fbpx

נהג חדש: הגיע הזמן לשחרר את הילד לנהיגה ללא ליווי? צאו לדרך

new driver. shutterstock

 

הילד רק קיבל רישיון נהיגה, והנה תמה לה תקופת הליווי ואתם נאלצים לשחרר אותו לדרכו? וכל זה קורה לכם בדיוק עכשיו, בחופש הגדול ובחום המלחיץ? החשש שלכם מובן, אבל יש מה לעשות. כך תכינו כראוי את הילד/ה שלכם לנהיגה עצמאית בקיץ

 
בסולם הרגעים מעוררי החשש של ההורים מדורגת הפעם הראשונה שבה תיתנו את מפתחות הרכב לנהגים החדשים במשפחה שלכם איפשהו בעשירייה הפותחת. החשש מובן. מבחינה סטטיסטית, נהגים צעירים אכן נתונים בסיכון גבוה יותר להיקלע לתאונות. הקיץ כשלעצמו, המביא עמו זמן פנוי לילדים הגדולים שירצו בוודאי לממש את החירות שבאה עם רישיון הנהיגה, מציב אתגרים נוספים לנהגים ודורש הכנה ותשומת לב מיוחדת.

אבל כמו רבים מהרגעים מעוררי החשש, זהו גם רגע של התפתחות: לכם ההורים ניתנת הזדמנות לסמוך על הנערים והנערות שבגרו, ולהם ניתנת הזדמנות לעשות צעד נוסף בדרך לעצמאות. איך נתכונן לרגע הזה? נשוחח עם הילדים ונדריכם בקשר לאחריות שהם לוקחים על עצמים כשהם “עולים על הכביש” והאתגרים הספציפיים של נהיגה בקיץ. איך להתכונן לשיחה? איך לגרום לנער/ה להקשיב ולא להתנגד (“אתם הורים היסטריים”)? ועל מה בעצם הכי חשוב לדבר איתם? ריכזנו בעבורכם כמה עצות מועילות.

מתן דוגמה אישית לנהיגה בטוחה – התהליך שבו הילדים שלנו הופכים לנהגים זהירים ואחראיים הוא תהליך שדורש הפנמה של ידע לצד הרבה מאוד תרגול. תהליך זה אינו מתחיל ביום שבו הנער מקבלת רישיון נהיגה, ואפילו לא ביום שבו הוא מתחיל ללמוד נהיגה. הוא מתחיל כבר כשהם רואים אותנו נוהגים וצופים בהתנהלות שלנו על הכביש.

שיחות סביב הנושא כדרך חיים ובאווירה נינוחה – לא די בשיחה אחת או שתיים שבהן תציגו בפני הילדים סט של כללי זהירות. תהליך מוצלח של הקניה והפנמה כרוך ברצף של שיחות, שמתחיל אגב כבר בשלב שבו הילדים מתעניינים בנהיגה וממשיך הרבה אחרי שהם מתחילים לנהוג. לקראת תחילת הנהיגה העצמאית נסו למצוא זמנים נוחים ורגועים כדי לשוחח עמם בנושא, הפכו זאת לחלק מהחיים, והתייחסו גם לניסיון החיים (אפילו של חבריהם, שכבר התחילו לנהוג) ולאירועים מתוקשרים (כתבות בחדשות, סרט שראיתם יחד, וכו’).

היכרות עם התקנות השונות ואף עם תנאי הביטוח – כדאי להכיר את התקנות המיוחדות הנוגעות לנהגים חדשים על הכביש (מופיעות באתר משרד התחבורה) ואת תנאי הפוליסה של הביטוח לנהג החדש. יתרה מזו, מומלץ לעבור יחד עם הנער/ה על הכללים על פי חוק, ולוודא שהם מבינים את החובות והזכויות שמקנה להם פוליסת הביטוח. נכון, שיחה על נהיגה ועל ביטוח עלולה לגלוש לנושאים קשים סביב הסכנות הכרוכות בנסיעה על הכביש. אולם אל תנסו לחסוך מהם את ההיבטים הקשים במהלך השיחה, כיוון שככל שהם ירכשו יותר ידע והבנה יחד איתכם ובתיווך שלכם, כך הם יבינו טוב יותר את האחריות שלהם. אם הילדים שלכם חקרנים או נהנים לשוטט באינטרנט, תוכלו לעשות את תהליך הלימוד איתם במשותף.

עצות בנוגע לנהיגה בטוחה בקיץ – נהגים חדשים שעדיין צוברים ניסיון, יתקשו יותר להתמודד עם נהיגה בתנאים לא מוכרים (דרכים שטרם נסעו בהן, נהיגה עצמאית ביום קיץ חם במיוחד, וכו’). חשוב מאוד להבהיר להם עד כמה החום והשמש עלולים לגרום לעייפות, ולסנוור לא רק אותם אלא גם את הנהגים סביבם. חשוב להדגיש בפניהם מהי האחריות המוטלת עליהם בכל הנוגע להכנת הגוף לנהיגה – הקפדה על יציאה עם משקפי שמש (אופטיות במקרה הצורך), שתייה מרובה, הימנעות מוחלטת מאלכוהול, וכמו בכל ימות השנה חשוב לנעול נעליים או סנדלים בעלי אחיזה טובה (כפכפי אצבע אינם מומלצים בתקופה שבה הם רק צוברים ניסיון נהיגה). הדגישו בפניהם גם את החשיבות שיש לעצירה להתרעננות ולקיחת אחריות על הערנות שלנו כנהגים (בייחוד לאור העובדה שבני הנוער מתמודדים לעתים עם חוסר ביטחון ונתונים תחת לחץ חברתי).
התאמת הרכב לנהיגה בקיץ – חשוב שהצעירים יכינו לקיץ לא רק את עצמם כנהגים, אלא גם את הרכב. ודאו יחד איתם שהצמיגים תקינים ושמערכת הקירור של הרכב מוכנה לימים החמים, והבטיחו שיהיו ברכב מי שתיה לנהג לצד נוזל קירור. נוסף לכך, כשהמזגן פועל רצוי לפתוח מעט את החלון כדי לא להתנתק לחלוטין מהסביבה בזמן הנהיגה. עצה זו חשובה במיוחד לצעירים, שמתקשים יותר במתן תשומת לב לשינויים והתרחשויות בסביבה הקרובה לרכב בשל היותם חסרי ניסיון. בתקופת הקיץ, כשילדים רבים נמצאים מחוץ לבית בכל שעות היום, תשומת הלב הזו חשובה במיוחד.

תנו כבוד לחוויית ההנאה

את תהליך הלימוד והשיחה על נהיגה בטוחה אפשר להשלים בעזרת קביעת כללים לשימוש ברכב. כשאתם קובעים את הכללים האלה, אל תשכחו שאימון וניסיון בנהיגה במצבים מגוונים הם הדרך היחידה של הילדים שלכם ללמוד ולהשתפר. אתם לא רוצים למנוע מהם לנהוג, אלא להבטיח שהם לא יעשו דבר שעלול לסכן אותם או שהם עדיין לא מוכנים לו.
לימדו להכיר את היכולות של הילדים שלכם וקבעו כללים מתאימים – למשל בנוגע לזמני נהיגה מותרים (הלילה קשה ומסוכן יותר) ובנוגע להסעת נוסעים נוספים ברכב (לפי חוק, אסור לנהגים צעירים להסיע יותר משני נוסעים במשך שנתיים אחרי קבלת הרישיון). אתם גם יכולים לקבוע כללים נוקשים יותר בתקופה הראשונה, אם אתם סבורים שיש בכך צורך. כך או כך, חשוב שהכללים שקבעתם יהיו ברורים ויוצגו לילדיכם באופן רגוע ולא כחלק מעימות. עוד כדאי שיהיו חלק מתכנית לפיה הם ישתנו לאורך זמן, כך שככל שחולף הזמן הנהגים הצעירים יקבלו יותר אחריות ויותר חופש.
זכרו, אינכם רוצים להפוך את החשש מפני סכנה ללב חוויית הנהיגה של ילדיכם. לכן, תנו מקום וכבוד לכוח ולהנאה שיש בחוויה הזו, ואל תשכחו לתת חיזוקים חיוביים כדי לעודד התנהגות אחראיות בכביש. אתם רוצים שהילדים שלכם יהפכו לנהגים בטוחים ומנוסים – ודאו שהם יודעים שאתם מאמינים שזה אפשרי.

מכוניות מתנגשות: נהיגה בלי רישיון. יש דבר כזה

רישיון לבזבז: האם לממן שיעורי נהיגה לילד בכל מחיר?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.