fbpx

מחונן או לא? 

highly intelligent. shutterstock

 

אתם עומדים לרשום את הילד לקורסי הכנה למבחן הארצי לאיתור מחוננים ולהצטייד בערכה בעלות של מאות שקלים? חכו רגע לפני שאתם נכנסים לטרפת, מכניסים את הילד ללחץ ומרוקנים את הכיס! מיזם ייחודי וזול עשוי לקצר לכם את הדרך – הכירו את “מיחונן”

 
המבחן הארצי הראשון שילדינו עוברים במערכת החינוך הוא מבחן לאיתור מחוננים. למבחן זה יש למעשה שני שלבים – הראשון נערך לכל ילדי שכבת ב’, ובו מסוננים 15 אחוזים מהילדים הנמצאים בטווח העליון. הורי ילדים אלה מקבלים מכתב המבשר להם שילדם עבר את שלב א’ ויוזמן למבחן נוסף, הידוע בתור “מבחן שלב ב” או “מבחן איתור המחוננים”. בשנים האחרונות התפתחה תעשייה ענפה של מכוני הכנה לקראת מבחני איתור המחוננים, המציעים קורסי הכנה לקראת מבחן האיתור או רכישת לומדה לצורך תרגול אינטנסיבי בבית בעלות של כמה מאות שקלים. האם מומלץ לרכוש את הערכות הללו או לרשום את הילד שלנו לקורס כזה? אני מאמינה שבחלק מהמקרים בהחלט כדאי לעשות זאת, אך קודם לכן יש כמה דברים שעלינו לבדוק.

למה אני בכלל צריך שהילד יאותר כמחונן?

המערכת הציבורית מספקת חינוך למחוננים בהיקף שאין כדוגמתו בעולם. תקציב משרד החינוך לטיפוח ילדים מחוננים עומד על עשרות מיליוני שקלים בשנה, וגדל בהתמדה. ילדים מחוננים יכולים להשתלב בכיתות מחוננים מיוחדות המשולבות בבתי ספר רגילים, או להמשיך ללמוד בכיתה הרגילה וליהנות מימי העשרה שבועיים. ברור אם כן מדוע הורים רבים כל כך מעוניינים שהילד שלהם יאובחן כמחונן. אחרי הכול, ילד שאותר כמחונן בכיתה ב’ ייהנה מטיפוח והשקעה אדירים של משרד החינוך עד כיתה י”ב. זו גם הסיבה לכך שהורים רבים שואלים אותי האם אני ממליצה לשלוח את הילד לקורס הכנה למבחן איתור המחוננים. התשובה שלי היא מורכבת: מצד אחד, ההיגיון אומר שילד מחונן באמת – סביר להניח שיאותר ככזה גם ללא קורס. מצד שני, לא נוכל להתעלם מהעובדה שכיום הורים רבים שולחים את ילדיהם לקורס הכנה כזה, ולכן גם ילד מחונן שמגיע ללא הכנה ונחשף לבחינה כזו לראשונה בחייו עלול להשיג תוצאה נמוכה יותר מחבריו שהגיעו מוכנים (ולכן “ליפול” במיונים).
הבעיה מורכבת אף יותר. עלינו לזכור כי מדובר בילדים, ולדעתם של אנשי מקצוע רבים לא מומלץ להפעיל עליהם כל כך הרבה לחצים ולהשריש בהם הישגיות כבר בשלב כה מוקדם. קורס הכנה עלול להלחיץ ילדים רבים, וחוסר הצלחה שלהם בבחינה עצמה על אף השקעתם בקורס רק תגביר אצלם את תחושת הכישלון והתסכול. הרי בסופו של דבר, רוב הילדים אינם עוברים את המבחן. זו הסיבה לכך שאני מאמינה שמומלץ לאתר ילדים שיש להם סיכוי טוב לעבור את הבחינה, ורק אותם לצרף לקורסי הכנה למבחני המחוננות, שאכן מפתחים את החשיבה ומקדמים אותה. כהורים חשוב שנוכל לקבל הערכה מדויקת לגבי המיקום היחסי של הילד שלנו ביחס לשאר הילדים ולגבי סיכויי הצלחתו במבחנים לאיתור מחוננים. אם אין לילד שלנו סיכוי גבוה בבחינות האלה, מוטב שנחסוך ממנו הן את הלחץ הן את תחושת הכישלון שתיגרם לו אם בסופו של דבר לא יוכל להצטרף לתכנית למחוננים.

ולמה כדאי לכם להשתמש בשירות של אתר מיחונן?

זו הסיבה לכך שפיתחתי את אתר “מיחונן”, שמטרתו היא אחת – לתת אינדיקציה להורים לגבי הסיכוי של ילדם לעבור את המבחן לאיתור מחוננים, ובהתאם לכך להחליט כיצד להכינו למבחן זה. לאתר “מיחונן” יש סימולטור המדמה את מבחן המחוננים, והמערכת יודעת לנתח את התוצאות על פי התשובות שהשיב הילד ולהצביע על סיכוייו לעבור בהצלחה את המבחן האמיתי. למעשה, המערכת מצביעה על האחוזון שבו נמצא הילד בעזרת בסיס נתונים גדול של מאות ילדים שכבר נבחנו. יתרון נוסף של “מיחונן” הוא לאפשר לילד להגיע לבחינה לאיתור מחוננים עם רמת מוכרות גבוהה לסוג השאלות ורמת חרדה נמוכה מהמבחן. השירות הינו בתשלום (69 שקלים).

הכותבת היא בוגרת תואר שני במנהל עסקים ומרצה באוניברסיטת בן גוריון ובמכללת אחווה, מייסדת המיזם “מיחונן”

הדרך לאינטליגנציה: לא צריך טאבלט לכל תלמיד, מספיק תפוח ועץ 

ראיון מרתק עם היזם החינוכי איתי ורמן 

לא הכול ורוד: האתגרים הכרוכים בגידול ילד מחונן 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.