לפנות בוקר ולא מוותרים על ארוחות ושתייה לטובת המסכים.

3.      הצטרפו אליהם למסכים – אם לא נוכל להביס אותם, נצטרף אליהם. הרי רוב השנה אנחנו עסוקים בהתוויית דרך, בהגדרת גבולות, ובאכיפתם. זה הזמן לשחרר וליהנות בעצמנו. הצטרפו לילדיכם ונסו להיות ‘חלק מהעניין’: שחקו איתם במשחקים שלהם, דברו איתם על התמונות שהעלו באינסטגרם או על הפוסט שאתם העליתם לאחרונה (שאלו אותם מה דעתם), שתפו אותם באפליקציה חדשה ונחמדה שאולי הם יאהבו, ועוד.

4.      הציעו יציאות מפתות משגרת המסכים – יוזמה יוצרת מציאות. אנחנו נוהגים לקטר ולכעוס כשהמתבגרים מבלים שעות ארוכות מול מסכים, ולהטיף להם “מה לא לעשות”. אבל מה כן? קחו יוזמה והציעו להם הצעות שלא יוכלו לסרב להן, וכך תגרמו להם לעזוב את המסכים בלי עימותים או ריבים מיותרים. תוכלו למשל להציע להם משחק קלפים משפחתי, משימות של “המירוץ למיליון” בבית, חדרי בריחה, יציאה לים או לבריכה עם חברים או בני משפחה, קמפינג נטול חשמל (כך שלא ניתן להטעין את המכשיר), ועוד.

5.      שלבו את המסכים בחוויות ובבילויים המשפחתיים – בדרך כלל לא נצליח להוציא את המתבגרים מהבית בלי המסכים (גם אנחנו עצמנו לא יוצאים בלי סלולרי), אבל נוכל לנצל את המסכים לתועלת שלנו. כך למשל, נוכל לצלם במהלך הטיול ולהציע להם לעשות מכך סרטון למזכרת, נוכל להטיל עליהם משימות של חיפוש באינטרנט אחרי מידע רלוונטי לבילוי (מזיהוי פרח ועד חיפוש מסלול או מסעדה באזור). ילדים בכל גיל אוהבים להרגיש משמעותיים ומעורבים, וזו דרך נהדרת להשיג זאת.

גם בחופשה הארוכה, המזמנת לילדים שלנו שעות ארוכות של צריכת מסכים, נוכל לנווט את הספינה לחוף מבטחים על ידי מציאת האיזון הנכון בין משפחה, מתבגרים ומסכים. כך נוכל כולנו ליהנות מיתרונות המסכים לצד קיום קשר קרוב, פתוח וישיר עם הילדים שלנו. בהצלחה!

הכותבת היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים, המקיימת סדנאות ופעילויות בנושא זה בעבור הורים, צוותים חינוכיים וילדים; שותפה במרכז רגעים (להבין-לבחור-לתקשר) העוסק במתן ארגז כלים לגידול מהנה של דור המסכים

עוד ב”ילדים ותקשורת”: מי זוכר היום את “דביר חזיזיאן”?

“בעל זבוב” זה כאן: הווטסאפ כאי בודד

3 הצעות לבילוי משמעותי לילדים גדולים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.