fbpx

לגדל ילדים יזמים: קורס יזמות זריז, ומי המנחים? אנחנו

inventor kids. shutterstock

 

שבעה ימים ישבו הילדים בבית, רוב הזמן מול מסכים. ליאור עילם קורא לנו לנצל את ההזדמנות לעידוד התכונות החיוניות באמת להצלחת ילדינו, ויש לו גם מתכון מוצלח: מה צריך לקרות כדי שהילד שלנו יגבש אישיות של יזם ומצליחן, ואיך נעזור לו לרכוש את התכונות הנחוצות לכך?

 
במהלך חופשת החנוכה יבלו הילדים זמן רב יותר בין כתלי הבית. במקום להניח להם לבהות במסכים, נוכל לנצל את השהות שלהם לצדנו לחיזוק תכונות החיוניות להצלחתם בחיים. שתי תכונות חשובות המאפיינות אנשים מצליחנים הן: נכונות להסתכן בפעולות שהצלחתן איננה מובטחת מראש, ולדעת לשאת באחריות לאחר כישלון ולא להאשים בו אחרים. קחו למשל את סטיב ג’ובס, שנכשל עם המקינטוש (מחשב שפרץ דרך, אך איכזב במכירות) וגם עם חברת המחשבים שייסד לאחר פרישתו מאפל (“נקסט”). במיזמים הבאים שלו יישם ג’ובס את הלקחים שלמד משני הכישלונות הקודמים, והתוצאה ידועה לכולנו: סטיב ג’ובס נחשב לאחד מגדולי היזמים בכל הזמנים.

איך מלמדים את זה?

אחרי שהסכמנו שהתכונות האלה חיוניות לדור הבא, נשאלת השאלה איך ננחיל אותן בילדינו? כיצד נלמד את ילדינו להתמודד עם כישלון ולקחת אחריות על מעשיהם? ניחשתם נכון. הכלי היעיל ביותר (שהוא גם הקשה ביותר ליישום) הוא הדוגמה האישית. בגילים צעירים נוכל ליישם אותו באמצעות משחק משותף: כשנשחק עם הילד ונפסיד, לא נאשים את הקוביות או את הקלפים, אלא ננצל את המצב להעצמת הילד: “שיחקת היטב, וניצחת אותי. כל אחד לפעמים מצליח ולפעמים פחות, גם אני”. באופן כזה לומד הילד כי ברגע שמפסידים מוטב לשאת באחריות על הפעולות שלנו ולא להאשים גורמים אחרים בכישלון (קוביות, קלפים, מזל, אנשים אחרים). גן כשאנחנו משתפים את הילדים שלנו בהצלחות ובכישלונות שלנו בתחומי החיים השונים (העבודה או הבית) ומספרים לו מה למדנו מכך, אנחנו מעניקים לו דוגמה אישית. לעצה הזו יש להצמיד הערה: הורים רבים מתלוננים בפניי שניסו לשתף את ילדם בהצלחות ובכישלונות וכך לתת לו דוגמה אישית, אך הוא מסרב לשתף עמם פעולה. לדבריהם, הוא אינו מנדב מידע על עצמו ולפעמים אף אינו מעוניין לשמוע את הוריו. בעניין הזה חשוב להבהיר כי ילדים, בכל גיל, זקוקים לזמן כדי להפנים שינויים. כדי שילדיכם ישתפו פעולה, עליהם להרגיש שהשיתוף שלכם הוא כן ואמיתי, שהוא חלק מתפיסת העולם שלכם ולא גחמה הורית חולפת. לכן, יהיה עליכם להפגין עקשנות והתמדה – תכונה נוספת אגב המאפיינת אנשים מצליחים – עד שהשינוי יופנם גם בילדים והם יתחילו לשתף אתכם בחוויות מעולמם.
קושי אחר נובע מכך שלהורים קשה להיפתח בפני ילדיהם, בייחוד כשמדובר בשיתוף בכישלונות. הסיבה לכך היא שאנו ההורים תוצר של חינוך שאינו מעודד לחשיבה יזמית ויצירתית, לנשיאה באחריות, ליוזמה ולהתמודדות עם כישלון. אולם יחד עם הקושי אינני מציע לוותר על התהליך, אלא להתמיד ולהזכיר לעצמנו שלטווח הרחוק הוא מתגמל מאוד.

מתומס אדיסון ועד אלי הורביץ

ישנם גם “פטנטים” שתוכלו ליישם ‘כאן ועכשיו’ בהקניית ערך היזמות באמצעות דוגמה אישית, הנה אחד מהם: עודדו את ילדיכם לאמץ מודלים לחיקוי. כלומר, עזרו להם למצוא מקורות השראה, שהם אנשים שכבר יישמו בפעולות שלהם דרכי חשיבה אשר הובילו אותם להצלחה. הכוונה היא לאנשים כמו: תומס אדיסון, מארי קירי, האחים רייט, סטיב ג’ובס – אותו הצגתי בהתחלה – ואחרים. הציגו לילדיכם את הסיפורים האישיים של אותם אנשים, אם באמצעות “גוגל” ואם באמצעות ספרים מותאמים שזו מטרתם (למשל, “תומס ואני” או “הלך ואני” בסדרה “גיבורים אמיתיים” מאת שירלי יובל-יאיר וד”ר טל בן-שחר, הוצאת כנרת זמורה ביתן). אני ממליץ להורים לא רק לצייד את הילד בספרים מהסוג הזה, אלא גם לקרוא אותם בעצמם ולפתח עליהם דיון משפחתי: מה למדנו מהספר? אילו החלטות עמדו בפני גיבורי הספר, ובאילו פתרונות הם בחרו? האם הם נכשלו, ובמה? איך הם נהגו לאחר הכישלון – הרימו ידיים, או הפיקו לקחים וניסו שוב?
לילדים הגדולים יותר (גילאי 99-9) אני ממליץ על ספר אלקטרוני שכתבתי, המוצע ללא עלות באתר bizkid. הספר מציג את סיפורו המדהים של אלי הורביץ ז”ל, שהחל את דרכו המקצועית כשוטף כלים וסיים אותה כמנכ”ל החברה הגדולה והמצליחה בישראל בכל הזמנים (מלבד היותו מנכ”ל חברת “טבע”, שימש גם כנשיא התאחדות התעשיינים וכיו”ר בנק לאומי). ייחודו של הספר הוא בכך שנכתב מראש במטרה לפתח את יכולות החשיבה היזמיות והיצירתיות המצויות באופן טבעי אצל ילדינו. בספר כלולות עשר שאלות שיעזרו לילדכם ולכם בלמידה עצמית ובפיתוח דיון על דרך החשיבה ואופן קבלת ההחלטות של הורביץ. אין לי ספק שבין משחק מחשב למשחק בסמרטפון במהלך חג האורים תשכילו לפנות זמן גם למטרה החשובה הזו, שתמחיש לילדינו את הדרך למציאת האור בחייהם.

הכותב הוא מייסד האתר bizkid.co.il, בעל M.A בניהול בינלאומי עם התמחות ביזמות עסקית; מנחה סדנאות יזמות להורים, אנשי חינוך ובני נוער; bizkid מפתחת מוצרים לפיתוח חשיבה יזמית ועסקית – ספרים, משחקים, הרצאות, סדנאות וקורסים

 

איש חינוך: מה חסר בבתי הספר כדי שנוכל לחנך לערכים?

סיפורו של גלעד: מבגרות אקסטרנית למנכ”ל חברה. טור אישי 

חלומות נעורים: על מה חולמים בני הנוער בלילות ומה המשמעות?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.