fbpx

חינוך פיננסי: כך תקנו למתבגר שלכם כלים החיוניים לעתידו הכלכלי

Financial education. shutterstock

 

אם גם אצלכם הילדים הגיעו לגיל ההתבגרות כשהם כבר שבויים של מותגים וחסרי הערכה לכסף, יש כמה דברים שאתם ממש חייבים לעשות. כך תעניקו לילדיכם המתבגרים חינוך פיננסי ותבטיחו להם עתיד כלכלי טוב יותר. מדריך

 
הנה הילד שלכם מגיע לגיל ההתבגרות, ואתם מגלים שאין לא מספיק הערכה לכסף והוא שבוי של מותגים ופרסומות למוצרי צריכה. אופס. כנראה התעוררתם מאוחר מעט, אבל כמו שאומרים – אף פעם לא מאוחר מדי. נכון, כמו בכל תחום גם התנהלות פיננסית נכונה רצוי להקנות לילדים שלנו מגיל צעיר ככל האפשר, אך גם בשנות העשרה נוכל לנתב אותם לדפוסים נכונים יותר. כשאתם נותנים לילד דמי כיס, למשל, חשוב שתנחו אותו להפריש אחוז מסוים מדמי הכיס הללו לחיסכון, ובחלק הנותר לצרוך בתבונה. כשהילד פונה אליכם בדרישות אחת ליומיים או שלושה לרכוש מוצרים שונים (‘כמו שיש לחברים’), מומלץ שתכינו יחד איתו טבלה, ובה תאפשרו לו להגדיר את סדרי העדיפויות שלו לגבי כל מוצר בדירוג של 1 עד 10. השלב הבא יהיה לוותר על רכישת מוצרים שדרגת העדיפות שלהם נמוכה, ולהפנות את הכסף הזה לחיסכון זמני כדי שיוכל לרכוש עם הסכום המצטבר מוצרים יקרים יותר אך בעדיפות גבוהה. כשהילדים גדולים מספיק (בשנות העשרה המאוחרות), כדאי לעודד אותם לעבוד בעבודות מתאימות, כמו שמרטפות (בייביסיטר) או שליחויות. באמצעות ההכנסה הנוספת יוכל הילד שלכם להגדיל את החיסכון שלו לצורך הגשמת יעדים, כמו: רכישת מכשיר סמארטפון, מחשב נייד או אייפד, ואף כדי להשתתף בהוצאות בעבור רישיון הנהיגה. ילדים הסופגים בבית חינוך פיננסי הם ילדים בוגרים ועצמאיים יותר, שהיציאה שלהם לחיים עצמאיים בעתיד תהיה קלה יותר.

סקר שוק ורכישה באינטרנט

כהורים, אסור לנו להצטרף למשחק התחרותי של רכישת מוצרים ומותגים לפי טרנדים חברתיים. להפך, עלינו לחנך את ילדינו לכך שאין להיכנע לתכתיבים של לחץ חברתי, אלא לרכוש לפי צורך. לכן, אם הילד מתעקש לרכוש מותג מסוים – הוא יצטרך לעשות זאת בעצמו, על ידי חיסכון עד להשגת היעד. נוסף לכך, עלינו להקנות לילד את המסר שצרכנות נבונה פירושה לצרוך מוצרים לאחר שבדקנו עלות מול תועלת. אם שקלנו את הדברים והחלטנו לרכוש מוצר כלשהו, עלינו לבצע סקר שוק כדי לבחון היכן נוכל לרכוש אותו במחיר הנמוך ביותר. לעתים נוכל להוזיל עלויות במידה ניכרת על ידי רכישת המוצר מחו”ל, באמצעות אתר קניות באינטרנט. כן, היום חשוב לדעת שהרשת מהווה אמצעי נגיש ויעיל לאיתור מוצרים במחיר נמוך, ולכן כדאי ללמד את הילדים שלנו לפעול באמצעותו.
חינוך פיננסי יכול להתבצע בדרכים נוספות: נוכל לשתף את הילדים ברשימת הקניות השבועית, ולהציג בפניהם – אפילו באינטרנט – כיצד ניתן להשוות בין מחירי המוצרים של רשתות המזון השונות כדי להגיע לסל קניות אופטימלי. בגילאי התיכון נוכל בהחלט לשתף אותם אפילו בהתלבטויות פיננסיות כדי לפתח אצלם מוּדעוּת וחשיבה שיעזרו להם כשיתבגרו ויצאו מהבית.

צעדים ראשונים לעצמאות כלכלית

ילדים ללא חינוך פיננסי, הדורשים מהוריהם לקנות בעבורם מותגים ומוצרים לפי טרנדים חברתיים בלי לדעת או בלי להתחשב ביכולת הכלכלית של המשפחה, עלולים להפוך לבוגרים תלותיים שיזדקקו לתמיכת הוריהם גם לאחר יציאתם מהבית והקמת משפחה משלהם. המשך תמיכה של ההורים בילדיהם הבוגרים, בעלי המשפחות, עלולה להוביל את ההורים עצמם לאבדון כלכלי. הסיבה לכך היא שהילדים הבוגרים לא ידעו לבצע שיקולים כלכליים ולקבל החלטות, אלא יבצעו צעדים שונים משיקולים רגשיים שישפיעו לרעה על מצבם הכלכלי.
חינוך פיננסי מקדם את הילדים שלנו לתפיסת עולם שתסייע להם בעתיד. לאחרונה נתקלתי בפוסט של אבא בבלוג פיננסי, שבו הוא מספר כי בנו דרש ממנו לסייע לו להשקיע בשוק ההון באופן סולידי את הכסף שניתן לו במתנה לבר המצווה. הנער ביקש מאביו לעזור לו לחשב לפי ריבית סולידית מה הסכום שהוא יכול לצבור במשך עשר שנים, בהנחה שאת החיסכון החודשי הוא יפנה להשקעה סולידית (כדוגמת פק”מ או מק”מ) בשוק ההון. לאחר שהאב הגיע לסכום המשוער, הילד התלהב כל כך עד שהודיע על כוונתו למצוא עבודה אחת לשבוע בזמנו הפנוי כדי להגדיל את החיסכון החודשי. אין ספר כי הנער הזה רוכש כלים החיוניים לעתידו הכלכלי ויקלו על יציאתו לעולם הגדול.

הכותב הוא יועץ לכלכלת המשפחה בחברת אקזיט משפחתי” – צוות יועצים העוסקים בייעוץ כלכלי משפחתי, מיחזור משכנתאות, ייעוץ פנסיוני, החזרי מס, השקעות וייעוץ השקעות בנדל”ן

 

בחנו את עצמכם: עצמאות כלכלית או ארבעה גלגלים? 

הורות בעידן המודרני: הקושי, האתגר, הפתרון 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.