fbpx

 הורות – הסיפור האמיתי

 Horut lelo masechot. matar

 

ראיונות אינטימיים עם גברים ונשים בספר חדש להורים

“הוא התחיל את גיל ההתבגרות לפני כשנה בערך, והוא מחרפן אותנו. הוא מדבר אלינו ממש לא יפה, קורא לי ‘אמא חרא’, צועק עליי ומקלל. לא מזמן הרים כרית ענקית מהספה והעיף על אחותו. סתם כך, בלי סיבה. ברגעים כאלה בא לי להרוג אותו, אני ממש שונאת אותו…”.

(אביטל, 43, מטפלת אלטרנטיבית, נשואה ואם לשלושה ילדים – הבכור בן 13).

וידוי כזה אינו שכיח במחוזותינו. בעשור האחרון הילדים תופסים מקום מרכזי מאוד בלב התרבות המערבית והישראלית. אפשר אפילו להגיד שהם הפכו למעין “פרה קדושה”, ומרגע שהם נולדים מצוּוה עלינו לעטות מסכה מושלמת ולהביע סיפוק, גאווה ואהבה ללא תנאי. אולם פעמים רבות, אם נודה באמת, שמחה ואושר אינם מנת חלקנו בקשר היומיומי עם הילדים, אלא לעתים דווקא רגשות שליליים. בייחוד אם הילד שלנו הוא מתבגר. פעמים רבות אנחנו חשים כעס, עצב, עלבון ובעיקר בלבול: לאן לעזאזל נעלם הילד המתוק שלנו? ומה אנחנו אמורים לעשות עכשיו? רובנו, אגב, כל כך מבולבלים מתחושות קשות אלה, שאנחנו מעדיפים להדחיק אותם. בטח שלא לדבר עליהן עם חברים.
בדיוק בנושא הזה עוסק הספר החדש “הורות ללא מסכות”, המפר את קשר השתיקה האופף את הקשיים והרגשות המעורבים (אך הנורמליים והטבעיים) שמתעוררים אצל הורים כלפי ילדיהם. הספר מאיר את הצדדים האפלים והסודות הקטנים של משפחות רבות: קנאת הורים, העדפת אחד האחים על פני האחר, הקשר הסימביוטי והמעין-זוגי שיוצרים אבות ואמהות עם בנם או בתם, האכזבה, התסכול והמרירות שהם לעתים קרובות מנת חלקם של הורים. נוסף לכך, מוקדש פרק מיוחד להתמודדות של אבות, ולהתמודדות של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.
מחברת הספר, ד”ר דריה מעוז, היא סוציולוגית, אנתרופולוגית וסופרת שכתבה את הספר יחד עם דבש ניב, יועצת למבוגרים בענייני זוגיות, הורות ומשברים. הספר מבוסס על מחקר עדכני ומקיף, שבו כלולים למעלה מ-200 ראיונות אינטימיים עם גברים ונשים, חילוניים ודתיים בכל הגילים והמצבים המשפחתיים. אלה פתחו את לבם וסיפרו בכנות נדירה על הרגעים הפחות מלבבים של ההורות. בספר שזורים גם תובנות של אנשי מקצוע העוסקים בגידול ילדים מזוויות שונות, ממצאים של מאות מחקרים במגוון תחומים (כמו: סוציולוגיה, פסיכולוגיה, ביולוגיה וחקר המוח) ושילוב רשימות מתחומי הספרות, האמנות וההיסטוריה – המציגות אף הן את המורכבות הקיימת בתפקידי ההורה.
חשוב להדגיש כי הספר הזה מתמקד בתחושות ובצרכים של ההורה עצמו, לא של הילד, בשונה מרוב הספרים היוצאים לאור בתחום ההורות. המטרה היא בין היתר לספק לקורא לגיטימציה לקבל גם את הרגשות השליליים כחלק בלתי נפרד ממערכת היחסים השוררת בין הורים וילדים. חשוב ושווה קריאה!

# “הורות ללא מסכות” – מאת ד”ר דריה מעוז ודבש ניב, הוצאת מטר 2015

 

עוד 14 ספרים מומלצים להורים למתבגרים 

ויש לנו גם עשרות ספרים המומלצים למתבגרים 

 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.