fbpx

תזונה במהלך השנה

 

החופש אוטוטו נגמר! כך תיפרדו מהחטיפים ותחזרו לתפריט בריא. תוכן שיווקי

בשונה ממה שרבים חושבים, לתזונה יש השפעה משמעותית לא רק בגיל הינקות ובגיל הרך, אלא גם בקרב מתבגרים. לתזונה בריאה ישנה השפעה חיובית מקיפה על התפתחות הילד, על התנהגותו, על הרמה הקוגניטיבית שלו, ואף על שמחת החיים שלו כמתבגר.
מתקופת הינקות עד גיל שלוש התפתחות המוח היא מהירה, ולכן פעוטות הנחשפים בשלבי התפתחותם הראשונים למזון מהיר, חטיפים עתירי סוכר ובמבה, במקום למזון מזין, עשויים להפגין כבר בגילאי הגן תסמינים של הפרעות התנהגותיות והפרעות בריכוז. מגיל שלוש ישנה האטה בקצב התפתחות המוח ומידת ההשפעה משתנה אצל ילדים שניזונו היטב בשנים הראשונות. במקרים אלה, חשיפה למזון מהיר בארוחה חד פעמית / חד שבועית (כמו פיצה או המבורגר) אינה כה משמעותית. ההשפעה תהיה הרסנית, כאמור, בעבור פעוטות שבמהלך כל ינקותם לא ניזונו כראוי, ולא נחשפו לפירות ולמרק המבושל עם ירקות ועוף. ילדים אלו עלולים ללקות בחסרים של מרכיבים החיוניים להתפתחותם, כמו: ברזל, ויטמין D, ויטמין A, וחומצות השומן אומגה 3 ואומגה 6.

https://www.youtube.com/watch?v=wYx9FBzdegA

 

תזונה בגילאי בית הספר

למה בכלל חשוב להקפיד על התזונה שלהם? תזונה לקויה, בייחוד אם היא נמשכת מגיל הינקות או מהגיל הרך, משפיעה באופן דרמטי על הישגי הילד בבית הספר. חלק מהילדים מתלוננים על עייפות, ואצל אחרים נוכל לראות לקויות למידה, הפרעות קשב או עודף משקל. אחרים מתלוננים על רגשות שליליים, כמו: התקפי זעם, כעס והישגי ספורט נמוכים. תזונה לקויה עלולה לפגוע גם בחוזק של מערכת החיסון, לעודד אלרגיות למזון, ולגרום לבעיות עור שונות, דלקות גרון ואוזניים, בעיות נשימה ואסתמה, שינויים במצבי הרוח והפרעות קשב.

6 ארוחות ביום

יש לתת לילד לבחור ממה לטעום, ולהחליט מתוך כמה אפשרויות מהי הארוחה שהוא אוהב (אפשר לתת לו לבחור גם מה לאכול באיזה יום). כמו כן, בעבור ילדים בגילאי בית הספר מומלץ להקפיד על ארבע ארוחות ביום ושתי ארוחות ביניים. איך עושים זאת? הנה.

1. ארוחת “קום ולך” – הכוונה היא לארוחה הקלה שהילדים אוכלים לפני יציאתם למסגרת. הצעה: קערית עם דגנים מלאים וחצי כוס חלב פרה / חלב סויה / חלב שקדים.

2. ארוחת הבוקר (בהפסקה הראשונה) – הצעות: כריך מקמח דגנים מרוח בטחינה / אבוקדו / גבינה לבנה (לחלופין אפשר כריך עם חביתה), בתוספת שני ירקות שהילד אוהב.

3. ארוחת עשר והלאה (בהפסקה השנייה) – פרי מפירות העונה ושקית עם “דברים טובים” (כמה שקדים, כמה אגוזים, צימוקים / חמוציות).

4. ארוחת צהריים – ארוחה חמה ומבושלת. הצעה: חזה עוף בתנור, פחמימה כמו אורז בסמטי או פסטה, ירקות מבושלים או מאודים (גזר, קישוא ברוקולי ובטטה). הערה: לסרבני ירקות או בשר ניתן ‘להחביא’ או ‘לבלבל’ את המזונות החיוניים בתוך כדורי בשר, מחית ירקות או רוטב.

5. ארוחת ארבע – “דברים טובים”. הצעה: פירות חתוכים בתוספת שתי עוגיות גרנולה או שיבולת שועל.

6. ארוחת ערב – הארוחה הזו חייבת להיות משביעה. יש להבין שתהליכי הגדילה של הילדים מתרחשים בקצב מהיר, וכי מרביתם זקוקים ל’תדלוק אנרגטי’ גם בערב.

טיפים להורים

1. כדאי לדאוג שתמיד תימצא על השולחן או בקרבת מקום צלחת ובה פירות חתוכים או שקדים ואגוזים. כך נוכל לחשוף את הילד למזונות בריאים במקום לממתקים ולחטיפים.

2. לא כדאי להפוך את נושא האוכל לנושא שיחה תמידי כדי לא להעיק על הילדים.

3. להימנע מהפחדות בנוסח “אם לא תאכל מזון כזה או אחר, לא תהיה חזק, לא תגדל וכו'”.

4. אם הילד שלכם אינו ניזון כראוי בארוחות העיקריות, יש למנוע ממנו את נשנושי הביניים (כנראה שהם ממלאים אותו וחוסמים את התיאבון שלו בארוחה הגדולה).

5. הקשיבי לאינטואיציה האימהית שלך. אם את מזהה שילדך אינו ניזון כראוי ובאופן מספק, השלימי את תזונתו באמצעות תוספים. ההצעה שלנו: כוסית מדידה של סירופ מולטי-ויטמין קידס, בתוספת מיצוי ירקות ופירות של “קניה חכמה” לאחר ארוחת הבוקר וארוחת הצהריים.

הכותבת היא נטורופתית, מפתחת מוצרי החברה “קנייה חכמה”

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.