fbpx

חברוּת, סמכוּת, מדיה

parent and teenager. shutterstock

היא אמא לארבעה ומטפלת באמנות ובווידאו, וגם היום היא לא שוכחת את הבלבול שחוותה בהיותה מתבגרת. אבל זה בדיוק מה שגרם לה להגיע לגיל ההתבגרות של ילדיה מוכנה – ואפילו לאתר נוסחת הורות שעובדת. בתוכה היא משלבת את המשיכה של הדור הנוכחי למדיה ולווידאו

גיל ההתבגרות שלי חלף לפני די הרבה זמן, אך אני זוכרת היטב את התקופה הזו גם היום. את אותו רגש חזק שליווה אותי בכל השנים הללו, כולל הצעת הנישואים שקיבלתי אי שם בגיל 20. כל זה נקשר אצלי בתודעה להרבה בלבול! הוסיפו לכך הפרעת קשב לא מאובחנת ותבינו לאילו רמות קיצוניות הבלבול הזה הגיע.

עוד “באמהות כותבות”: הכול בזכות הסמארטפון

“תנו לנו עצות, רק אל תחפרו”

את הוריי לא עירבתי במחשבות וברגשות שלי, על אף הקשר החיובי בינינו. הייתי קרובה אליהם, אך היה חסר לי כיוון, הייתה חסרה לי דרך. הרגשתי שהם שייכים לדור אחר. המעבר מגיל הילדות לבגרות מעלה במתבגר שאלות רבות הנוגעות בזהות ובשייכות. ההתעסקות במקום האישי שאני תופס בתוך הקבוצה היא יומיומית, מעין מלחמת הישרדות: “אם אינני נראה משמע שאינני שייך”. הרצון הזה, להיות חלק מהזרם ולהשתייך, מנייד את הילד בין האישיות, הדעות, והמוסריות שלו לבין מה שמקובל בחברה. לילד בעל אישיות רפה קשה להציב גבול ולא ‘לזרום’ (כלומר, להשתייך לעדר). בד בבד הוא יודע שאם רק ישתף את הוריו הם ימנעו ממנו לעשות מה שחבריו עושים. לכן הוא אינו משתף. לכן אני לא שיתפתי.

התבגרות מגובשת

הזמנים משתנים כל העת, ויחד איתם משתנים גם בני האדם ודפוסי ההתנהגות. המתבגרים כיום מוצפים בגירויים יותר מתמיד, ובתוך ים הגירויים המציף הזה הם מנסים אמנם להשתלב בזרם – אבל גם להישאר מיוחדים. החוויה האישית שלי בגיל ההתבגרות היא שגרמה לי לשבת עם ילדיי ולשוחח איתם על הכול. בפתיחות, בלי לחכות שהם אלה שיפנו אלי ויעלו בעיות והתלבטויות. הרי הייתי שם, וזה בדיוק מה שהיה חסר.
ישנם הורים שלא מתעניינים, ישנם הורים שסומכים על הילדים, וישנם הורים שאוסרים. בעיניי, הגדרת ההורות היא ‘חברוּת לצד סמכוּת’. זו הנוסחה לכך שהילדים לא רק ישתפו אותך, אלא גם ישאבו ממך כוחות. בדרך הזו אנחנו מסייעים להם לגבש את ההתבגרות שלהם, ואפילו לעזור לחבריהם במהלך התקופה המבלבלת הזו. אט אט יהפוך שולחן המטבח בביתכם למקום פתוח לשיחות שלך עם הילדים, וגם עם החברים שלהם – שיצטרפו כדי לקבל עצות.
לדור שלי קראו “ילדי הפרחים”, שני ילדיי הבוגרים שייכים לדור המכונה “דור מזוין”, ושני ילדיי הצעירים, החווים כעת את גיל ההתבגרות, משוייכים – איך לא – ל”דור הסלפי”. על הסכנות בדור הסלפי לא מפסיקים לכתוב, מטיפים לילדים ומרצים על אינטרנט בטוח. על היתרונות של המדיה והאפשרויות לתעל אותה ליצירתיות – מדברים הרבה פחות. הרי לילדים המתבגרים שלנו יש כיום כלים טכנולוגיים שמאפשרים להם להיות בעלי דעה, ואנו ההורים יכולים לעזור להם לנווט זאת לדרך חיובית. לא פעם אנחנו נתקלים בילדים ובבני נוער שמנסים לחולל שינוי דרך המדיה, ומעבר להעצמה והגשמה עצמית הם גם מעבירים מסרים חשובים.

וידאו ומדיה על שום מה?

למתבגרים אתגרים התפתחותיים ייחודיים בחוויות המעבר מילדות לבגרות. הם הופכים להיות פחות ופחות מעורבים בחיי המשפחה ופונים לחפש מידע וניסיון מחוץ לה. הצמיחה שלהם – הפיזית, הרגשית, המינית, הקוגניטיבית והחברתית – מושפעת באופן משמעותי מסביבתם. וכיוון שהמדיה מהווה מרכיב חשוב בעולמם מחוץ למשפחה, היא יכולה לעזור להם ביצירת הזהות שלהם ובתהליך ההתמודדות עם בעיות.
פתיחת בלוג אישי בנושאים שמעסיקים את הילד יכולה לסחוף אחריו עניין רב ותשומת לב חיובית, בייחוד אם מדובר בתחומי עניין שמושכים גם מבוגרים (אופנה, חיות, תזונה, ספורט, המצאות או כל דבר אחר). בעידן של היום, כשכמעט לכל ילד יש מצלמה ושליטה רבה באמצעים דיגיטליים, נוכל להיעזר במדיה בתהליך בניית הדימוי העצמי של המתבגרים, ביצירת הזהות שלהם, ובהתמודדות עם רגשות. כל זאת באמצעות יצירה קולנועית אישית. בני נוער המגיעים לטיפול רגשי מתחברים מאוד לטיפול בווידיאו, כיוון שהוא מאפשר להם לעבד רגשות ועניינים לא סגורים, ולעבוד על התנהגויות ועל מערכות יחסים. אולם גם כהורים אנחנו יכולים לסייע להם בכך, בזמן שאנחנו מיישמים את הנוסחה “חברוּת לצד סמכוּת”.
המסר שלי הוא להיות עם המתבגרים בחוויה שלהם, לשמור על חברוּת טובה, ויחד עם זאת לכוון אותם ולנווט להם את הדרך בתוך הבלבול שבו הם שרויים. אם גם נכוון אותם כך שיוכלו לאתר רעיונות יצירתיים וליישם אותם (באמצעות המדיה), הם יעריכו אותנו, ייהנו מהיצירה ויכבדו אותנו כהורים.

הכותבת היא מטפלת רגשית בילדים ובמבוגרים באמצעות אמנות ובאמצעות וידאו תרפיה, ואמא לארבעה. לאתר של עינת

 

 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.