fbpx

“אפשר לתת גם שלוש”

mathematics. shutterstock

 

“זהו קמפיין יהיר ומתנשא. הוא אולי מצליח לעודד חלק קטן מהתלמידים לגשת לחמש יחידות במתמטיקה, אך בדרך הוא פוגע בחלק ניכר מהתלמידים ובהוריהם”. אורן הלמן צפה בקמפיין של משרד החינוך מבעד לעיניהם של תלמידים מתקשים והורים מעוטי יכולת והתמלא אכזבה

 
בימים אלה משודר קמפיין מטעם משרד החינוך, שמטרתו לעודד תלמידים לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה בחמש יחידות לימוד. הקמפיין “לתת חמש” משודר בערוצי הטלוויזיה השונים ומעורר סביבו דיונים רבים ברשתות החברתיות. אקדים ואומר: אני בעד מצוינות. לדעתי צריך לעודד תלמידים לגשת לבגרויות ולהצטיין. ועוד דבר: יש לי ילדות במערכת החינוך, ואני חושב שיש לנו מערכת חינוך מצוינת – אני גאה בה ובמורות והמורים שלנו.

אבל הקמפיין הזה מבאס אותי. זהו קמפיין יהיר ומתנשא, שאולי מצליח לעודד חלק קטן מהתלמידים לגשת לבגרות במתמטיקה בחמש יחידות לימוד, אך בדרך הוא פוגע בחלק ניכר מהתלמידים ובהוריהם. אי אפשר שלא לחשוב – וחבל שמשרד החינוך לא חשב גם הוא – על אותם תלמידים שאינם יכולים לגשת לבגרות בחמש יחידות, על הילדים שקשה להם. איך הם מרגישים? ואני לא מדבר רק על תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, אלא בכלל – תלמידים המתקשים בשל הפרעות קשב וריכוז או לקות למידה, בשל פער לימודי מצטבר ובייחוד בשל כך שחלק מכם מגיעים ממשפחות חלשות כלכלית. ילדים שההורים שלהם אינם מסוגלים לממן להם שיעורים פרטיים, כפי שלא מעט הורים אגב עושים כדי שילדיהם יוכלו לגשת לבחינה של חמש יחידות. מה אמורים להרגיש התלמידים האלה? מה מרגישים ההורים שלהם כשהם צופים בקמפיין הקבוע שהבחינה של חמש יחידות במתמטיקה היא סטנדרט. היא הנורמה. ברגע אחד, משרד החינוך ממצב תלמידים טובים, שאינם מצליחים להיבחן בבחינה של חמש יחידות במתמטיקה, כתלמידים “לא מוצלחים”. שצריכים להתבייש. שנכשלו. שלא בנורמה. כולנו נזהרים שלא לדבר על דיאטה ליד ילדים, מחשש שלא נעודד אצלם הפרעת אכילה. אנורקסיה. והנה, הקמפיין הזה מעודד אנורקסיה (או בולמיה) מתמטית. אבל בדיוק כמו שרזה הוא לא בהכרח יפה, ומותר להיות שמן ולהרגיש עם זה טוב, גם לא להיות גאון של חמש יחידות במתימטיקה זה בסדר גמור. אתה לא אמור להרגיש פחות מוצלח או נחות. כמה חבל שהקמפיין הזה עושה את ההפך.

כמי שניגש לבגרות של ארבע יחידות מתמטיקה, אני יכול להעיד שהיה לי קשה. עד היום אני זוכר את הלחץ החברתי שגרם לי לעלות משלוש לארבע יחידות. אני גם זוכר גם את הקנאה הגדולה בחבר שלי, שניגש לחמש יחידות. ואני אולי הייתי חזק מספיק והתמודדתי, אבל ישנם ילדים שמושפעים מהלחצים האלה באופן שונה. אני בעד חמש יחידות במתמטיקה, אבל גם בעד ארבע יחידות במתמטיקה. ואפילו, כולם לשבת, בעד שלוש יחידות במתימטיקה. כן. כי מה בדיוק אומרות מספר היחידות על התלמידים מבחינת היותם בני אדם? מה זה אומר על הכישורים האחרים שיש להם? אגב, אני גם בעד חמש יחידות באנגלית, או ארבע. וגם בעד חמש יחידות בערבית. או בצרפתית. או באמנות. בעיניי כל אלה יכולים לתרום לחיים לא פחות, ואולי אף יהיו תלמידים שיוכלו לתרום לחברה הישראלית הרבה מאוד בזכות כל אלה. מתמטיקה אינה עומדת בראש הפירמידה, כל אחד וכישוריו הוא.
משרד החינוך, תלמדו: לפעמים מי שמגיע בתחרות במקום האחרון הוא המנצח האמיתי. לפעמים רק עצם ההשתתפות היא הישג אדיר. הקמפיין שלכם הוא יהיר ומתנשא, כבר אמרתי. הוא פוגע במי שאינו יכול. ראוי היה שתנהגו ברגישות רבה יותר. שתנסו לעודד שוויוניות, ולא להפך. אפשר לעודד תלמידים לחתור לחמש יחידות גם בדרכים אחרות, על ידי פנייה פרטנית לתלמידים המתאימים לכך, ולא צריך להפוך את כל העסק הזה ל”מותג”. כדי לעודד השקעה, הצלחה והישגיות, לא צריך לגרום לאחרים להרגיש נחותים ומושפלים. והכוונה היא לא רק לתלמידים שנפגעים מהעניין, אלא גם להורים שאינם בעלי אמצעים. ובתקופה הנוכחית, שבה ישנן לא מעט משפחות מתקשות ויוקר המחייה נוסק השמימה, הייתי מצפה ממשרד החינוך להדגים קצת יותר צניעות.

הכותב הוא מייסד דף הפייסבוק “סיכוי שווה” לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה

האם יש מה לעשות אם הילד בחרדה ממתמטיקה? 

כך נתמוך רגשית בילד שלנו בתקופת בחינות הבגרות 

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.