fbpx

לרגל אחריהם? האפליקציות שיאפשרו לכם לפקח עליהם אפילו בחופש

where is my kid. shutterstock

 

לא פעם אנחנו מרגישים אבדן שליטה על המתבגר, בייחוד בחופש הגדול. כמה פעמים חשבתם, אם רק הייתי יכול לדעת מה הילד שלי עושה עכשיו? היכן הוא בדיוק מסתובב? עם מי הוא נפגש?; אפליקציות מתקדמות מאפשרות לכם לעשות זאת, נותר לכם רק להחליט האם אתם באמת רוצים להשתמש בהן

 

הטכנולוגיה מקלה עמנו את החיים, אך בתוך כך לפעמים אופן השימוש בה מעורר בנו דווקא שאלות קשות. קחו למשל שימוש באפליקציות שיעקבו (ואולי יש לומר ירגלו) אחר הילדים, או באפליקציות שיעזרו להורים לפקח ולוודא שהכול בסדר איתם. הדבר נכון במיוחד אם אנחנו מגדלים בני נוער, כל שכן בחופש הגדול – המזמן להם הרבה זמן פנוי ואווירה של חופש וחוסר גבולות. אחרי הכול, כולנו רוצים בטובת הילדים, ולמען הביטחון (שלהם) והשקט הנפשי (שלנו), אנחנו צריכים לדעת היכן הם נמצאים, מה הם עושים, עם מי הם מבלים ומתי סוף סוף הם יחזרו הביתה.
מאז שמפתחי האפליקציות השכילו לעשות שימוש בטכנולוגיות כמו GPS ודיווחים מבוססי מיקום המכשיר למטרות האלה, פותחו לא מעט אפליקציות ויישומים שעוזרים להורים לקבל תשובות לכל השאלות שאוזכרו. אבל אז מתעוררות שאלות חדשות: איזה מסר אנחנו מעבירים למתבגרים שלנו כשאנו עושים שימוש באפליקציות מעקב ודומות להן? האם הרצון והצורך שלנו לפקח ולהשגיח על בני הנוער ולדאוג לביטחונם עולים על הרצון והצורך שלהם להתנהל בפרטיות וליהנות מהחופש ומהעצמאות שלהם? האם איננו סומכים על הילדים שיעמדו בפני פיתויים ודילמות חברתיות שונות? ואם כן – מה זה אומר עלינו, עליהם, על התקשורת בינינו? תשובה חד-משמעית וגורפת לשאלות האלה – כמובן אין. בכל משפחה מערכת יחסים שונה עם המתבגרים הפרטיים שלה, ובהתאם לכך יתקבלו גם החלטות שונות. אולם כך או כך, כדאי שתכירו את האפליקציות הנפוצות בתחום – אפילו אם אתם מניחים שלא תעשו בהם שימוש.

שלוש רמות – ריגול, מעקב או עדכון

בחלוקה גסה ניתן לסווג את האפליקציות הללו לשלושה סוגים עיקריים, לפי אופן השימוש (המותאם מן הסתם לאופי היחסים בין ההורים לילד): ריגול – כשהילד אינו יודע שהוריו יודעים מה הוא עושה מול המסך הקטן; מעקב – כשהילד יודע שההורים בודקים את מיקומו, מאשר אותם ומשתף עמם פעולה בנושא; ועדכון – כשהילד מודיע בעצמו להוריו היכן הוא נמצא.

ריגול  (בלי ידיעת המתבגר): אפליקציית SecureTeen מיועדת להורים שרוצים לדעת ה-כול על הילד שלהם, וסיבותיהם עימם. האפליקציה מנטרת את הודעות הטקסט שהילדים מקבלים ושולחים, חוסמת פעילויות ויישומים לא ראויים ברשת, מעדכנת היכן הילדים נמצאים בכל רגע נתון, ועוד.
בעלות של כ-40 דולר לשנה תוכלו להוריד את האפליקציה לשלושה מכשירים (מתאים למכשירי טלפון חכמים מכל הסוגים), ותוכלו “להכשיר” את השימוש והגלישה של הילד בסמרטפון כדי להגן, לשמור ולפקח עליו. ההורים מורידים את האפליקציה, מגדירים את הצרכים שלהם ומקבלים דיווחים שוטפים לגבי מה שהילדים עושים עם הסמרטפון. הילד בכלל לא צריך לדעת שאתם בודקים אותו.
אני מניחה שבמקרים קיצוניים וחריגים מאוד השימוש באפליקציה הזו מתאים, אך ברוב המקרים מוטב לשוחח עם הילדים על הסכנות והסיכונים ולפתח אצלם את ההבנה ושיקול הדעת בנושא. אם המתבגרים הפרטיים שלכם יבחרו להסתיר מכם מידע נפיץ ובעייתי – הטלפון החכם, חכם ככל שיהיה – לא יפתור את הבעיה.

מעקב (בהסכמת המתבגר): אפליקציית safie נמצאת באמצע, והיא מתאימה להורים שמחפשים בעיקר שקט נפשי. הם רוצים לדעת בכל שעה היכן הילד שלהם נמצא, אך גם רוצים לעשות זאת בשיתופו ובהסכמתו – לאחר שיחה עמו בנושא. זהו פיתוח ישראלי המיועד לאנדרואידים (ובקרוב גם לאייפונים) המותקן על המכשיר של ההורים ושל הילד. האפליקציה דוגמת מיקומים שבהם הילד נמצא במועדים קבועים (בית הספר, חוגים) ומציגה אותם על מפה בכל שעות היום והלילה. ההורים מקבלים התראות למייל שלהם ברגע שיש חריגה מאותה השגרה (הילד הלך לים במקום לבית הספר), והם אלה שקובעים את תדירות קבלת ההתראות. הורים שאינם רוצים לקבל דיווחים שוטפים אלא דיווחים נקודתיים (למשל כשהילד הלך למסיבה בערב, עברו שלוש שעות ואתם לא יודעים היכן הוא נמצא) יכולים להגדיר זאת מראש.
האפליקציה מאפשרת לערוך מעקב כזה אחרי כל אחד מהילדים שלכם, בהתאם לסדר יומו. היישום מותקן במכשיר של הילד, ואפשר שיופיע כגלוי עם לחצן מצוקה או כסמוי ללא שימוש בלחצן המצוקה. אפשר להוריד גרסת ניסיון חינמית לשבועיים, ולאחר מכן לרכוש אותה בתשלום סמלי של 20 שקלים לשנה לילד.

עדכון (ביוזמת המתבגר): אולי תופתעו לשמוע, אבל אפליקציית I’mFine הישראלית פותחה על ידי בני נוער ממקיף ג’ באשדוד. ולמרות העיצוב הסתמי והפונקציונליות הפשוטה, זו האפליקציה המועדפת עלי מכולן כיוון שהיא “באה” מהילדים עצמם. האפליקציה, שכרגע זמינה רק לבעלי אנדרואיד, פותחה במסגרת פרויקט “יזמים צעירים עושים עסקים”. התלמידים החליטו להמציא פתרון שיגרום להורים ולקרובי המשפחה להפסיק לדאוג להם. היא שימושית כמובן רק אם אתם סומכים על הילדים שבזמן שהסוללה כבויה הם אינם עושים דברים אסורים. האפליקציה החביבה הזו אינה מאפשרת מעקב או פיקוח הדוק, אלא רק עדכון שגרתי.
זוהי אפליקציה פשוטה יחסית. לאחר התקנתה, ברגע האמת, תישלח אליכם (ולאנשי קשר נוספים שהוגדרו מראש) הודעה אוטומטית על כך שהסוללה עומדת להיגמר, תוך ציון המיקום שבו המתבגר נמצא.

 

הכותבת היא עיתונאית הורות וטכנולוגיה, מפתחת תוכן אינטראקטיבי לילדים, מרצה ומנחת השתלמויות למורים וסדנאות להורים על אפליקציות, משחקים דיגיטליים ולמידה ניידת, אמא לשלושה בנים ובעלת האתר  www.touch-it.co.il

 

כך תגנו על ילדיכם מפני פדופילים ברשת

למה לא כדאי לכם לפספס את הסרט “הקול בראש” 

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.