fbpx

ספר חדש מצהיר כי הוא מפצח את הקוד למינוף הישגי התלמידים

parents leverage achievement

 

“הורים ממנפים הישגים”, הספר החדש של ד”ר חדוה טרגר, מנסה לגבש “שפת מעורבות” – שפה המשותפת להורים, למורים ולתלמידים. סקירת הספרות בתחום מקיפה (אולי מדי), התובנות חשובות ומעניינות, והתקווה גדולה. השאלה היא רק האם הורים (שלא לומר תלמידים) באמת ישבו ויקראו את כל זה

 
הספר “הורים ממנפים הישגים” בא לשכנע את כולנו בכך שמעורבות הורים הכרחית להישגי התלמידים. אותנו ב”עשר פלוס” לא היה צריך לשכנע, כי כבר הרבה זמן אנחנו חוזרים ואומרים שאחת הרעות החולות במערכת החינוך היא ההתנגשות שנוצרה בין ההורים למורים, כאילו היו אויבים ולא בעלי מטרה משותפת – שהיא טובת הילד. ושלא תתבלבלו, לא מדובר בהתערבות – ומחברת הספר מבהירה זאת היטב ועומדת על ההבדלים בין השניים.
אולם הספר הזה לא בא רק לשכנע, אלא גם להציע כלים תאורטיים ומעשיים להצלחת המשולש הקדוש – הורים, תלמידים ומורים. הוא מתייחס בהרחבה רבה לכל אחת מצלעות המשולש כדי שנצליח לשמוע את כל הקולות: קול ההורים, קול המורים וקול התלמידים.
הספר כולל בתוכו סקירה תאורטית מקיפה של כלל המחקרים והעבודות בנושא מעורבות הורית, קווים מנחים בקביעת תכנית חינוכית ובהקניית מדיניות כוללת המקדמות מעורבות הורים, חסמים שכיחים במעורבות הורית וכיצד להתגבר עליהם, עצות להורים להעצמת ילדיהם המתבגרים ולטיפוח היחסים, ניסיון להתחקות אחר נקודת המבט של התלמידים, ועוד ועוד. בסיום הספר, המחברת מבקשת ‘לגזור’ מכל אלה שפה ייחודית – “שפת המעורבות”, ולנסח מושגים מרכזיים שעליהם השפה הזו בנויה. הכותבת, אגב, היא דוקטור בחינוך, בניהול ובתכניות לימודים, העוסקת בניהול בתי ספר ובמחקר בנושאים קהילתיים, במעורבות הורים ובהישגים לימודיים.

מומלץ בקולנוע: “אנני” שחרחורת ומתולתלת

המשפחה כארגון: על הספר “משפחה במחשבה תחילה” 

אין ספר כי מדובר בספר נהדר וחשוב. הבעיה היחידה שלו בעיניי נעוצה בעצם היותר מקיף כל כך, בבחינת “תפסת מרובה לא תפסת”. המחברת ביקשה ליצור מסמך מפורט מאוד, ממצה ומעשי בנושא מעורבות הורים, והיא אכן מצליחה לעשות זאת. אולם בקריאת הספר עלה אצלי החשש שבדרך היא עלולה לאבד הרבה מאוד הורים. בהגדרה מיועד הספר “לאנשי מקצוע, להורים, לתלמידים, ולכל מי שרואה עצמו שותף בחינוך הצעירים”. אבל ספק אם נוכל למצוא הורים (רובם קרייריסטים או עסוקים וטרודים מטעמים אחרים), כל שכן תלמידים, שיתפנו לקרוא ספר כה ארוך (318 עמודים!) הכולל בתוכו סקירה רחבה של ספרות מקצועית והרבה מאוד מודלים ותאוריות. וחבל, כי בתוך הספר הגדול הזה שזורות עצות נהדרות להורים. לעומת זאת, מנהלים, יועצים ואנשי חינוך ישכילו בוודאי ויוכלו לקדם במשכן שלהם שינוי של ממש.
מי יודע, אולי בהמשך יוחלט לפרסם בעבור ההורים מסמך קצת יותר ממוקד ושימושי, הכתוב בגובה העיניים, כדי לא לאבד את ההורים גם כאן. אחרי הכול, המוטו של הספר הזה – ושל עיקרון המעורבות ההורית בכלל – הוא שצריך שניים לטנגו.

# הורים ממנפים הישגים – ד”ר חדוה טרגר, הוצאת סטימצקי

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.