fbpx

האם כדאי לנו לחטט להם במחברות? דבר הגרפולוג

handwriting. shutterstock

 

מה מסתתר מאחורי כתב היד של הילדים שלכם: באיזה גיל מתעצב כתב היד? על מה הוא עשוי להעיד בגיל ההתבגרות? ומתי כדאי לפנות לאבחון של גרפולוג? כתב יד זה לא רק שיעורי בית

 
אבחון גרפולוגי של כתב יד ושל ציורים תורמים רבות להבנת עולמו הפנימי של הילד המתבגר. בואו ניקח למשל ציור שבו ילד בן שלוש וחצי צייר את עצמו. בגיל מאוחר יותר, כשיידרש שוב לצייר את עצמו, מובן כי הציור ייראה אחרת (להוציא מקרים חריגים). כתב היד והציור מתפתחים ככל שהילד גדל ומתבגר. בשלב הראשון אנחנו לומדים לצייר, בשלב השני אנו לומדים לכתוב ולכן גם מציירים פחות, ובשלב השלישי אנו לומדים להקליד – ואז אנחנו מציירים וכותבים פחות ופחות.
ועדיין, על אף שהמחשב דוחק בקצב מהיר את העט והדף מחיינו, למיומנות הגרפית שאנחנו מפתחים בהדרגה מגיל צעיר ישנה חשיבות רבה. ההתפתחות הצורנית שלנו בציור ובכתב מתרחשת במקביל לשינוים פיזיים, רגשיים, קוגניטיביים וסביבתיים – המשפיעים על האישיות ועקב כך גם על הציור והכתב. המטרתה של גרפולוגים ופסיכולוגים באבחון כתב יד של בני נוער או פענוח ציורי ילדים הוא לפרש ולהבין את אישיותם. אלה הם מבחני השלכה, שבהם הפירוש הצורני מקבל משמעות פסיכולוגית-התנהגותית. לכן, לא פעם ייאלץ הגרפולוג או הפסיכולוג לבחון דרך כתב היד של נער/ה האם קיימת, למשל, נטייה אבדנית.

אבחון כתב יד בגיל ההתבגרות

בשנים הראשונות לחיים יש לציור בעיקר משמעות סובייקטיבית בעבור הילד/ה. בהמשך משתפרת השליטה במוטוריקה הגרפית, מה שבא לידי ביטוי באופן הארגון בדף, בקו גמיש וחזק יותר ובצורות התואמות למציאות. הציור החזותי המופשט הופך לציור של אותיות גיאומטריות קבועות. בסוף התהליך, הילד מגיע לבשלות המתבטאת בציור מורכב, עשיר ואותנטי – מבחינת מקוריות, בחירת הצבעים והצורה הסימבולית הייחודית לנקודת המבט של הנער על המציאות.
פסיכולוגים וגרפולוגים העניקו שמות שונים לאותם שלבים. תרומה מכרעת בתחום ההתבגרות מיוחסת לפסיכולוגים מהמאה הקודמת, כמו אריקסון, פיאז’ה, לה סן ופרויד, שדיברו כל אחד בגישתו על השפעת גיל הינקות על הבגרות. כיום מדברים על גיל התבגרות שהולך ומתארך, כמו גם תוחלת החיים.
מהם, אם כך, שלבי ההתפתחות של כתב היד? אמנם בשנים האחרונות מתחילים ללמד לכתוב כבר בגן חובה (ואף בטרום חובה), אך עד כה רווחה התפיסה כי כתב היד מתעצב למדי בערך עד גיל שמונה. יחד עם זאת, בגילאי תשע עד 12 חלה קפיצה משמעותית בהתפתחות הכתב, שבאה לידי ביטוי בתנועה זורמת יותר ובפריסה וארגון טובים יותר על פני הדף. בשלב הזה הכתב גם קריא יותר ואיכות הקו מאוזנת. בשלב הבא חווה המתבגר תהליך של גיבוש הזהות המינית והזהות העצמית, שיש לו השפעה לאחד משני הכיוונים: משבר בבגרות או גדילה וצמיחה.

מה זה “אבחון גרפולוג”

החוקרת והגרפולוגית אורסולה אווה ללמנט טענה כי באישיות האדם ישנם דברים קבועים שיכולים להשתנות בתקופות מסוימות. לפיכך, קשיים שהופיעו בגיל ההתבגרות יכולים לצוץ שוב מאוחר יותר ולהשפיע על האדם כבוגר. ללמנט היא גם זו שעודדה מבחני השלכה נוספים במהלך גיל ההתבגרות – כמו ציור העץ וציורי גלים / כוכבים ו”מבחן וארטג” – במטרה להבין טוב יותר את המתבגר/ת. מבחנים השכלתיים אלו באים לבדוק תכונות ונטיות, כמו: היחס למשפחה, אלימות פיזית או מינית, בעיות תקשורת, דימוי עצמי ונטייה אבדנית, והם מותאמים לזמן שבו נערך האבחון. גרפולוג מומחה יכול לאבחן דרך כתב היד והציור נקודות חולשה או מקומות שבהם קיים קושי (מודע או לא), ולהמליץ על טיפול מתאים.

הנה שתי דוגמאות פשוטות הממחישות כיצד הכתב “מדבר”. המשפט “אני אוהבת מאוד את הים” נכתב על ידי נערה בת 17 וחצי. שימו לב כי שתי המילים הראשונות (“אני אוהבת”) גדולות ומודגשות יותר משאר המשפט. לעומתן, המילים “את הים” מפוזרות יותר, רשמיות פחות ומבטאות הרגשה של גל וחופש (יש פה כמו “שחרור של העט”).

I love 1

בדוגמה הבאה כתבה נערה בת 16 את המשפט: “אני נורא אוהבת לרקוד, לצייר, להתעמל”. ראו איך היא כותבת את המילים “לרקוד” ו”לצייר”. נדמה כי האותיות עצמן רוקדות ומצטיירות להן.

I love 2

כן, גם אתם ההורים יכולים להיות גרפולוגים מומחים לרגע. כשאתם רואים את כתב היד של הבן או הבת שלכם, נסו לצלם אותו בראש ולבחון לאורך זמן האם חלו בו שינויים. אם גם בהתנהגות של הילד אתם מזהים שינוי, ייתכן בהחלט כי הוא עובר חוויה פנימית עוצמתית שמצריכה את התערבותכם.
 
הכותב הוא גרפולוג ומנחה קבוצות, עורך סדנאות והרצאות מעצימות בתחום הגרפולוגיה

 

מיתוסים: “ילדים טובים לא רואים פורנו”

פחדים: מדריך לטיפול הורי בילדים חרדים

מחקר: כל מה שיש לתלמידים להגיד לנו?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.