fbpx

לומדים מניסיון: כך תעשו לילדים רפלקציה בחופש הגדול

conversation. shutterstock

 

הילד חוזר מבחינה, אנחנו שואלים “איך היה”, הוא עונה בחצי פה, כולם מאוכזבים, ולא יוצא מכך דבר. רן שמשוני ממליץ לפנות את השולחן המשפחתי בחופש הגדול לטובת שיחות רפלקטיביות עם הילדים – כלי יעיל ונגיש לכל אחד מאתנו, שמניב תוצאות ממשיות. להכיר וליישם!

 
אמא: “הי מתוק, איך הייתה הבחינה?”
בן: (מהמהם לעצמו ואז מפטיר) “לא משהו”
אמא: “מה זאת אומרת? לא הצלחת לענות על השאלות?”
בן: (מתנשף) “אמרתי ‘לא משהו'”.
אמא: “נו, זה לא מפתיע אותי בכלל, כבר כמה ימים אני מתחננת לפניך שתלמד…”.
בן: (מתנשף עוד יותר) “טוב, די אמא, אין לי כוח לזה עכשיו”.
אמא: “אני רק אומרת ש…”
בן: (בחצי הדרך לחדרו) “מה את רוצה שאני אעשה עכשיו, המבחן כבר היה!”
אמא: (מתנשפת, נאנחת)

לשיחה הזו בין אם לבנה הייתי עד לפני ימים אחדים, כשהבן שב הביתה מבחינת הבגרות. כמוה נשמעות שיחות רבות שאנחנו מקיימים עם ילדינו, בייחוד סביב הבחינות והלימודים. השיחות מהסוג הזה אינן מניבות פרי, במקרה הטוב, או יוצרות תסכול וחוסר הבנה במקרה הפחות טוב.
איך אפשר אחרת?

שיעור ברפלקציה

שנת הלימודים לקראת סיומה, וכבר אפשר לראות את החופש הגדול בפינה. החופש מזמן לילדינו התנסויות חדשות, שחרור ממתחים והפסקה מתוכחות ההורים. אבל החופש הגדול הוא גם הזדמנות מצוינת להסתכל על השנה החולפת מנקודת מבט רפלקטיבית. איך עושים את זה?
ראשית, יש להבין כי בדיון סביב נושאים לימודיים מעורב תמיד גם צד שלישי, בית הספר, ההופך את המפגש הטעון והמורכב מלכתחילה למורכב ומסובך עוד יותר. הלימודים אינם בחירה של ההורים והילדים, ולכן הם מכניסים, במקרים רבים, מתחים והתמודדויות מאתגרות. אמונות ההורה בנוגע ללימודים משולבות בדרישות מצד מערכת החינוך, ואלו פוגשות את הילד – דעותיו ויכולותיו. במקרים רבים, הדעות של הילד מתנגשות עם שני הצירים האחרים, כלומר ההורים ומערכת החינוך.
לביצוע תהליך רפלקטיבי בסוף השנה – בזמן שבו המתחים, ההתמודדויות והחששות נמצאים מאחור – יש משמעות רבה. הפניוּת שנוצרת יכולה לאפשר לנו לבצע תהליך הסתכלות בצורה אובייקטיבית יותר, עם מוּכנוּת לקבל ביקורת ולבחון מה ניתן לשנות. הרפלקציה היא התבוננות פנימית, עצמית, על תקופה או תהליך, מבחינה רגשית ומבחינה אובייקטיבית (של עמידה במטרות, למשל). הסתכלות כזו מאפשרת ראייה מחודשת של התקופה, פירוש שלה מחדש וכמובן ניתוח עצמי ביקורתי – אך לא שיפוטי. ההתבוננות יכולה להתבצע במגוון דרכים: באמצעות שאלון, שיחה, כלים כדוגמת ציור או קלפי השלכה, ועוד.

מה זה נותן לנו?

להתבוננות הרפלקטיבית ישנן כמה מטרות:
• סגירת תקופה, בחינה שלה והבנתה
• השלמה עם תקופה מאתגרת שחלפה
• הסקת מסקנות, תובנות ומשמעויות
• קבלת החלטות להתנהלות בהמשך
גם לדרך ביצוע הרפלקציה יש כמה דרכים. אם הילד צעיר, למשל בגיל בית ספר יסודי, ההמלצה היא לבצע זאת יחד איתו. אפשר לשבת יחד ולקיים שיחה על השאלות המופיעות בהמשך. אם הילד גדול יותר, בגיל ההתבגרות, ניתן למסור לו רשימה עם השאלות שאציג בהמשך לצורך חשיבה והבנה עצמית, ומאוחר יותר לשוחח איתו עליהן.
רשימת השאלות המוצגת בהמשך היא חלקית בלבד, ומתייחסת לנקודות שאתם כהורים מזהים כמצריכות התייחסות. אולם ניתן לחשוב על שאלות רבות נוספות, וגם לאפשר לילד להוסיף שאלות בעצמו. בפועל, חשוב שהשיחה לא תתנהל כמערכת של שאלות ותשובות או ראיון, אלא כשיחה מתפתחת, שאיננה לגמרי מובנית מראש. אפשר גם לקיים את השיחה בחלקים (לפרוט אותה לכמה שיחות) – החופש רק מתחיל, אין לאן למהר. יחד עם זאת, מומלץ לקיים את השיחה/שיחות בסמיכות לסוף השנה, כיוון שאז הזיכרונות מהשנה הלימודית החולפת עדיין טריים.

מה שואלים?

שאלות אפשריות לתהליך הרפלקציה:
• איך הייתה השנה שחלפה מבחינת הלימודים?
• איך הייתה השנה שחלפה מבחינה חברתית?
• מה אהבת בשנה הזו, ומדוע?
• מה עורר אצלך התנגדות, ומדוע?
• מה התחדש/התחדד לך?
• לו ניתן היה – מה היית עושה אחרת?
• מהן המסקנות והלקחים שלך?
• מה בכוונתך ליישם/לשנות בעתיד, וכיצד?

לא רק לימודים

שיחות רפלטיביות ניתן לקיים גם סביב נושאים נוספים בבית, וגם במהלך השנה. הכלי הרפלקטיבי הוא כלי מעולה ומומלץ, וכדאי להטמיע אותו בדיאלוג המתקיים בבית. הכלי יעיל גם לתיאום ציפיות, ועשוי להוביל לשיפור הדיאלוג המשפחתי.

הכותב הוא איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה, בעל תואר שני בחינוך ותואר ראשון בהנדסה, ממקימי “פסיפס” ומנחה מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך וילדיםממחברי הספר סודות הלמידה”

 

דרושים מורים אתיופיים

כללי שימוש במחשב ובפייסבוק – בחופש הגדול 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.