fbpx

נערות רואות פורנו: חשבתם שאם אתם הורים לבנות אתם לא צריכים לדאוג?

girls watch porno. shutterstock

 

בקבוצות של בני נוער עוברים כמעט מדי יום סרטונים פורנוגרפיים המגיעים גם לטלפון של הילדה שלכם (לקבוצות שבהן יש גם בנים). הן נבוכות, אך סקרניות מדי, וגם רוצות לדעת על מה הבנים מדברים בהפסקה. אז הן צופות עם החברות. פורנוגרפיה בעידן הווטסאפ – כתבה שנייה בסדרה

 
כולם יודעים שנערים רואים פורנו. אבל מה? הורים לבנות בטוחים שה”צרה” הזו לפחות פוסחת עליהם. הורים יקרים, מסתבר שאין זה כך. גם נערות צופות בפורנו. אמנם לא באותה תדירות, וכנראה גם לא מאותן סיבות, אבל הזמינות של הפורנוגרפיה בעידן האינטרנט המהיר הופכת את המתבגרות הצעירות לצופות – גם אם פעילות קצת פחות מאשר הבנים. נכון, כאמהות קשה לנו לחשוב שזה ייתכן, אנחנו גדלנו אחרת, אבל הגיע הזמן לפקוח עיניים, להפריך את המיתוס ולהכיר בעובדות. רק כך נוכל לדעת איך להתמודד עם ההשלכות הבעייתיות שיש לכך. ויש.

איך נראה “הדבר האמיתי”

בקבוצות הנערות שבהנחייתי אני ניגשת לנושא באופן הדרגתי. האם אתן צופות בפורנו, אני שואלת לפני הכול, והן מכחישות מיד. לשאלתי הבאה, “מה הייתה התגובה שלכן בפעם הראשונה שבה נתקלתן בסרט פורנוגרפי”?, הם עונות במקהלה: “איכס”. הרי כל מי שקצת מכיר את קבוצות הווטסאפ של הצעירים, ויש עשרות כאלה לכל נער/ה ממוצע/ת, יודע שרצים שם סרטונים כחולים בתדירות של פעם-פעמיים בשבוע לכל הפחות. נראה מי יכולה להתאפק ולא לפתוח ולהציץ.

לכתבה הקודמת בסדרה: “ילדים טובים לא רואים פורנו”

נחשו: איך נערים “מתחילים” היום עם נערות?

אל תתנו להם לחיות בסרט כחול
 
שני (כל השמות בכתבה בדויים), בת 15, אומרת שאין היא מבינה איך בחורות משתתפות בסרטים כאלה, ושאמא שלה אמרה ש”אם הבנות בסרט מצטלמות זה סימן שהן לא נהנות”. יעל, אף היא חברה בקבוצה, מודה שהיא וחברותיה מקבלות לעתים קרובות סרטונים פורנוגרפיים מנערים שחברים בקבוצות ווטסאפ משותפות, וכי הן צופות בהם יחד. “בצחוק, כאילו”, ובעיקר מ”סקרנות”. אבל גם כי הן רוצות לראות איך נראה הדבר ה”אמיתי” וללמוד איך בנות נראות ומתנהגות כשהן “עושות סקס”. חוץ מזה, אין להן אף מקור אחר למידע. ובכלל, לדעת מה בנים אוהבים ומה מדליק אותם – לא מזיק אף פעם.
“לא תאמינו”, מספרת נורית, “רק השבוע קיבלתי סרטון בווטסאפ, פתחתי אותו והתחלתי לצפות. זה היה נראה כמו סרטון תמים על בעלי חיים, אבל אז זה פתאום הפך לסרט מיני וסוטה במיוחד. היו שם גם נשים וגם בעלי חיים”. טלי, תלמידת כיתה ט’, אומרת שהיא וחברותיה מנסות להתעלם מהסרטונים הגסים שהן מקבלות. זה לא מצחיק אותן וגם לא מעניין. כשהן מבינות מה זה, הן מוחקות את הסרטון. וגם מיד מסמסות לחברה כדי לספר לה. אבל לפעמים לפעמים, הן מודות, הן לא מתאפקות וצופות יחד עם חברה טובה בסרטון. “רק מסקרנות, לראות איך מקיימים יחסי מין”. כשאני שואלת את יעל איך לדעתה הסרטונים הללו משפיעים על הבנים שצופים בהם, היא עונה: “הם חושבים שכל הבנות ככה, כמו הבחורות בסרט. אם בן שומע שמישהי מסתכלת על הסרטים הוא בטוח יגיד שהיא מאוננת ורוצה את זה, וגם יחשוב שהיא בטח זורמת. אבל בנות רואות את זה רק מסקרנות, או אם מישהי כבר גדולה ורוצה לקיים יחסי מין – היא מסתכלת כדי ללמוד איך עושים את זה”.

בין “פרפר” ל-69

ברור שהבנים הרבה יותר בעניין. רובם לא מפספסים אף סרטון, וכך יוצא שהם לכאורה ‘מסתובבים’ עם מידע חשוב ועדכני לגבי מיניות, ולא מהססים להשתמש בכל הזדמנות במונחים השאולים מהסרטים הכחולים, שלבנות לפעמים אין מושג מה הם. “מה זה פרפר”?, שואלות אותי הבנות בקבוצה במפגש שעוסק במיניות. “אין לי מושג”, אני עונה להן, אבל גם אני כבר מתה מסקרנות ומנסה לברר לאחר המפגש. ללא הצלחה. שיר, תלמידה מכיתה ח’, שואלת אותי “למה נשים מגלחות הכול שם למטה?”, ו”האם ככה זה צריך להיות”?; שאלות רלוונטיות בהתחשב בעובדה שהנשים היחידות שהן רואות מקיימות סקס הן נטולות שיער ערווה. כשאני שואלת אותה אם הבנים מהכיתה שלה, רק בני 13, רואים את הסרטים האלה, היא משיבה בחיוב, אבל טוענת שהיום קצת פחות. “כשהם היו בכיתה ה’ זה סיקרן אותם יותר”, היא אומרת. “הבנים היו יושבים בקבוצה וצופים יחד, מאז הם קצת נרגעו”. ידיד שלה, למשל, אמר לה שהוא הפסיק לצפות כי יש לו אחות קטנה. “זה עשה לו הרגשה לא טובה לראות את הנערות בסרטים הכחולים ולחשוב שהן בגיל של אחותו”, היא הסבירה לי.
“מה הכי מפריע לכן בסרטים האלה?”, אני שואלת, ויעל עונה: “כולנו יודעים בכללי איך זה נראה, כל אחד נתקל בזה לפחות בטעות. אני תמיד חושבת שזה ניצול. לאף בחורה זה לא נעים. וזה מעצבן, הניצול הזה של בנות שאנחנו רואים בסרטים, הן הרי עושות את זה או כי הן מסכנות או בשביל כסף”. חברתה רוני אומרת שהבנים אוהבים להשתמש במושגים מעולם הפורנו “כדי להראות שהם מבינים”. הם אומרים מספרים כמו 69, ואסור לבנות לידם “גמרתי”, גם אם בסך הכול מתכוונים לשיעורי הבית. “תמיד עדיף תגידי ‘סיימת'”, המלצתן.
אבל חשוב להדגיש את העובדה הבאה: אין קשר בין צפייה של נערות בפורנו לבין מה שהן עושות בחייהן הפרטיים. אם כבר, יש כאן יחס הפוך. הנערות שאיתן שוחחתי צופות ברובן רק בחלק מהסרטונים, ורק מסקרנות ומתחושה שהן “צריכות לדעת”, אך הן מרגישות רחוקות מאוד מקיום יחסי מין בפועל. רובן רק בנות 14 או 15, חלק מהן אפילו לא התנשקו. הן אומרות שהן צעירות מידי. יחד עם זאת, השיחה עמן ממחישה עד כמה ההנחה שסרטים כחולים הם נחלתם של בנים וגברים בלבד מוטעית מיסודה. אם נעלה בגיל, הרי היום כבר ידוע שנשים רבות צופות בפורנו ממגוון סיבות: להידלק, לפנטז, או כחלק מ’משחק מקדים’ עם בן הזוג. רבות מבנות העשרים פלוס צופות בסרטים האלה גם כשהן לבד – אך בעיקר בסרטים שנמצאים על קו התפר שבין ארוטיקה לפורנוגרפיה. אותם סרטים שמראים סקס מציאותי – פחות גניחות, פחות קלוז-אפים, פחות חיוכים למצלמה. מה שנקרא “קלטות ביתיות”. למרות שהן מזמן כבר לא בקלטת.

לומדות מהבנים שלומדים מהסרטונים

ובחזרה לגיל ההתבגרות. רוני, רק בת 14, סיכמה בצורה מעניינת וחכמה את תפיסת המיניות בקרב בני הנוער: “המבוגרים חושבים שאנחנו יודעים הכול בגלל התקשורת והאינטרנט וכל זה, אבל האמת היא שאנחנו לא יודעים כלום”, היא אומרת. “כל מה שאנחנו לומדים זה ממה שאנחנו שומעים בבית הספר”.
את מתכוונת לשיעורים על מיניות?, אני שואלת.
“לא, אני מתכוונת למה שהבנים אומרים ואיך שהם מדברים בגלל הסרטים הכחולים שהם רואים”.

הכותבת היא מנחת קבוצות בני נוער בנושא “חיזור אלים”, מטפלת באמנות ומדריכת הורים, מעבירה לתלמידי תיכון ברחבי הארץ הרצאה חדשה על פורנוגרפיה בשם “איזה מין כחול”. www.sharonadler.co.il

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.