fbpx

פברואר והסרטונים: לא צריך פוליטיקה כדי להתלהם. סיכום החודש שעבר

it looks great from the outside. shutterstock

 

החודש האחרון היה רווי באלימות מילולית, לא רק מצד הפוליטיקאים שמתכתשים ביניהם ערב הבחירות. מה היה לנו? מבוגרים מקללים ומכים (במטוס, במלון ובבית הספר), נוער סוחר בסמים וגם מעט גאווה

 

השוקולד הוא רק תירוץ

שני אירועים אלימים ומביכים הזכירו לנו בחודש האחרון עד כמה העם היהודי הוא עם קשה עורף, ובלשון פחות פוליטקלי קורקטית – עד כמה ‘ערסים’ יש במדינה הזו, ואיך הם משכללים את התרבות המזעזעת שלהם מיום ליום. אני מניחה שכל ישראלי שבתוך עמו חי לא הופתע לנוכח הסרטונים שרצו ברשת. אנחנו נתקלים בכיעור הזה יום-יום, גם במקומות פחות אלגנטיים מטיסה לוורנה או מלון באילת. זה קורה לנו בתור לסופרמרקט או בדואר, בקופת החולים או באוטובוס, ואפילו בגן השעשועים ובבתי הספר (כן, בני נוער שמתנהגים כמו שהם רואים בבית). רק שבמקומות כאלה לא נעלה בדעתנו להוציא את הסמרטפון ולצלם. איכשהו זה נראה לנו טבעי בסיטואציות האלה יותר מאשר במטוס או בנופש.

אלימות פיזית ומילולית בבתי הספר בישראל. תחקיר

זה התחיל בשני הורים: סיפורן של המשפחות החד-מיניות 

ובכל זאת, מתבקש לשאול: איך אף אחד לא חשב על זה קודם??? איך אף אחד לא השכיל לצלם התנהגות ברברית ותוקפנות מילולית ופיזית בפרהסיה עד עכשיו? כך או כך, אחרי הסרטון השני כבר נראה שעומד בפנינו טרנד חדש, ובעיניי הוא מבורך. אני אומרת, המשיכו לצלם והמשיכו להפיץ למען יראו וייראו. למה? כדי שהילדים שמקבלים דוגמה אישית כל כך רעה בבית, מאבא ואמא, וסופגים את ההתנהגות הזו כלגיטימית, יוכלו להבין שזו לא באמת נורמה. כדי שדור ההמשך יפנים את העובדה שהחברה שלנו מוקיעה מתוכה כל התנהגות אלימה וברברית מהסוג הזה. שני הסרטונים האלה הציגו לנו מדגם מייצג של ברבריות נשית (בסרטון השוקולד) לצד ברבריות גברית (בסרטון המלון) – שזו אותה אלימות עם ניואנסים קלים. זה היה בעיקר מביך, מאוד עצוב ומעט משעשע. בסרטון השני, אגב, ממש נקרע לי הלב לצפות בילד הקטן, החמוד וההמום, שצופה באביו מהצד ברגע של התקף זעם חמור. לא בגלל העובדה שהילד לומד מאביו איך להתנהג (בעצם אולי גם קצת בגלל זה), אלא בעיקר בגלל שיכולתי לתאר לעצמי עד כמה הוא מבוהל ועד כמה מהר הלב שלו דופק.
הערה חשובה לסיום: בואו נדייק אחת ולתמיד – “ערסים” הם לא בעלי עדה כזו או אחרת, הם פשוט אנשים בעלי מנטליות מסוימת, שהיא אלימה, וולגרית, צעקנית ומאיימת, שהופכת לכולם את החיים להרבה פחות נעימים.

נוער מעורר גאווה

בני הנוער הוכיחו לנו שוב שהם מעורבים, ערכיים ופוליטיים הרבה יותר ממה שרובנו נוטים לחשוב, ואולי מעל הכול – שהם דמוקרטיים. כך הרגשנו כשסרטון ההומופוביה של “הבית היהודי” גרם לתלמיד מתיכון “בליך” ברמת גן, בן למשפחה גאה, לקום ולעשות מעשה. וכך היה: לקראת ביקור השר נפתלי בנט במסגרת אירוע בחירות בבית הספר, הצטייד הנער בחולצה עם הכיתוב: “יש לי שתי אימהות, ואני לא מתנצל”, והתייצב מול השר בגאווה. אין ספק שהאמהות שלו היו גאות בו, ולא רק הן. תלמיד אחר, מתיכון עין כרם במטה יהודה, הומוסקסואל בעצמו, קיבל השראה מהמקרה והתעמת עם ח”כ אורית סטרוק מ”הבית היהודי”, שהשתתפה בפאנל בחירות בבית הספר שלו. עקב הדברים שנאמרו בסרטון המפלגה, הוא התייצב מולה ושאל מדוע היא אינה מוכנה שיהיו לו ילדים. אגב, נראה כי המחאה שלו הצריכה ממנו מאמץ גדול יותר מאשר התלמיד מתיכון “בליך”, כיוון שלדבריו הוא זכה תחילה לתגובות לא כל כך מפרגנות כשביקש מחבריו בווטסאפ להצטרף אליו. אבל הוא לא התייאש, והקדיש זמן ומרץ מרובים בכתיבת שלטים בנוסח: “ואהבת לרעך כמוך – גם אם הוא לא בוחר כמוך”, ו”מימין ומשמאל מסרבים להיות אויבים, כולנו ישראלים”. כמו שאומרים – יש גם נוער לעניין.

סמים פס

באחד הבקרים החודש התעוררנו לפרסום על עשרות תלמידי תיכון בתל-אביב שנחקרים בחשד לסחר, תיווך ושימוש בסמים בשטח בית הספר ומחוצה לו. ההורים נדהמו, המורים עשו עצמם המומים (כי הכי קל זה להעלים עין), אבל נחשו מה…אפילו המשטרה הופתעה. ואנחנו? כל מי שמכיר אותנו ידע שהתרענו על התופעה הזו בעבר, לא פעם ולא פעמיים. אולי פשוט כדאי לתת לשוטרים לקרוא “עשר פלוס” מדי פעם, כדי שלא יהיו להם כאלה הפתעות.

יועץ חינוכי? היזהר מהורים

אתמול בבוקר צדה את עינינו ידיעה על כך שהורה תקף במוט יועץ חינוכי בבית ספר יסודי בראשון לציון. כן, יועץ חינוכי בן 39 הוכה ונחבל בפניו, לעיני כול, ומגן דוד אדום הגיע למקום ופינה אותו לטיפול רפואי. בימים כתיקונים ידיעה כזו הייתה מעוררת הדים, ושוב היה נוצר דיון ציבורי סביב נושא האלימות כלפי מורים, היעדר הסמכות ההורית ומעמד המורה (כפי שקרה לפני שנים אחדות, כשהורה תקף מורה לאחר שהחרים מבנו את הטלפון הנייד). אבל הפעם הסיפור הזה נגמר בכמה טוקבקים ובהבעת פנים מבוהלת מצד כל היועצים החינוכיים שנתקלו בידיעה. כי ככה זה כשכבר נמאס לשמוע על התנהגות ברברית של מבוגרים, מה גם שבשביל זה יש סרטונים כמו סרטון השוקולד וסרטון המלון באילת.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.