fbpx

חותמים שנה

news. shutterstock
 

נערה בת 14 בדתה סיפור אונס בפני הוריה כיוון שחזרה הביתה מאוחר; הבת של העיתונאית אריאנה מלמד וחברתה נעלמו והרימו את כל המדינה (והתקשורת) על הרגליים; “שר כל הרפורמות” סיים קדנציה בטרם עת, כעת לא ברור מה יעלה בגורלה של מערכת החינוך. וזה עוד לא הכול…

 
החודש האחרון של שנת 2014, כמו החודשים שקדמו לו, היה גדוש במקרים ובאירועים שכל הורה למתבגרים צריך להכיר. אבל מה לעשות שיש הורים עסוקים כל כך, שלפעמים הם בקושי מספיקים להעיף מבט בחדשות שבעיתון או באינטרנט. למען אותם הורים ערכנו סקירה קצרה של האירועים החשובים ביותר בעינינו, וגם ניסינו ללמוד מהם דבר או שניים (או לפחות להעלות תהיות).

[fancy_box]

מה עוד קרה החודש בארץ ובעולם?

4.12.2014 – ילד בן 12 מהפזורה הבדואית במצב קשה, בעקבות משחק “רולטת חשמל”.
15.12.2014מעל 130 ילדים נטבחו על ידי חמושי טליבאן שפרצו לבית הספר הצבאי בפשוואר שבפקיסטאן. רבים אחרים מאושפזים בבתי החולים
16.12.2014 נער בן 12, ללא מחלות רקע, התלונן על כאבי ראש ומת תוך שעות ספורות.
16.12.2014 – מנהל הפועל פ”ת נעצר בחשד ליחסים מיניים על קטינים
17.12.2014חשד להטרדות מיניות בגבעתי. כשבוע לאחר מכן המג”ד מודח.

[/fancy_box]

בשלושה בדצמבר פורסם באמצעי התקשורת כי קיים חשד שנערה בת 14 מפתח-תקווה נאנסה בסמוך לאתר בנייה בשכונת מגוריה. המשטרה פתחה בחקירה נרחבת, ומאות מתושבי השכונה יצאו להפגין בדרישה לתגבר את אבטחת ילדיהם. החשדות, לפחות מבחינת התושבים, הופנו לעבר הפועלים הפלסטינים – עקב המתיחות הרבה והפיגועים שאירעו בחודשים האחרונים. אולם כבר למחרת פורסם כי התיק נסגר, לאחר שהנערה הודתה כי בדתה את הסיפור מליבה כשחזרה לביתה מאוחר מדי ופחדה מתגובת הוריה. אז נכון, במקרה הזה בהחלט אפשר לשמוח על כך שהילדה שיקרה, כיוון שהיא לא באמת חוותה אונס. אבל אי אפשר להתעלם מהשאלות הקשות שעולות מהמקרה הזה: מה גורם לילדה לשקר כך להוריה, ומדוע בדתה דווקא סיפור של אונס – ואף תיארה אותו לפרטים?; הייתכן כי אונס ופגיעות מיניות תופסים מקום מרכזי כל כך בשיח היומיומי, עד כי הם מצליחים להשתלט על כל חלקה טובה שחשבנו שעוד נותרה בעולם הדמיון ובתמימות שאמורים לאפיין את גיל הילדות?; ואולי אנחנו ההורים הם אלה שמשליכים על ילדינו, ובעיקר על בנותינו, את החרדה המטאורית שלנו מפני פדופילים, אונס קבוצתי ומה שביניהם?; ועוד לא אמרנו כלום על דעות קדומות ושעיר לעזאזל, שבימים אלו ללא ספק הולכים ומקצינים, והופכים לביטויי גזענות קיצוניים.

את האירוע הזה אין סיכוי שפספסתם. בשלושה בדצמבר כבר לא היה ספק – הממשלה נפלה. הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה בקריאה ראשונה, והקדנציה של שי פירון – שר החינוך בשנתיים האחרונות – נקטעה באיבה. בין כל הפרשנויות והתחזיות, באתר של “וואלה” מצאו מקום להקדיש מחשבה לעתידה של מערכת החינוך לנוכח השינויים: האם אינספור הרפורמות של פירון ירדו לטמיון? למרבה הצער, נכון לעכשיו נראה כי המורים, התלמידים וההורים נמצאים באי-ודאות מוחלטת, וכי אינספור הרפורמות התחלפו באינספור שאלות. נוכל רק לקוות שהבעיות שעולות כעת בשטח (כגון: מחאת הטיולים, ובלגן בנושא ההתאמות) יטופלו בהקדם, גם ללא שר חינוך חדש באופק.

ב-22 בדצמבר התעוררנו להודעה בפייסבוק על שתי נערות שנעלמו באזור אשקלון, וצוין כי קיים חשש כבד למצבן כיוון שהן סובלות ממחלה מוחית נדירה הגורמת לשיקול דעת לקוי. כבר כשראינו שאחת הנערות עונה לשם עמליה מלמד, הנחנו כי מדובר בבתה המאומצת של העיתונאית המוכרת (בייחוד לאור העובדה שהנערה השנייה הופיעה בשמה הפרטי בלבד). ואכן, תוך זמן קצר דבר היעלמותן של הנערות פורסם בכל אמצעי התקשורת וברחבי הרשת, ומעל ראשם של תושבי אשקלון חגו מסוקים במשך שעות ארוכות. למרבה השמחה הנערות נמצאו בתל אביב, בריאות ושלמות.
קשה שלא לשאול האם אמצעי התקשורת היו נרתמים באותה מידה ובאותה אינטנסיביות אם היה מדובר בילדה שהוריה אינם מפורסמים ומקושרים במדיה. כך או כך, אין ספק שאריאנה מלמדת תורמת לא מעט להגברת המוּדעוּת למחלה הקרויה “תסמונת האלכוהול העוברית” – מחלה הנגרמת מצריכת אלכוהול במהלך ההריון, שעדיין רבים אינם מכירים את תסמיניה.

 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.