fbpx

הבגרות כשיר ראפ: 5 דרכים שיעזרו לכם להפנים את החומר

sing and learn. shutterstock

 

מתבגרים, קשה לכם לקרוא לבחינות הבגרות כל כך הרבה דפים עמוסים במלל ועוד לנסות לזכור אותם? הנה כמה רעיונות שיעזרו לכם להחיות את החומר ולהפנים אותו, כך שלא יהיה לכם סיכוי לקבל “בלאק אאוט” בבחינה. בהצלחה!

 
יש תלמידים שברגע שהם ניצבים מול ערמות של דפים כתובים עם חומר למבחן, הם מיד נופלים לתוך בור של ייאוש. חלק מהלומדים ישאירו את הדפים על השולחן וידחו את הלמידה ככל האפשר. אחרים ירימו את הדפים ויתחילו לקרוא, עד שהחומר יתחיל להעמיס עליהם, מחשבותיהם ינדדו הרחק, והם יקומו כדי לעשות עשרים דברים אחרים (והם לגמרי לא חייבים להיות מאובחנים כבעלי הפרעת קשב). ויש גם את אלה שקוראים וקוראים, אבל אז נעצרים ומבינים שאין להם מושג מה הם קראו עד עכשיו. ומה עכשיו, לקרוא הכול מהתחלה?
האמת היא שלקרוא כמויות גדולות של חומר, בעיקר אם הוא לא ממש מעניין אותנו ולא בחרנו ללמוד אותו (למשל לבגרות), זו בהחלט משימה מתישה. עוד בתחילת דרכי כמורה לאסטרטגיות למידה הבחנתי בצורות השונות שבהן אנשים שונים תופסים את העולם ואת החומר הנלמד. תלמידים שמתחברים לציור ולאמנות חזותית רואים את החומר בתמונות, אנשים שיש להם חשיבה לוגית יותר אוהבים לסדר את החומר בתרשימי זרימה ובטבלאות משוות, לומדים שטובים בספורט או בריקוד ומחוברים לגוף שלהם ייהנו להם ללמוד תוך כדי תנועה. כעת נשאר רק לשייך לכל אחד מהם אסטרטגיית למידה מתאימה.
אסטרטגיות הלמידה הקלאסיות הן נהדרות: טבלאות, תרשימים, מירקורים של משפטי מפתח. אבל הן לא מספיקות. לתלמידים מסוימים נחוצות אסטרטגיות קצת שונות, יצירתיות יותר, שמגייסות את ההסתכלות הייחודית שלהם לטובת הלמידה. האסטרטגיות שאציג כאן התגבשו מרעיונות שלי או של תלמידים שלימדתי, והן הוכחו כיעילות ללמידה למבחנים בכלל ולבגרויות בפרט. שוב, לא לכל אחד יתאימו כל הדרכים, וגם לא ניתן “להלביש” כל אסטרטגיה על כל סוג של חומר, אבל אם תתנו לילדיכם להתנסות הם בהחלט עשויים להרוויח מכך ראייה יצירתית בלימוד למבחן – כזו שתוביל אותם לרעיונות חדשים שיתאימו להם.

1. ציירו את זה

ציירו את הסיטואציה המדוברת, ועליה הוסיפו כמה פרטים מרחיבים מהחומר. הציור הוא תמיד לפי עולם האסוציאציות של התלמיד, כיוון שכך הוא יזכור טוב יותר. הזיכרון הגרפי מחזק את הזיכרון של הפרטים הקטנים.
דוגמה: את המושג “דמוקרטיה מתגוננת” מלימודי האזרחות ניתן לצייר באופן הבא: מגן (כזה של ימי הביניים) שעליו נכתוב מפני מי הדמוקרטיה מתגוננת (קבוצות אנטי-דמוקרטיות וכו’). לצד המגן נצייר חרב, כיוון שכדי להגן הדמוקרטיה פוגעת. במה היא פוגעת? בזכויות של קבוצות, עד כדי הוצאתן מחוץ לחוק. נכתוב גם: “הצנזורה הביטחונית” ו”מעצר מנהלי” כיישומים של הדמוקרטיה המתגוננת. כך נרכז הרבה מידע בציור פשוט אחד, שאותו קל יותר לזכור.

2. שירו את זה

כתבו שירים קצרים בחרוזים, ודקלמו אותם עם מנגינה מסוימת.
דוגמה: השיר הבא נכתב כשיר ראפ, והוא על פסוק 7 בפרק ד’ בבראשית: “הלוא אם תיטיב, שאת, ואם לא תיטיב, לפתח חטאת רבץ, ואליך תשוקתו, ואתה תמשל-בו”.

“הלא אם תיטיב, שאת…” – אומר ה’ לקין
אבל יש שלושה פרושים למילה בפסוק ז’
אולי זה ‘מנחה’, הזהר מחטא שיכשילך
או שאם תיטיב, ה’ יסלח לך
ואפשרות מספר שלוש היא זקיפות הראש
אם תיטיב מעשיך, לא תלך בוש.
בפסוק זה לומדים על בחירה חופשית לכל
החטא מצוי באדם, אך אפשר בו למשול”.

 

3. תשחצו את זה

כשיש לכם סעיפים של נושא מסוים שאתם צריכים לזכור, נסו לרשום את הסעיפים בצורת תשחץ. כמובן שצריך לתמצת כל סעיף למילה או שתיים, כשהמטרה כאן היא לא להרחיב על כל אחד מהם, אלא רק למצוא דרך שבה נוכל להיזכר במילה הראשונה ואת ההרחבה נעשה בראש על בסיס מה שלמדנו. גם כאן, זיכרון הדברים בצורה גרפית פשוט יותר מאשר זיכרון סעיפים הכתובים כסיכום.

דוגמה:
הנושא: סמכויותיו של עזרא
1. מינוי שופטים ודיינים
2. רשות לחבר חוקה ליהודים על פי התורה
3. סמכות להטיל עונשים (אפילו מוות) למי שאינו מקיים חוקותיו
4. להביא כלי כסף וזהב ותרומות מיהודים בגולה לבית המקדש
5. לקנות בהמות לקורבנות
6. הענקת פטור ממסים לכוהנים והלוויים העוסקים בפולחן

את המילים המודגשות תוכלו לשלב בתשחץ, תוך חפיפה של חלק מהאותיות.

 

4. הסבירו את זה

גם אם אינכם לומדים יחד עם חברים, הרגישו בנוח לסגור את דלת החדר ולהסביר לעצמכם את החומר. הרבה תלמידים שמגיעים אליי מקבלים את ההמלצה לדבר עם עצמם, אפילו אם זה קצת מביך אותם. ואין הכוונה לקרוא בקול רם את הכתוב בדף, אלא לדמיין שאתם מלמדים מישהו אחר וצריכים להסביר לו במילים שלכם. דיבור עצמי כזה הוא כלי חזק ביותר, והוא משפר מאוד גם את יכולת כתיבת התשובה במבחן (מעבר לשיפור הזיכרון וההבנה).

5. קרבו את זה

קרבו את החומר לחיי היומיום שלכם. חפשו דוגמאות מהחיים שלכם- חברים, משפחה, תחומי עניין, אקטואליה וכו’, שיעזרו לכם להבין ולזכור טוב יותר.

דוגמה: ניקח את הגרמנים טרם מלחמת העולם השנייה והרקע לעליית כוחה של המפלגה הנאצית. נוכל לדמיין אותם כמו קבוצת נערים שכרגע הפסידה בכדורגל לקבוצת נערים גדולים וחזקים יותר. הקבוצה שניצחה גם הכריזה שעכשיו רק לה מותר לשחק במגרש. הנערים שהפסידו חשים מושפלים. הם גם אולצו לעשות ויתורים (הסכם ורסאי), והם גם מתחילים לחפש אשמים – אולי כאלה ששיחקו גרוע בכוונה (מיתוס סכין בגב האומה). הם מלאי שנאה ומרמור, וכאשר מגיע מנהיג שמבטיח לעזור להם לנצח ולהשיב את גאוותם ואת המגרש שלהם, כמובן שהוא מצליח בקלות לשכנע אותם ללכת אחריו.

הכותבת היא מורה לאסטרטגיות למידה המתמחה בעבודה עם מתבגרים, בשיעורים פרטיים ובסדנאות למידה לבגרות ממוקדות-מקצוע. לעמוד הפייסבוק של לירון

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.