fbpx

דיאטה בסמרטפון

diet on the phone. shutterstock

 

קבלו את הצעקה האחרונה בעולם הדיאטות: אפליקציות חינמיות שמציעות לנערות הצעירות דיאטת בזק במכשיר הנייד, ללא עלות ועם האפשרות להפיץ בין חברות. אמהות שנתקלו בטרנד הזה לגמרי במקרה הביעו דאגה רבה וביקשו לדעת: האם זה באמת כזה נורא, ולמה בעצם? הדיאטה הדיגיטלית

 
במערכת “עשר פלוס” התקבלו לאחרונה פניות רבות מצד אמהות מודאגות, שבנותיהן מורידות אפליקציות חינמיות של דיאטות למכשיר הנייד ופועלות על פיהן. בדיקה ברשת מעלה כי אכן התעורר בחודשים האחרונים “שוק” דיאטות בעולם האפליקציות, והסכנה – דיאטות בלתי מבוקרות של ילדות ונערות, המועברות ממכשיר למכשיר וסוחפות אחריהן את כל החברות. האמהות מצדן תוהות איך עליהן להתייחס לנושא. חלק דווקא מברכות על העובדה שהילד/ה שלהם ער/ה לנושא המשקל והבריאות, ואחרות מנסות לברור אפליקציה טובה או “מזיקה פחות” מבין ההיצע הקיים. האם כדאי לבחון כל אפליקציה לגופה, או מוטב לשלול כל אפשרות של “דיאטה באמצעות אפליקציה” ולהזהיר את הילדות? למה דיאטה כזו לא יכולה להחליף דיאטנית או קבוצה של שמירה על משקל?, וממה אנחנו כהורים צריכים להיזהר?

על מטבוליזם, ויטמינים ומחזור

אין זה חדש שהמרדף אחר הרזון ושיטות הדיאטה למיניהן הפכו לתעשייה המגלגלת מיליונים. בכל תקופה הופכת דיאטה אחרת ללהיט, ובימים אלה אפשר כבר לדבר על דיאטה מסוג חדש – דיאטה שמגיעה ישירות לסמרטפון. הכוונה היא לאפליקציות חינמיות שעוברות מנערה לנערה כלאחר יד, ללא כל פיקוח או בקרה,וכל זה בזמן שהנערה חווה תקופה רגישה בחייה והדימוי העצמי שלה מותקף במסר הגלובלי “רזה זה יפה”.

לטור הקודם של דינה: הילד רוצה להיות טבעוני? קודם כול, בלי פאניקה!

מהבלוג של ריקי (“עשרים פלוס”): המפגש שלי עם בחור אנורקס 

שינויים בהרגלי החלב: נגיד שהחלטנו להפחית חלב פרה, איך עושים את זה? 
 
בואו נעמיד דברים על דיוקם – אין אפליקציות דיאטה מוצלחות יותר או פחות. התופעה כשלעצמה היא שלילית ומסוכנת. מדוע? כיוון שכל דיאטה הנעשית באופן שאינו מבוקר, ללא התייעצות של תזונאית או דיאטנית או רופא, וללא התייחסות פרטנית לנתוני הנערה – עלולה להשפיע על הגוף בצורה הרסנית. זו עובדה. לא כל דיאטה או תפריט שמתאים לאדם אחד יכול להתאים לאחר, בטח ובטח לא בגיל ההתבגרות.
הנה כמה שאלות שנשאלתי על ידי אמהות, ותשובותיי אליהן:

הילדה מלאה יחסית ובסך הכול מעוניינת להוריד כמה קילוגרמים ממשקלה. האם גם אז זה נורא?
כשפוצחים בדיאטה מהסוג הזה רק כדי ‘להוריד כמה קילוגרמים’, ובצורה תמימה חולקים זאת עם החברות – שמצטרפות אף הן – אי אפשר לדעת היכן זה ייגמר. המרחק בין היסחפות חברתית אחר דיאטה תמימה לבין מצבים של אנורקסיה והפרעות אכילה בחלק מהבנות עלול להיות קצר.

מה כבר יכול לקרות אם הנערה תגרע אנרגיה (ערך קלורי) מגופה לאורך תקופה מסוימת?
התזונה שאנו אוכלים מספקת לגוף אנרגיה כדי לתפקד. הגבלה קלורית או הימנעות ממזונות מסוימים עלולות לעורר את התופעות הבאות: רעב מוגבר ושינויים פיזיים ו/או רגשיים ו/או קוגניטיביים, שעלולים לגרום לגוף נזק בלתי הפיך. הסכנה בולטת בגיל ההתבגרות, המאופיין בשינויים גופניים מהירים, בקצב גדילה מזורז, בצמיחה מהירה לגובה המלווה בעלייה במשקל, ובגדילה של האיברים הפנימיים (לב, ריאות, עצמות ואיברי מין). לפיכך, הצמיחה וההתפתחות המינית עלולות להיפגע. אם לא די בכך, הרעב עלול להשפיע לרעה על הגוף בשל הפגיעה בתהליך הטבעי של חילוף החומרים. ברגע שמתערבים במחזור המטבוליזם הטבעי של הגוף, עלולים לייצר מחלות מטבוליות שהריפוי שלהן הוא לעתים קרובות בעייתי. כדאי גם לדעת שדיאטה מהירה וללא בקרה או “דיאטת בזק” עלולה להכניס את הגוף למצב של סטרס. מצב זה יבוא לידי ביטוי בקצב חילוף חומרים נמוך, הנועד לפצות את הגוף על המחסור באנרגיה – המצב שבו הוא מצוי. המעבר של הגוף לתוך קצב חילוף חומרים נמוך, אגב, עלול להיות בעוכרינו ברגע שבו נחליט על הפסקת הדיאטה וחזרה לשגרה תזונתית רגילה.

דיאטה באמצעות אפליקציה עלולה לגרום מחסור בוויטמינים, גם אם היא קצרת טווח?
כשאנחנו מתחילים לצמצם מזונות בצורה משמעותית, ללא התייעצות עם תזונאי או רופא משפחה, אנו עלולים לפגום בגופנו ולהחסיר ממנו את האנרגיות ואת הערכים התזונתיים (ויטמינים, מינרלים וברזל) הדרושים לו כדי לתפקד. מצב כזה עלול להידרדר תוך זמן קצר יחסית לתת-תזונה, שמחריפה תסמינים של מחלות קיימות ומעודדת תחלואה במחלות אחרות. כמו כן עלולים להתפתח זיהומים ומחלות קיצוניות.
הילדה קיבלה מחזור חודשי באופן סדיר, אך לאחרונה אין זה כך. האם ייתכן קשר לדיאטה?
בוודאי. נחוצה כמות מסוימת של רקמת שומן כדי להבטיח הופעת מחזור אצל הנערה. מצב קיצוני של רזון או של השמנה עלול לגרום להפסקת המחזור החודשי ואף לגרום לבעיות בפוריות בטווח הרחוק.

מה לגבי נשירת שיער ופצעונים בפנים שנראים לפתע אצל הנער/ה?
כשאנו חוסכים מגופנו את התזונה הבסיסית הנחוצה לו, ייתכן בהחלט כי יצוצו תופעות של נשירת שיער, דלילות שיער, פצעונים בעור וסימני מתיחה. דיאטות חריפות הנעשות בצורה דרסטית ומהירה, עלולות לגרום לנו לאבד את החיות ואת החיוניות שהעור והשיער שלנו כה זקוקים להם.

הילד מקפיד על פעילות גופנית ופצח בדיאטה במקביל, אך הוא נראה לנו דווקא יותר ויותר עייף.
מחסור באנרגיה זמינה, בוויטמינים, במינרלים ובחלבונים מחליש את הגוף ועלול לגרום לו תשישות, חוסר ריכוז, עייפות, אי חיוניות והפרעות שינה. הגוף זקוק למגוון רחב של מזונות כדי לתפקד באופן שגרתי. חסך במזונות הללו עלול לגרום לגוף להיחלש ולגרור שורת בעיות לצד רגישות רבה יותר למחלות. בין הסיבוכים הרפואיים ניתן למנות ירידה בתפקוד המערכת החיסונית, הגברת הסיכון לאוסטאופורוזיס (כתוצאה מחוסר בסידן), הפרעה במערכת העיכול, ועוד.

ירידה לשם עלייה?

ירידה מהירה במשקל, גוררת אחריה, ברוב המקרים, עלייה במשקל. אלא מה? לא רק שנעלה בחזרה את המשקל שהחסרנו, אלא נעלה פי שניים מכך ואף יותר. הימנעות מוחלטת ממאכלים מסוימת עלולה לגרום לנו לפצות את עצמנו על כל מה שהפסדנו ולמצוא עצמנו בהתקפי זלילה. למעשה, דיאטה חינמית בסמרטפון עלולה לגרום לנער/ה לא רק להיות ‘שמנים יותר’, אלא גם מתוסכלים מאוד מעצם הכישלון. את העבודה הזו כדאי מאוד להסביר לילדים שלנו רגע לפני שהם מורידים למכשיר שלהם אפליקציה חינמית לדיאטה.

 

 הכותבת היא דיאטנית קלינית, מטפלת בהשמנה ובהתנהגויות אכילה ב“מרכז שפת האכילה“ של איילת קלטר

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.